چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۲:۲۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

دورخیز دکتر نون برای اجرا پس از ۱۷ سال تا تقدیر پرتره نمایش جهان آرا

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، با سپری شدن روزهای ابتدایی ازسرگیری فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی و بیم و امید سالن‌داران، ‌هنرمندان تئاتر و مخاطبان از شرایط شکننده و تعطیلی دوباره اجراها؛ اینبار ‌در سایه استمرار شرایط فعالیت، آرام آرام شاهد شکل گیری جریان اجراهای نمایشی و گرم شدن تنور تولید آثار تئاتری در […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، با سپری شدن روزهای ابتدایی ازسرگیری فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی و بیم و امید سالن‌داران، ‌هنرمندان تئاتر و مخاطبان از شرایط شکننده و تعطیلی دوباره اجراها؛ اینبار ‌در سایه استمرار شرایط فعالیت، آرام آرام شاهد شکل گیری جریان اجراهای نمایشی و گرم شدن تنور تولید آثار تئاتری در پایتخت و به تبع آن در سراسر کشور هستیم.

هنرمندان تئاتر بعد از پشت سر گذاشتن شرایط سختی که در طول چهار موج کرونا در کشور مدام با تعطیلی و به محاق رفتن اجراهای‌شان مواجه بودند،‌ با اعلام مجدد آغاز فعالیت سالن‌های نمایشی دل به روزهای آینده و آغاز حرکت چرخ هنرهای نمایشی در سال جاری بستند. امیدی که گویا خوشبختانه طی سه هفته اخیر به بار نشسته و شاهد استمرار اجراها، ‌پیوستن سالن‌ها و تماشاخانه‌های متعدد به صف میزبانی از آثار نمایشی و رویدادهای متنوع دیگری در حوزه تئاتر کشور هستیم.

از جمله مهمترین رویدادها و فعالیت های این حوزه طی روزهای هفته جاری از ۳ تا ۷ خرداد ماه، می‌توان به واکنش برادر شهید جهان آرا به یک تئاتر، لزوم معرفی معرفی فرهنگ مقاومت از طریق تئاتر، معرفی مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، اکران برخط فیلم‌تئاتر «روز عجیب» پرستو گلستانی، آغاز مجدد تمرینات نمایش «دکتر نون» هادی مرزبان و اجرای نمایش «لوله» در تماشاخانه ایرانشهر اشاره کرد که در ادامه سطرهایی از این رویدادها را به مرور می‌نشینیم.

دورخیز دکتر نون برای اجرا پس از ۱۷ سال تا تقدیر پرتره نمایش جهان آرا

واکنش برادر شهید جهان آرا به یک تئاتر

آیین افتتاحیه نمایش آمده بودیم اینجا بمیریم به نویسندگی و کارگردانی مریم منصوری، که پرتره-نمایش از شهید محمد جهان‌آرا به شمار می‌رود، شامگاه روز دوشنبه (۳ خرداد ماه ۱۴۰۰) همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور سعید جهان‌آرا برادر شهید محمد جهان آرا، سیدصالح موسوی عضو نیروهای مردمی عملیات آزادسازی خرمشهر، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره فجر، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، توحید معصومی مشاور مدیرعامل انجمن تئاتر دفاع مقدس، محسن سلیمانی فارسانی و هنرمندانی چون ناصر آویژه، رضا بصیرت، سهیلا جوادی، سبا سلیمانی و الهه زحمتی، در تماشاخانه سرو برگزار شد.

برادر شهید محمد جهان آرا در سخنانی مطرح کرد: بسیار کار جذاب و شریفی بود. اثری بود که واقعا خاطرات آن ایام را برای ما که کمتر تصویری از آن در ذهنمان است، یادآوری کرد. به نظرم، اینگونه آثار برای معرفی مقاومت مردم خرمشهر در ۸ سال دفاع مقدس، به ویژه برای نسل جدید، بسیار بسیار مهم و با اهمیت است.

