یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۳:۴۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

رسانه، تاثیرگذارترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی

به گزارش فرهنگ سار، رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی در این برهه زمانی که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و محدودیت‌های کرونایی تعاملات و ارتباطات فردی و گروهی را کاهش داده، می‌توانند به عنوان یکی از موثرترین ابزارها در ایام انتخابات نقش ایفا کنند. امروزه نقش رسانه‌های مجازی در ایجاد شور انتخاباتی برکسی پوشیده […]



به گزارش فرهنگ سار، رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی در این برهه زمانی که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و محدودیت‌های کرونایی تعاملات و ارتباطات فردی و گروهی را کاهش داده، می‌توانند به عنوان یکی از موثرترین ابزارها در ایام انتخابات نقش ایفا کنند.

امروزه نقش رسانه‌های مجازی در ایجاد شور انتخاباتی برکسی پوشیده نیست و افراد بیشترین اخبار انتخابات را از همین طریق پیگیری می‌کنند چون به راحتی در دسترس اکثر افراد وجود دارد.

خبرگزاری فرهنگ سار مرکز کردستان برای بررسی جایگاه و نقش رسانه‌ها در انتخابات و آگاه‌سازی شهروندان در پروسه انتخابات میزگردی خبری برگزار کرد و این میزگرد با حضور«ماجد رموزی» مسوول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، «مصطفی مخدومی»، مدیر خبر صدا و سیمای کردستان، «مجید آوج» مدیر خبرگزاری ایسنا و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان و «منصور اولی» سردبیر خبرگزاری کردپرس برگزار شد.

اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر در این میزگرد به نقش مهم انتخابات در تعیین سرنوشت کشور اشاره و تایید کردند که رسانه‌ها باید در کنار آگاه‌سازی جامعه اصول اخلاقی و حرفه‌ای را در این ایام بیشتر رعایت کنند. 

رسانه موثرترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی است

مسوول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه رسانه در تمامی جنبه‌های زندگی انسان‌ها از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و سیاست بسیار تاثیرگذار است، افزود: در حال حاضر نیز تاثیرگذارترین ابزار برای ایجاد شور انتخاباتی رسانه است.

رسانه، تاثیرگذارترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی

ماجد رموزی گفت: رسانه‌ها در صورتی که سیاست و خط مشی آنها اجازه بدهد باید به معرفی کاندیداها بپردازند و به ایجاد شور انتخاباتی کمک کنند، کما اینکه صداوسیما برای کاندایدهای ریاست جمهوری این کار را انجام می‌دهد.

رسانه نباید نظر خود را به مردم تحمیل کند بلکه باید جنبه آزاد اندیشی را فعال کند و افراد بدانند با رای دادن در سرنوشت خود سهیم هستند

وی به مقوله آزادی عمل در رای دادن اشاره و تصریح کرد: رسانه نباید نظر خود را به مردم تحمیل کند بلکه باید جنبه آزاد اندیشی را فعال کند و افراد بدانند با رای دادن در سرنوشت خود سهیم هستند و خود آزادانه در این مورد تصمیم بگیرند.

مسوول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تاکید کرد: رسانه باید راه را به مردم نشان دهد و بی طرفی خود را به تمام معنا رعایت کند.

فضای مجازی بستری مناسب برای معرفی کاندیداها

مدیر خبرگزاری ایسنای کردستان با بیان اینکه در حال حاضر با چند مقوله رسانه، انتخابات، کرونا و اوضاع نابسامان معیشتی روبرو هستیم که هرکدام به تنهایی جای بحث دارد، افرود: در تقسیم بندی رسانه‌ها به رسمی و غیررسمی، می‌بینیم که رسانه‌های غیررسمی همچون شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گوی سبقت را از رسانه‌های رسمی در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی ربوده و چه بسا جایگاه پررنگ‌تری نیز دارند.

رسانه، تاثیرگذارترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی

مجید آوج در مورد معرفی کاندیداها از سوی رسانه‌ها گفت: ورود رسانه‌ها به معرفی اعضای شورای شهر در این زمان کم امکانپذیر نیست چون تعداد کاندیداها بسیار زیاد است اما این کار در فضای مجازی راحتر بوده و آنها می‌توانند به ایجاد شور و نشاط انتخاباتی کمک کنند چون محدودیت رسانه‌های رسمی را ندارند.

