چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۶:۴۶:۴۴
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵

راه‌اندازی کسب‌وکار بومی برای بانوان بدسرپرست/ توسعه فردی برای خانوار منطقه مکران +تصاویر

یکی از ظرفیت های بسیار مهم و باارزش منطقه مکران هنر سوزن دوزی بانوان هنرمند این منطقه است که تصمیم گرفتیم با استفاده از این ظرفیت و ارتباط با بانوان سرپرست و بدسرپرست و کمک خوانوار به اهداف پیش روی خود برسیم.



به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «فرهنگ سار»؛ شهرستان چابهار واقع در جنوبی ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان و یک بندر اقیانوسی استراتژیک با ظرفیت های بالای بسیار مهم است که نقش مهمی در ترانزیت بین المللی کریدور شمال – جنوب ایفا می کند.

اما با توجه به دیدگاه اقتصادی و بین المللی این منطقه که در چند سال اخیر وجود داشته است، ظرفیت های بومی و محلی آن چندان موردتوجه قرار نگرفته که حتی ابتدایی ترین ابزار توسعه نیز در این شهرستان دیده نمی شود و قطعا توجه ویژه به ظرفیت های کسب وکار بومی این منطقه می تواند یکی از راهکارهای کاربردی توسعه همزمان ظرفیت های بومی و توسعه اقتصادی و بین المللی این بندر اقیانوسی باشد.

از این رو فاطمه محمددرختی و فاطمه ساهور از فعالان دانشجویی دانشگاه دریانوردی و علومی دریایی چابهار درخصوص یکی از ظرفیت های بومی که توسط دستان توانمند زنان این منطقه ساخته می شود یادداشتی را برای «فرهنگ سار» ارسال کردند که در ادامه میخوانید؛

طبق سند توسعه منطقه سواحل مکران  که در تاریخ ۹۸/۷/۲۲ تصویب و در ۹۹/۲/۲۰ ابلاغ شد، در بخش عمده آن به مواردی مانند بهبود وضعیت اقتصادی منطقه از طریق شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای منطقه و  نیروی انسانی آن  می پردازد . و برای توسعه یک منطقه توجه به قابلیت های بومی همان منطقه بسیار لازم و ضروری است.

باتوجه به حضور مستقیم ما در چابهار و منطقه مکران به چشم ظرفیت های بومی را مشاهده کردیم و وظیفه خود دانستیم که حتما قدمی در راستای توسعه فردی و جمعی مردم شهرستان برداریم.

یکی از ظرفیت های بسیار مهم و باارزش منطقه مکران هنر سوزن دوزی بانوان هنرمند این منطقه است که تصمیم گرفتیم با استفاده  از این ظرفیت و ارتباط با بانوان سرپرست و بدسرپرست و کمک خوانوار به اهداف پیش روی خود برسیم.

از اوایل سال ۱۳۹۹ با تهیه هزینه اولیه، شروع کار را پیگیری کردیم و با خرید مواد اولیه و سپردن آنها به هفت نفر بانوی ماهر در سوزن دوزی اصیل و قلاب بافی را انجام دادیم تا نقش ها و دوخت های اصیل و زیبا بر روی محصول اولیه مان نقش ببندد.

با وجود یکسری سختی ها و وقفه هایی که بود محصول اولیه مان با تعداد کم، حدود ۲۰ عدد آماده شد برای عرضه که در نظر داریم  این هنر ارزشمند هزارساله را که روز به روز بر تنوع نقش و رنگ آن افزوده می شود را به تک تک نقاط کشور با توجه به نیازی که وجود دارد عرضه کنیم و تمامی بانوان عزیز افتخار داشتن چنین هنر گران بهایی را در زندگی شان داشته باشند و استفاده کنند.

همانطور که گفتیم سوزن دوزی تنها یکی از صدها پتانسیل ارزشمند این منطقه از کشور عزیزمان است و پله ای است برای رشد و تعالی هر چه بیشتر زنان این منطقه و به دنبال آن رشد و پیشرفت آینده سازان این مرز و بوم و کانون خانوده.

امیدواریم که بتوانیم خدمت گذارخوبی برای  مردم باشیم و از جوانان هم سن و سال خودمان میخواهیم که در هر نقطه از کشور هستن اگر حتی کوچک ترین ظرفیتی می‌بینند از خیلی کم شروع کنند و تمام تلاششان را برای موفقیت در اون زمینه به کار ببرند که مطمئنا موفق خواهند شد.

در ادامه تصویر برخی از محصولات این بانوان را مشاهده می کنید؛

مرتبط ها

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × چهار =