 جای خالی آثاری در حوزه پرتره نگاری بسیار بسیار حس می شود و امیدوارم، اینگونه کارها بتوانند جایگاه خودشان را در عرصه دفاع مقدس پیدا کنند و بتوان فرهنگ مقاومت را با این اجراها معرفی نمود.

دورخیز دکتر نون برای اجرا پس از ۱۷ سال تا تقدیر پرتره نمایش جهان آرا

لزوم معرفی فرهنگ مقاومت از طریق تئاتر

حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر نیز پس از تماشای اثر گفت: ای کاش، تمامی سال چنین اجراهایی می دیدیم زیرا خرمشهر، فقط شهر خرمشهری ها نیست و شهر همه مردم ایران است.

در بخش پایانی این مراسم، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به پاس سالروز آزادسازی خرمشهر با اهدای هدایایی به سعید جهان آرا برادر شهید محمد جهان آرا و سیدصالح موسوی عضو نیروهای مردمی عملیات آزادسازی خرمشهر از دلاوری های این دو خانواده در ۸ سال دفاع مقدس تقدیر به عمل آورد.

نمایش آمده بودیم اینجا بمیریم به نویسندگی و کارگردانی مریم منصوری و با بازی دریا یاسری، ندا گلرنگی، محسن پوشایی، نازنین نادرپور، پرهام روئین و پریناز لطف الهی، از ۳ تا ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سرو به روی صحنه می رود.

دورخیز دکتر نون برای اجرا پس از ۱۷ سال تا تقدیر پرتره نمایش جهان آرا

معرفی مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، طی حکمی حسن رونده را به عنوان مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی منصوب کرد.

در این حکم آمده است: با توجه به عملکرد و مسئولیت پذیری جنابعالی در طول دوران تصدی سرپرستی هماهنگی تئاتر استان ها و فعالیت و اقدامات شایسته این واحد، به موجب این حکم به عنوان مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی منصوب می شوید.

پیش از این زنده‌یاد محمدرضا الوند به عنوان مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده‌دار این پست بود که هفتم اسفند ماه ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

دورخیز دکتر نون برای اجرا پس از ۱۷ سال تا تقدیر پرتره نمایش جهان آرا

اکران برخط فیلم‌تئاتر «روز عجیب» پرستو گلستانی

نمایش روز عجیب به نویسندگی جعفر مهیاری و کارگردانی پرستو گلستانی از تولیدات سال ۱۳۹۱ مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در ادامه‌ طرح «نمایش‌نما» در سایت th.kpf.ir اکران خواهد شد.

این نمایش داستان پسربچه‌ای را روایت می‌کند که به خاطر مشغله‌ پدر و مادرش اغلب در خانه تنهاست. او برای اینکه توجه پدر و مادرش را جلب کند کارهایی انجام می‌دهد که ماجراهای مختلفی در پی دارد و او را درگیر می‌کند. پسرک هر روز با شیطنت‌ها و خراب کاری‌هایش همه را آزار می‌دهد. همه دوستان و همسایه‌ها و حتی وسایل خانه، از شیطنت‌های او به ستوه آمدند. در یک روز عجیب وقتی همه وسایل را در کمد پنهان می‌کند، وسایل جان می‌گیرند و اتفاق‌هایی می‌افتد که پسر تبدیل به قورباغه شود اما…

در نمایش روز عجیب؛ سعید ابک، محمد لقمانیان، محمد رحمانی و فاطمه پورهاشمی در کنار پرستو گلستانی به ایفای نقش می‌پردازند و تارا حیدری و نیما بابازاده نیز عروسک‌گردانان این نمایش هستند.

فرشید اعرابی آهنگساز، پرستو گلستانی سراینده اشعار، سارا اسکندری و یوحنا حکیمی اجرای گریم، سیدمحسن رفعتی و علی مطهری‌کیا ساخت دکور و متین گودرزی عکاس این نمایش هستند.