وی تولید محتوای رسانه‌ای ناب را یک امر مهم برشمرد و گفت: ما با ۲ محتوای ناب و جعلی روبرو هستیم که در جهت معرفی افراد و جریان‌های سیاسی باید با ظرافت‌های تولید محتوا آگاه باشیم که این امر به شفافیت رسانه و انتخاب درست مردم بسیار می‌تواند کمک کند.

مدیر خبرگزاری ایسنای کردستان، یکی از کارکردهای اصلی رسانه را آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دانست و گفت: با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته مردم از تقویم زمان بندی انتخابات مطلع نیستند که رسانه در این مورد می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی داشته باشد.

رسانه‌های رسمی نظر خود را بر مردم تحمیل نکنند

سردبیر خبرگزاری کردپرس با اشاره به اینکه رسانه می‌تواند نقش مثبت و یا مخربی در ایجاد شور انتخاباتی داشته باشد، افزود: رسانه‌ها نباید نظر خود را در رای دادن بر مردم تحمیل کنند چون در این صورت اثرگذاری خود را از دست داده و رسانه‌های غیررسمی و برون مرزی بازیگردان اصلی جهت دهی به افکار عمومی خواهند شد.

منصور اولی با تاکید بر اینکه رسانه یک ابزار است، ادامه داد: باید قبول کنیم در دنیای امروز رسانه نمی‌تواند پیشگام مردم باشد در صورتی که رسانه‌های رسمی ما می‌خواهند پیشگام باشند اما در بهترین حالت باید همگام مردم حرکت کنند.

وی اظهار داشت: در شهرهای بزرگ دو جناح اصلی لیست‌هایی را برای رای دادن اعلام می‌کنند که در استان کردستان نیز جریان‌های سیاسی می‌توانند مردم را ترغیب به انتخاب لیستی کنند که در ایجاد شور انتخاباتی بسیار تاثیرگذار است.

نقش رسانه تببین حق افراد در تعیین سرنوشت خود است

مدیر خبر صدا و سیمای کردستان اظهار داشت: در مرحله اول نقش رسانه تببین حق شهروندی افراد در تعیین سرنوشت خود است و اینکه افراد به عنوان یک حق سیاسی می‌توانند کاندیدا شوند و یا رای بدهند.

رسانه، تاثیرگذارترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی

مصطفی مخدومی با عنوان اینکه همفکری و ارائه اطلاعات صحیح به مردم برای انتخاب درست امری بسیار مهم است، افزود: رسانه‌ها عمدتا سعی می‌کنند مردم را به سمت هیجان و شور انتخاباتی سوق دهند در صورتی که از عقلانیت سیاسی دور شده‌ایم.

وی ادامه داد: باید به مردم این نکته یادآور شود که زمانی شور و هیجانات فروکش کند بعد از آن مشکلات کشور را باید با عقلانیت حل کرد پس بهتر است به فرد اصلح‌تر رای بدهیم.

مردم فارغ از مباحث شخصی به گفتمان‌های حلال مشکلات مردم و برنامه‌های راهگشا برای بهبود وضع معیشت و رشد اقتصادی و فرهنگی رای بدهند

مدیر خبر صدا و سیمای کردستان تاکید کرد: ایام انتخابات بهترین فرصت برای این است که رسانه‌ها برای رشد سیاسی مردم تلاش کنند و مردم نیز فارغ از مباحث شخصی به گفتمان‌های حلال مشکلات مردم و برنامه‌های راهگشا برای بهبود وضع معیشت و رشد اقتصادی و فرهنگی رای بدهند.

وی یکی از آسیب‌ها به ویژه در انتخابات شوراها را داشتن نگاه ترحم آمیز به کاندیداها دانست و افزود: مردم به عنوان مثال فقیر و بیکار بودن و یا از خانواده محروم بودن کاندیدا را در نظر می‌گیرند و یا به فردی که چند دوره شرکت کرده و رای نیاورده رای می‌دهند که این مسئله باعث می‌شود بعدا مقوله ناکارآمدی پیش بیاید و در عرصه مدیریت شهری و نمایندگی مجلس و غیره افراد غیرمتخصص وارد عمل شوند که مشکلات بسیاری را به بار می آورد.

