یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۳:۱۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

رشد ۲۰ برابری گازرسانی به روستاهای خراسان جنوبی در هشت سال

به گزارش فرهنگ سار آمارهای شرکت گاز خراسان جنوبی حاکی است که از ابتدای تاسیس این شرکت تا قبل از دولت تدبیر و امید فقط ۵۵ روستای استان از این نعمت خدادادی برخوردار بودند و در زمان حاضر هزار و ۴۰۴ روستا با جمعیت بیش از ۸۸ هزار و ۸۸۰ خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند هستند. ۱۴ سال پیش اولین خط […]



به گزارش فرهنگ سار آمارهای شرکت گاز خراسان جنوبی حاکی است که از ابتدای تاسیس این شرکت تا قبل از دولت تدبیر و امید فقط ۵۵ روستای استان از این نعمت خدادادی برخوردار بودند و در زمان حاضر هزار و ۴۰۴ روستا با جمعیت بیش از ۸۸ هزار و ۸۸۰ خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

۱۴ سال پیش اولین خط انتقال گاز از سنگ بست در حوالی مشهد مقدس آغاز شد و پس از گذشتن از شهرهای فریمان، رشتخوار، نوده پشنگ و قاین به بیرجند رسید. فاز اول گازرسانی به خراسان جنوبی در آبان سال ۸۶ به بهره‌برداری رسید و شهر قاین به عنوان اولین شهر استان از گاز طبیعی برخوردار شد.

شهر بیرجند مرکز استان سال ۸۷ به شبکه گاز طبیعی متصل شد و این تازه شروع عملیات وسیع گازرسانی در شهرها و روستاهای استان پهناور خراسان جنوبی بود به گونه‌ای که براساس گزارش دریافتی از شرکت ملی گاز ایران فقط در سال گذشته بالاترین مقدار شبکه گازرسانی اجرا شده بین شرکت‌های گاز استانی به میزان ۲ هزار و ۴۷۱ کیلومتر به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شده است.

اهمیت کار زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم روند گازرسانی به روستاهای مرزی خراسان جنوبی مسیر سه هزار کیلومتری از عسلویه را طی می‌کند تا چراغ زندگی ساکنان نوار مرزی شرق کشور را روشن کند.

هزار و ۱۱۱ روستای استان در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ یعنی اوج تحریم‌های ظالمانه و تنگناهای اقتصادی که دولت با آن مواجه بوده است، به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شدند و جمعیت روستایی برخوردار از این نعمت خدادادی از ۳۵ درصد به ۹۴ درصد افزایش یافت.

نهضت گازرسانی در خراسان جنوبی علاوه بر روستاها در بخش صنعت هم شکل گرفته به طوری که در دولت تدبیر و امید تعداد هزار و ۴۸۸ واحد صنعتی و تولیدی خراسان جنوبی به شبکه گاز سراسری متصل شدند که نقش موثری در رونق تولید و اشتغالزایی داشته است.

در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد جمعیت خراسان جنوبی زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارد و خراسان جنوبی به استان‌های سبز کشور پیوست.

۱۰۰ درصد خانوار شهری و بیش از ۹۴ درصد خانوار روستایی استان به گاز طبیعی دسترسی دارند و برخورداری از گاز طبیعی در استان اعم از حوزه شهری و روستایی به بیش از ۹۷ درصد افزایش یافته است.

گازرسانی به هزار و ۳۴۶ روستا و ۱۷ شهر خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی رشد جهش‌گونه گازرسانی در این استان را یکی از دستاوردهای شاخص در حوزه زیرساختی عنوان کرد و حمایت‌های شرکت ملی گاز ایران، اقدامات جهادی کارکنان شرکت گاز و پیگیری مسوولان استان را از عوامل تحقق آن برشمرد.

سید محمود هاشمی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار به مقایسه وضعیت موجود با هشت سال گذشته پرداخت و گفت: ۵۵ روستای این استان در ابتدای دولت یازدهم گاز داشتند و با برنامه‌ریزی و اقدامات جهادی امروز به هزار و ۴۰۴ روستا با جمعیت بش از ۸۸ هزار و ۸۸۰ خانوار رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر ضریب برخورداری از گاز در روستاهای خراسان جنوبی ۹۴ درصد است و نُرم کشوری ۸۴ درصد که خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: بیش از هزار و ۳۴۶ روستای خراسان جنوبی در دولت تدبیر و امید با اعتبار هزار و ۵۱ میلیارد تومان و جمعیت ۷۳ هزار و ۷۹۵ خانوار از گاز طبیعی برخوردار شدند که نسبت به دوره قبل رشد ۲ هزار و ۴۴۷ درصدی دارد.

وی گفت: در حوزه روستایی قبل از این دولت تعداد ۱۴ هزار و ۳۸۹ مشترک داشتیم و در هشت سال اخیر با رشد ۵۴۷ درصدی تعداد ۷۸ هزار و ۶۴۶ مشترک روستایی از این نعمت خدادادی برخوردار شده‌اند.

هاشمی عنوان کرد: در سه سال اخیر تعداد هزار و ۱۱۱ روستا و ۱۰ شهر خراسان جنوبی از گاز طبیعی برخوردار شده‌اند و ضریب برخورداری جمعیت روستایی در خراسان جنوبی ۹۴ درصد و مجموع برخورداری جمعیت شهری و روستایی استان ۹۷ درصد است.

