سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۵:۰۰
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

دستگاه نظارت و اعلام حریق با استفاده از انرژی خورشیدی رونمایی شد

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار از وزارت علوم، این دستگاه با بهره مندی از ادوات دقیق و حساس و با کارایی بالا، آشکار سازی حریق با سرعت بسیار بالا و به روش اپتیکی را امکان پذیر می‌کند، به طوری که می‌تواند در همان ثانیه‌های ابتدایی و با صرف هزینه‌های جزیی […]



به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار از وزارت علوم، این دستگاه با بهره مندی از ادوات دقیق و حساس و با کارایی بالا، آشکار سازی حریق با سرعت بسیار بالا و به روش اپتیکی را امکان پذیر می‌کند، به طوری که می‌تواند در همان ثانیه‌های ابتدایی و با صرف هزینه‌های جزیی از آتش سوزی‌های وسیع جلوگیری کند.

نصب و راه اندازی این فناوری نیازی به برق ندارد و این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی برای شناسایی و تعقیب شعله آتش می‌تواند برای اطفای به موقع حریق در جنگل‌ها و مراتع مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین این دستگاه که توسط دکتر نیما نادری ساخته شده، با سنسورهای تعبیه شده می‌تواند به محض مشاهده شعله آتش فرمان راه اندازی آلارم و فعال سازی دوربین مدار بسته را صادر و با جابجا شدن شعله مکان آن را تعقیب کند. ناحیه آشکارسازی حسگر موجود در این دستگاه طوری انتخاب شده است که توانایی تشخیص سریع شعله را از سایر منابع نوری دارد.

استفاده از فناوری نیمه هادی‌ در سیستم حسگری دستگاه نظارت و اعلام حریق با استفاده از انرژی خورشیدی

این دستگاه می‌تواند محرک‌های مختلف را بر حسب نیاز شناسایی کند. به طور مثال در احتراق‌های ناشی از گازهای مختلف که سبب انتشار نور با طول موج متفاوتی می‌شود بسیار کاربردی است.

استفاده از این دستگاه در مراتع و جنگل‌ها که به برق شهری متصل نیستند می‌تواند بسیار کاربردی باشد و از راه دور آتش سوزی را گزارش کند و از حریق‌های سنگین که در چند سال اخیر بسیاری از جنگل‌های را از بین برده است، جلوگیری کند. 

دستگاه نظارت و اعلام حریق با استفاده از انرژی خورشیدی در بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور رونمایی شد. ۴۱ دستاورد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به نمایش درآمده است. 

غرفه پژوهشگاه مواد و انرژی با ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه خود در سالن ۶ غرفه ۹ از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه جاری آماده بازدید علاقمندان است. 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 4 =