مخدومی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته نگاه مردم به کاندیداها نگاه به افراد توانمند است و در هر زمینه‌ای افراد متخصص انتخاب می‌شوند.

نقش مهم انتخابات در تعیین سرنوشت کشور

مدیر خبرگزاری ایسنای کردستان اظهار داشت: عمل نکردن به وعده و وعیدهای داده شده از سوی کاندیداها در سال‌های گذشته، مردم را مقداری دلسرد کرده است اما باید هرکسی که کاندیدا می‌شود و وعده یا شعاری می‌دهد بعدا به آن جامه عمل بپوشاند.

آوج اضافه کرد: شرایط کنونی جامعه اجازه برگزاری جلسات حضوری پرشور را به کاندیداها نمی‌دهد به همین دلیل امسال نقش رسانه خود به خود پررنگتر از دوره‌های قبل است و کاندیداها می‌توانند از این بستر در جهت معرفی کردن خود و ارائه برنامه‌هایشان استفاده کنند.

وی عنوان کرد: مردم ما عدم صداقت را بسیار خوب می‌فهمند به همین دلیل تشکیل دادن گروه‌هایی در فضای مجازی با اعضای غیرواقعی و عضویت افراد بدون هماهنگی و از روی اجبار تاثیر سویی بر روی شناخت از کاندیداها خواهد داشت.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: رسانه‌های رسمی ساز و کار و برنامه خاص خود را دارند که به دور از هرگونه جناح بازی و سیاست زدگی باید رسالت اصلی خودشان را براساس استقلال رسانه‌ای خود در جهت خدمت به مردم انجام دهند.

وی تصریح کرد: خواه ناخواه رسانه همیشه وجود دارد اما مسئله‌ای که رنج آور است این است که ما وقتی دچار بحران یا مسئله‌ای می‌شویم به سراغ آن می‌رویم در صورتی که باید قبل، حین و بعد از هر مسئله‌ای جایگاه رسانه را در نظر گرفت. قبل و بعد از انتخابات رسانه رها شده است و بحث مطالبه گری و پاسخ به دغدغه‌های مردم از سوی رسانه نادیده گرفته می‌شود.

آوج یادآور شد: بنا بر حفظ منافع و امنیت ملی باید رسانه‌ها در چارچوب موازین اخلاقی حرکت کنند اما متاسفاته در ادوار گذشته در رسانه ملی این اتفاق افتاد که افراد در مناظرات مقداری بی اخلاقی کرده و مسایلی را مطرح کردند که نباید گفته می‌شد؛ باید در رسانه‌های دیداری و شنیداری این مسئله در نظر گرفته شود و افراد چارچوب اخلاق را رعایت کنند.

رسانه‌های رسمی بی اخلاقی‌های موجود را خنثی کنند

سردبیر خبرگزاری کردپرس با بیان اینکه گاهی اوقات حتی رسانه‌های رسمی نیز کارکرد یاس و ناامیدی و دلسردی را پیدا می‌کنند، افزود: باید نقش حمله‌های سازمان یافته درازمدت رسانه‌های بهم پیوسته در سیاه نمایی از وضعیت موجود را واکاوی کرد و نقش رسانه‌های رسمی این است که این بی اخلاقی‌های موجود را خنثی کنند.

رسانه، تاثیرگذارترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی

اولی با بیان اینکه رسانه‌های رسمی ماندگار هستند اما شبکه‌های اجتماعی همچون گروه‌های تلگرامی ماندگار نخواهند بود، گفت: رسانه ملی نقش بسیار مهمی برعهده دارد اما نتوانسته جایگاه اصلی خود را آنطور که شایسته و بایسته است در حوزه اخلاق مداری حفظ کند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید اخلاق و اصول حرفه‌ای را رعایت کنند، اضافه کرد: امروزه بیش از هر زمانی نیاز است که رسانه‌ها به رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی بازگردند و اعتماد از دست رفته خود را باز یابند.