وی با بیان اینکه گازرسانی در استان ادامه دارد افزود: تا پایان سال جاری ۲۶۱ روستای خراسان جنوبی با اعتبار ۲۹۰ میلیارد تومان گازرسانی می‌شود و با احتساب این روستاها ضریب برخورداری از گاز در روستاهای استان به ۹۹ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال پروژه‌های گازرسانی به روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در استان به اتمام خواهد رسید و خراسان جنوبی به پویش سبز گازرسانی کشور می‌پیوندد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ شهر بدون گاز در استان نداریم و با اینکه تعریف کشوری برای گازدار شدن روستاهای بالای ۲۰ خانوار است اما در روستاهای پنج خانوار هم برای گازرسانی اقدام شده است.

هاشمی سال ۱۳۹۹ را سال طلایی در کارنامه شرکت گاز استان خراسان جنوبی توصیف کرد و گفت: با تلاش جهادی و همت کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی و حمایت شرکت ملی گاز ایران، پارسال بالاترین تعداد پروژه گازرسانی بین شرکت‌های گاز استانی به تعداد ۶۳۴ روستا به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شد.

وی گفت: همچنین ۱۷ شهر خراسان جنوبی با جمعیت ۷۴ هزار و ۳۲۱ خانوار و اعتبار ۱۸۷ میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید از نعمت گاز برخوردار شدند.

رشد ۲۰ برابری گازرسانی به روستاهای خراسان جنوبی

گازرسانی به ۵۵۸ روستای مرزی

مسوولان و کارشناسان از گازرسانی به روستاهای خراسان جنوبی به خصوص روستاهای مرزی به عنوان یک انقلاب در این حوزه نام می‌برند چرا که حتی تحریم‌ها نتوانست حرکت لوله‌های سیاه و زرد را از دل کوه‌ها و راه‌های سخت این مناطق باز دارد و امروز ۳۳ هزار و ۴۱۳ خانوار در ۵۵۸ روستای مرزی این استان از انرژی گاز برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی این اقدامات را در تثبیت جمعیت مناطق مرزی و مهاجرت معکوس به روستاها بسیار اثرگذار دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز گازرسانی به ۱۴۶ روستای مرزی استان خراسان جنوبی با اعتبار ۱۵۵ میلیارد تومان انجام شود و ۲ هزار و ۴۱۴ خانوار مرزی از گاز برخوردار خواهند شد.

وی بیان کرد: مشعل گاز در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی در سال جاری روشن می‌شود و پوشش گازرسانی به روستاهای مرزی این استان نیز به بیش از ۹۵.۵ درصد خواهد رسید که اقدام مهم زیرساختی و محرومیت‌زدایی است.

هاشمی گفت: با اتصال روستاهای مرزی به شبکه گاز طبیعی علاوه بر ایجاد آسایش و رفاه، به میزان قابل توجهی از قاچاق سوخت از طریق مرزها نیز جلوگیری می‌شود.

وی افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور بعد از کرمان و سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید و دارای بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان است که با اجرای پروژه‌های متعدد گازرسانی، اکثر روستاهای مرزی دارای قابلیت گازرسانی از این نعمت طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

گازرسانی به هزار و ۴۸۸ واحد صنعتی و تولیدی

همزمان با توسعه شبکه گازرسانی روستایی و شهری در خراسان جنوبی یکی از اقدامات دولت در سال‌های اخیر ایجاد و تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت به ویژه صنایع معدنی بوده است و در همین زمینه طی هشت سال گذشته هزار و ۴۸۸ واحد صنعتی و تولیدی این استان به شبکه گاز سراسری متصل شدند.

توسعه شبکه‌های گازرسانی در بخش صنعت علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت فسیلی، مهاجرت معکوس به روستاها و توسعه و آبادانی مناطق مختلف به‌ویژه مناطق کمتر توسعه‌یافته را به ارمغان می‌آورد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در این باره گفت: هزار و ۴۸۸ واحد صنعتی و تولیدی و مراکز عمده با اعتبار ۲۰۶ میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز سراسری متصل شدند.

هاشمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۱۴۱ واحد صنعتی و تولیدی با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان گازرسانی شود و ۹۷ درصد واحدهای صنعتی استان از این نعمت خدادادی بهره‌مند خواهند شد.

وی همچنین از گازرسانی به ۲۷۳ واحد صنعتی در سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی و تولیدی در خراسان جنوبی زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارند و بر این اساس ۹۰ درصد صنایع استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: وجود صنایع کوچک و بزرگ باعث ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت می‌شود در صورتی که نیازهای اساسی و اولیه مانند سوخت پاک که بهترین جایگزین سوخت‌های فسیلی است برای آنها فراهم شود.

وی افزود: گاز طبیعی حامل انرژی ارزان و پاک در دسترس همگان است و این شرکت تلاش می‌کند تا آن را جایگزین سوخت‌های فسیلی کند.

هاشمی گفت: هشت شهرستان استان با میانگین ضریب بهره‌مندی بالغ بر ۹۹ درصد جزو شهرستان‌های سبز شناخته می‌شوند و با اتمام پروژه‌های گازرسانی روستایی، به زودی سه شهرستان طبس، نهبندان و خوسف نیز به شهرستان‌های سبز می‌پیوندند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳۱ هزار و ۳۰۵ خانوار شهری و ۸۷ هزار و ۶۹۱ خانوار روستایی در استان خراسان جنوبی زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه آینده تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شوند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: با نزدیک شدن به اتمام پروژه‌های گازرسانی در استان، ماموریت شرکت گاز به پایان نخواهد رسید بلکه فصل جدیدی از ارائه خدمات با کیفیت به مشترکان آغاز خواهد شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد که چهار شهرستان درمیان، سربیشه، نهبندان و زیرکوه مرزی هستند و ۴۱ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی سکونت دارند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

16 − شش =