دوشنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۶:۳۲
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

دلالی ترامپ برای برقراری رابطه میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی

هم اکنون کمتر از یکصد روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده و نتایج نظرسنجی های مراکز آمریکایی حکایت از عقب بودن “دونالد ترامپ” از “جو بایدن” رقیب دموکرات خود دارد. شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی میتینگ‌ها و نشست‌های انتخاباتی هر دو نامزد جمهوریخواهان و دموکرات ها در آمریکا شده و در حالی که جو […]



هم اکنون کمتر از یکصد روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده و نتایج نظرسنجی های مراکز آمریکایی حکایت از عقب بودن “دونالد ترامپ” از “جو بایدن” رقیب دموکرات خود دارد.

شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی میتینگ‌ها و نشست‌های انتخاباتی هر دو نامزد جمهوریخواهان و دموکرات ها در آمریکا شده و در حالی که جو بایدن و حزب دموکرات از همان ابتدای شیوع کرونا، میتینگ‌های انتخاباتی خود را تعطیل کردند، اما ترامپ دو، سه میتینگ انتخاباتی برگزار کرد، اقدامی که با انتقاد شدید و گسترده‌ روبه‌رو شد و موجب توقف این میتینگ‌های انتخاباتی گردید.

اما ترامپ با حفظ رویکرد داخلی خود، در نظر دارد از دو ابزار و امتیاز تسریع در عادی سازی روابط  کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در راستای جلب نظر “آیپک” یا همان بزرگترین لابی صهیونیستی در آمریکا بهترین استفاده را ببرد.

در همین راستا تلاش های “دونالد ترامپ” برای عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات به عنوان یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس جواب داد و ابوظبی، تل آویو و واشنگتن در شامگاه پنجشنبه (۲۳ مردادماه) با انتشار یک بیانیه مشترک سه‌جانبه از عادی‌سازی روابط میان امارات و اسراییل خبر دادند.

“دونالد ترامپ” از زمانی روی کار آمدن به عنوان رییس جمهور آمریکا، “جرد کوشنر” داماد صهیونیست  خود را به عنوان مشاورش تعیین کرد و پرونده عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربستان، امارات و بحرین را به وی سپرد تا این کار انجام شود.

در حال حاضر کشورهای عربستان، بحرین، عمان و سودان برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی خیز برداشته اند و از قرار معلوم سودان یا بحرین پس از امارات کشور بعدی خواهند بود که با رژیم صهیونیستی رابطه خود را عادی خواهند کرد، موضوعی که از سوی وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی  نیز تایید شده است.

شبکه کان اسرائیل روز یک شنبه به نقل از الی کوهن، فاش کرد که اسرائیل و سودان در آستانه امضای توافقنامه صلح هستند و انتظار می‌رود که این طرح به زودی نهایی شود.

این شبکه عبری زبان همچنین اعلام کرده که تماس‌ها میان تل‌آویو و خارطوم ادامه دارد و هیئت‌های دو طرف برای دستیابی به توافقنامه مذکور آماده می‌شوند.

“شمعون آران” خبرنگار صهیونیست در امور کشورهای عربی نیز فاش کرد که دولت بحرین در راستای تصمیم برای علنی سازی روابط با اسراییل مکانی را برای ایجاد سفارت این رژیم در منامه انتخاب کرده است.

آران  در توئیتی افزود که رئیس دستگاه اطلاعاتی اسراییل قرار است همراه با هیاتی از خبرنگاران و روزنامه نگاران این رژیم به ابوظبی سفر کند و احتمال دارد به منامه نیز سفر و با مقامات بحرین از جمله نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کند.  

شمعون در توئیتی دیگر نوشت که در راستای آماده سازی عادی سازی روابط بین اسراییل و بحرین، کوهن در جریان سفر به منطقه از منامه نیز دیدار خواهد کرد.

البته کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که عطش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای برقراری رابطه میان ریاض – تل آویو بسیار بیشتر از دیگر کشورهای عربی است و این مقام سعودی با کمک ترامپ و داماد صهیونیست اش در حال بستر سازی لازم برای برقراری این رابطه هستند تا شاید آل سعود با کمک صهیونیست ها بتوانند به طور آبرومندانه تری از باتلاق جنگ یمن خارج شوند.

 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه در سخنانی درباره توافق عادی سازی روابط با امارات و این که تل آویو در انتظار پیوستن دیگر کشورهای عربی به دایره صلح با اسراییل است، گفت که این توافق، اولین موافقت‌نامه صلح میان این رژیم و یک کشور عربی طی ۲۶ سال گذشته است.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، هر چند بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ به دنبال برقراری رابطه میان تل آویو و کشورهای عربی هستند و مقدمات عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با سودان و بحرین فراهم شده، اما واشنگتن و تل آویو خواهان سرعت بخشیدن به برقراری رابطه میان عربستان و اسراییل هستند، چرا که ریاض نقش فرماندهی در میان چند کشور عربی را ایفا می کند.

کارشناسان مسایل منطقه، دلیل افزایش تلاش و دلالی ترامپ و جرد کوشنر برای برقراری رابطه میان تل آویو و برخی کشورهای عربی را گسترده می دانند؛ آنها معتقدند که ترامپ به دلیل شکست در کسب نظرسنجی های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به دنبال برقراری رابطه میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی است تا از این راه با یک تیر دو نشان بزند؛ هم بتواند از طریق نتانیاهو لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) را همراه خود کند و هم بتواند از دلارهای نفتی کشورهای عربی در این راه سود ببرد و از طریق این دو راه پیروز انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا شود.

البته نتانیاهو نیز که در ماه های اخیر با مشکلات عدیده اقتصادی و فساد خود و کابینه اش با اعتراضات شدید در سرزمین های اشغالی روبه رو شده، برقراری رابطه با کشورهای عربی و بهرمندی از دلارهای مفت این کشورها را مدنظر دارد تا او نیز اوضاع و مشکلات سرزمین های اشغالی را تا حدودی سامان دهد.

ناگفته نماند که در بین کشورهای عربی خواهان رابطه با رژیم صهیونیستی، سودان از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیست.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 1 =