دورخیز دکتر نون برای اجرا پس از ۱۷ سال تا تقدیر پرتره نمایش جهان آرا

اجرای نمایش «لوله» در تماشاخانه ایرانشهر

نمایش لوله به نویسندگی و کارگردانی علیرضا اجلی در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر ساعت ۱۸:۳۰ اجرا می‌شود. لوله در اردیبهشت ٩٧ در بخش خارج از مسابقه‌ بیست‌ویکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت داشت و بعد از اجرای عمومی در سالن مولوی و همین‌طور در شهر رشت، این بار در تماشاخانه ایرانشهر با روایتی جدید به صحنه رفت.

نمایش لوله اثری تجربی و دانشگاهی‌ست که به اجرا نگاهی فرمالیستی دارد. استفاده از فرم‌های بدنی و دفرمه‌گی محتوایی در این اثر باعث شده که روایت خطی درهم بشکند.

شش کارگر لوله در جایی نامعلوم از کار اخراج می‌شوند؛ آن‌ها تلاش می‌کنند تا برای خود دوباره کار بسازند. سرکارگر در این بین به عنوان واسطه اطلاعیه‌هایی صادر می‌کند.

محمدرضا آریان، احمدرضا خانی، مینا رسولی، ابراهیم عبدی،  مصطفی عطری، مژده منظومه بازیگران این اثر نمایش را تشکیل می‌دهند

این نمایش جهت تماشای علاقه مندان تا ٢٨ خرداد در تماشاخانه‌ ایرانشهر به اجرای خود ادامه می‌دهد.

دورخیز دکتر نون برای اجرا پس از ۱۷ سال تا تقدیر پرتره نمایش جهان آرا

آغاز مجدد تمرینات نمایش «دکتر نون» هادی مرزبان

تمرینات نمایش دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد بعد از دو بار تعطیلی به سبب افزایش شیوع ویروس کرونا بار دیگر به کارگردانی و هدایت هادی مرزبان برای اجرا در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر از سر گرفته شد.

هادی مرزبان کارگردان این نمایش با اعلام این خبر گفت: بعد از اینکه زمان اجرای نمایش ما به دلیل کرونا به تعویق افتاد، تغییراتی در ترکیب بازیگران ایجاد.

 در برنامه‌ریزی جدید قرار است تمرین نمایش ما از نیمه خرداد آغاز شود و مردادماه نمایش را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهیم برد. ماه محرم در شهریورماه آغاز می‌شود و ما امیدواریم نمایش چنان بازتاب خوبی در میان تماشاگران داشته باشد که بعد از ایام سوگواری محرم هم اجرای آن را از سر بگیریم.

هادی مرزبان در ۱۷ سال گذشته چند بار برای اجرای دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد دورخیز کرده ولی هر بار اجرای آن به دلایلی به بن‌بست خورده است.

قرار بود این نمایش اسفند ۹۸ با بازی رضا کیانیان در نقش دکتر نون در تالار وحدت به صحنه برود که همه‌گیری کرونا اجرا را به تعویق انداخت. در آخرین تصمیم‌گیری گروه اجرایی هم مقرر شد نمایش اردیبهشت امسال اجرا شود که اوج‌گیری چندباره کرونا بعد از تعطیلات نوروز، تمرین را متوقف کرد.

نمایش دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد بر اساس داستانی به همین نام نوشته شهرام رحیمیان به صحنه می‌رود.

نمایش ماجرایی عاشقانه و سیاسی دارد و در خلاصه داستان آن آمده است: اسفندیار و ملک‌تاج از کودکی چنان به هم علاقه‌مند بودند که دقیقه‌ای از یکدیگر جدا نمی‌شدند. در کودتای ۱۳۳۲ از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته می‌شود مصاحبه‌ای ضد نخست‌وزیر انجام دهد. اسفندیار به زندان می‌افتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل می‌شود تا اینکه پای ملک‌تاج به میان می‌آید…

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × دو =