رسانه‌ها باید مطابق قانون و بدون سوگیری حرکت کنند

مدیر خبر صدا و سیمای کردستان با عنوان اینکه رعایت قانون منجر به عدالت می‌شود، افزود: رسانه‌ها باید مطابق قانون و بدون سوگیری حرکت کنند که این شان و جایگاه، قدر و منزلت و اعتبار رسانه را بین مردم بالاتر می‌برد.

مخدومی عنوان کرد: جلوگیری از تخریب کاندیداها و پرهیز از سیاه نمایی و ناامید کردن مردم ۲ وظیفه مهم رسانه‌ها است که اگر رعایت شود فضای بهتری ایجاد می‌شود و مردم بهتر تصمیم گیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رسانه اگر حرفه‌ای باشد باید به فکر اعتبار و آبرو خود باشد و از انجام برخی کارهای نادرست پرهیز کند، گفت: رسانه اگر به رشد سیاسی مردم کمک کند باعث می‌شود که انتخاب درستی در جامعه صورت بگیرد.

رسانه‌ها اهمیت موضوع انتخابات را برای مردم تبیین کنند

مسوول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند با بحث برجسته سازی و بیان اهمیت موضوع برای مردم که رای دادن در سرنوشت خود و فرزندانشان موثر است نقش خود را ایفا کنند.

رموزی با تاکید بر اینکه اطلاعات درستی از کاندیداها باید به مردم داده شود، افزود: رسانه‌های رسمی همیشه جانب اخلاق را رعایت کرده و منصفانه نقد و راهکار ارائه کرده‌اند اما آنچه در فضای مجازی صورت می‌گیرد دارای اشکالات بسیاری است.

وی ادامه داد: در جوامع پیشرفته به شخص رای داده نمی‌شود بلکه به تفکر رای می‌دهند اما ما این ساختار را در حال حاضر نداریم.

رسانه پل ارتباطی مابین مردم و کاندیداها باشد

مدیر خبرگزاری ایسنای کردستان اظهار داشت: رسانه به عنوان یک عنصر میانجی می‌تواند بین مردم و کاندیداها قرار گیرد و نقش آگاهی بخشی خود را ایفا کند تا اگر فردی وعده‌ای می‌دهد بعدا آن را پیگیری کند.

آوج با بیان اینکه رسانه تعاریف متعددی دارد و عناصر متعددی را در بر می‌گیرد، افزود: علاوه بر این، ما رسانه‌های غیرخبری را نیز داریم از جمله ماموستاها و ائمه جمعه که آنها هم یک رسانه برای انتقال پیام محسوب می‌شوند.

آوج با تاکید بر اینکه در رسانه‌های رسمی و خبری، دروازه بانی خبر یک اصل بسیار مهم است، ادامه داد: رسانه‌ها باید مواظب باشند اخبار تقلبی و شایعات را انتشار ندهند و در تهیه و تنظیم اخبار دقت لازم را داشته باشند تا اخبار درست و صحیح منتشر شود.

 نقش رسانه در انتخابات، افزایش سطح آگاهی و تحلیل به مردم، تشویق مردم به انتخاب اصلح و تشویق مردم به حضور پرشور در انتخابات است

وی نقش رسانه در انتخابات را افزایش سطح آگاهی و تحلیل به مردم، تشویق مردم به انتخاب اصلح و تبیین ویژگی‌های فرد اصلح و تشویق مردم به حضور پرشور در انتخابات برشمرد و گفت: انتخابات مظهر مردم سالاری دینی، امنیت ملی و مقبولیت حکومت است و باید بپذیریم هرچه حضور پررنگتری داشته باشیم در عرصه جهانی و بین المللی نیز برای کشورمان تاثیرگذار است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان با عنوان اینکه جهت دهی به افکار عمومی با رعایت اصول اخلاق رسانه‌ای، ایجاد شفافیت و جلوگیری از پرداختن به شابعات و فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه از دیگر کارکردهای رسانه است، یادآور شد: رسانه باید جریان ساز باشد و قبل، حین و بعد از انتخابات نیز حضور داشته باشد که اگر در این مسیر درست حرکت کند جایگاه خود را ارتقا می بخشد، به شرطی که صداقت را رعایت کند.

