چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۴:۵۰
دسته بندی: سیاسی
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲

رشد و توسعه در افغانستان به معنای رشد و توسعه در ایران است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: رشد و توسعه در افغانستان به معنای رشد و توسعه در ایران بوده و برعکس این موضوع نیز صادق است.



سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست «چشم‌انداز روابط افغانستان و ایران چالش‌ها و فرصت‌ها» که به همت انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل برگزار شد اظهار داشت: باید بپذیریم که در دنیای امروز امنیت مفهوم یکپارچه‌ای است و نمی‌شود کشوری در یک منطقه ناامن باشد و باقی کشورها از امنیت برخوردار باشند.

وی ادامه داد: با توجه به مفهوم جدید امنیت مثل تروریسم و بیماری دیگر امنیت در مرزها محصور نمی‌ماند و ماهیت آن فراتر از مرزها می‌رود. باید دانست که مانعی در مقابل حرکت ناامنی نیست و به راحتی مؤلفه‌های امنیت زدا می‌توانند در میان مرزها حرکت کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در سطح منطقه به طور مشخص امنیت در منطقه ما یکپارچه است که غیرقابل تفکیک است. باید بگویم که صلح و امنیت در افغانستان به معنی صلح و امنیت در ایران است و همینطور صلح و امنیت در ایران به معنای صلح و امنیت در افغانستان است. البته این موضوع تنها به صلح و امنیت محصور نیست و رشد و توسعه در افغانستان به معنای رشد و توسعه در ایران بوده و برعکس این موضوع نیز صادق است.

عراقچی افزود: ما در موقعیتی زندگی می‌کنیم که باید بپذیریم امنیت هر کدام از ما بر امنیت دیگری تأثیرگذار است و باید با یک تلاش مشترک با تهدیدات مشترک برخورد شود. تهدیدات ما مشترک است و طبعاً باید با آن به صورت مشترک برخورد کنیم و نیاز است که با یکدیگر رویکرد مشترک داشته باشیم و این موضوعات در سند جامع همکاری میان ایران و افغانستان آمده است.

وی عنوان کرد: ایران و افغانستان از بنیادهای عمیق در روابط با هم برخوردار هستند. دو ملت هم دل هم صدا هم فرهنگ هم زبان و با تاریخ و فرهنگ مشترک که دارای ریشه تمدنی مشترک هستند.

معاون سیاسی وزیر خارجه اضافه کرد: رابطه ما با افغانستان یک رابطه اساساً بدون مشکل است یعنی ما مشکل ریشه‌ای و مبنایی نداریم و اگر مسائلی وجود دارد اختلافات مقطعی است. گاهاً مشکلاتی برای اتباع افغان در ایران پیش می‌آید و بعضاً مشکلاتی از سوی اتباع افغان برای اتباع ما پیش می‌آید که همه آنها حادثه هستند. دو هفته قبل شما شاهد یک انفجار در یک کلینیک در تهران بودید که برخی ایرانیان از دکتر و پرستار در آن حادثه جان خود را از دست دادند و امکان داشت این حادثه برای اتباع افغان پیش بیاید که حادثه یزد از این نوع بود.

عراقچی تصریح کرد: ما در ۴۰ سال اخیر کنار دولت و ملت افغانستان ایستاده‌ایم. در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی ایران در کنار ملت افغانستان ایستاد. این در حالی بود که رژیم صدام در غرب ایران به کشورمان تجاوز کرده بود. شوروی رژیم صدام را تسلیح می‌کرد و به صراحت گفته می‌شد که دست از حمایت از افغانستان بردارید تا به رژیم صدام موشک داده نشود. اما جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از موضع خود کوتاه نیامد.

وی خاطرنشان کرد: در دوران بعد از جنگ داخلی در افغانستان ایران میزبان میهمانان افغان بودیم. حدود چهار میلیون افغان در ایران هستند که حدود دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده‌اند. حدود چهارصد هزار دانش آموز افغان در ایران داریم که رایگان تحصیل می‌کنند و همچنین ۳۰ هزار دانشجوی افغان به صورت رایگان در ایران تحصیل می‌کنند که بیشتر آنها هم بورسیه هستند. اتباع افغان از نظام درمان ایران استفاده می‌کنند که مبتنی بر خدمات ارزان است و باید بگویم که افغان‌ها همان سوبسیدی را دریافت می‌کنند که به خود اتباع ایرانی داده می‌شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: در دوران جنگ تحمیلی در ایران حتی برادران افغان ما کنار سربازان و رزمندگان ایرانی ایستادند و دوشادوش جنگیدند و حتی ما شهدایی از اتباع افغان داریم که افتخار ما است.

عراقچی با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای بسط صلح در افغانستان افزود: در دوران جنگ‌های افغانستان برای مصالحه میان افغان‌ها همیشه تلاش کرده‌ایم. ما همواره در کنار ملت و دولت افغانستان ایستادیم و در زمان طالبان با دولت و مردم افغانستان بودیم و سر همین موضوع خون هم دادیم. هشت نفر از همکاران من در مزار شریف شهید شدند؛ ولی ما باز هم در کنار دولت و ملت افغانستان ایستادیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 − 2 =