رسانه، تاثیرگذارترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی

رسانه‌ها بدون سوگیری‌های جناحی به انتخاب اصلح کمک کنند

سردبیر خبرگزاری کردپرس گفت: باید رسانه‌های ما به این نتیجه برسند که بدون سوگیری‌های جناحی و فردی می‌خواهند به انتخاب اصلح کمک کنند که اگر اینگونه عمل کنند موفق خواهند شد و مخاطب نیز جذب آنها می‌شود.

اولی عنوان کرد: باید به صورت درازمدت ارتقای سواد سیاسی و جهت دهی به مطالبه‌گری درست و به طور کلی کمک به انتخاب اصلح در رسانه‌های ما نهادینه شود.

وی قدرت اقناع را موضوع مهمی در کارکرد رسانه نام برد و افزود: رسانه‌های ما قدرت اقناع خود را از دست داده‌اند که بازسازی آن براساس اصول حرفه‌ای و تصمیم صحیح برای انجام کار فراجناحی نیاز است.

وی گفت: مردم ما بسیار هوشمند و متفکر هستند و بازی با این هوشمندی اعتبار رسانه‌ها را زیر سوال می‌برد و مردم این را متوجه می‌شوند.

سردبیر خبرگزاری کردپرس با بیان اینکه رسانه باید به دنبال ایجاد فضای گفت‌وگو در جامعه باشد، یادآور شد: دچار نوعی انسداد در تعامل هستیم و لایه‌های مختلف جامعه نمی‌توانند با یکدیگر تعامل و گفت و گو داشته باشند که رسانه باید این خلاء را پر کند.

نقش رسانه روشنگری است

مسوول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد کردستان معتقد بود که اگر رسانه‌ها در جهت شناساندن فرد اصلح فعالیت کنند اصل بی طرفی را زیر سوال می‌برند و رسانه باید فقط روشنگری کرده و جانبدارانه فعالیت نکند.

رموزی با بیان اینکه متولی اصلی اطلاع رسانی در زمینه انتخابات برای مردم مشخص نیست، افزود: اگر متولی اصلی اطلاع رسانی مشخص شود در ایجاد شور انتخاباتی بسیار موثر است؛ شورای اطلاع رسانی استان و همچنین شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها نیز ظرفیت‌های خوبی هستند که از آنها غافل بوده‌ایم.

وی عنوان کرد: یکی از آسیب‌های رسانه‌های رسمی نفوذ کم آنها در میان مردم است که در کارکرد آنها باید یک تجدیدنظر واقعی صورت گیرد و ضریب نفوذ خود را بالاتر ببرند.

رسانه، تاثیرگذارترین ابزار در ایجاد شور انتخاباتی

آنچه در این میزگرد مشخص شد این بود که با توجه به وضعیت کنونی که امکان برگزاری جلسات و همایش‌های حضوری مسیر نیست می‌توان از رسانه‌ها و فضای مجازی به عنوان ابزاری بسیار مهم در جهت ایجاد شور انتخاباتی بهره برد اما به شرطی که رسانه‌ها اخلاق و اصول حرفه‌ای را رعایت کنند.

رسانه می‌تواند پل ارتباطی بین مردم و کاندیداها باشد و نقش آگاهی بخشی خود را ایفا کرده و بعدا وعده‌ها و مطالبات مردم را از کاندیداها پیگیری کند.

در حال حاضر براساس آمار منتشر شده در سامانه جامع رسانه‌ها، ۱۱۵ نشریه در استان کردستان مجوز انتشار دارند که از این تعداد یک روزنامه، ۶۶ نشریه شامل ۱۳ هفته‌نامه، ۶ دوهفته‌نامه، ۱۱ ماهنامه، یک دوماهنامه، ۲۸ فصلنامه و ۱۱ دو فصلنامه است و مابقی را هم رسانه‌های الکترونیک برخط تشکیل می‌دهد. ۱۳۷ خبرنگار عضو اصلی و ۶ نفر عضو افتخاری نیز در خانه مطبوعات کردستان عضویت دارند.

انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری، روستایی و عشایری و میاندوره‌ای پنجمین دوره خبرگان رهبری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان ۲۸ ماه خرداد امسال برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × دو =