دوشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۷:۴۶
دسته بندی: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸

در جلسه رای اعتماد به فاطمی امین چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی فرهنگ سار، هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست «محمد باقرقالیباف» و با حضور ۲۲۳ نماینده آغاز شد. «سیدرضا فاطمی امین» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است، گفت: در سال ۱۴۰۲ تورم […]



به گزارش خبرنگار اقتصادی فرهنگ سار، هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست «محمد باقرقالیباف» و با حضور ۲۲۳ نماینده آغاز شد.

«سیدرضا فاطمی امین» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است، گفت: در سال ۱۴۰۲ تورم به نصف سال ۹۹ رسیده و سپس به سمت تک رقمی شدن می‌رود.

وی تنظیم بازار را نخستین موضوع مدنظر اعلام کرد و افزود: متاسفانه شاهد آشفتگی های زیادی در بازار هستیم، به دلیل وجود نوسان قیمت ها در بازار، نرخ سیمان تا پنج برابر افزایش پیدا کرد، این موضوع بررسی شود که به چه دلیل این اتفاق رخ داد؟ دولت کجا قرار دارد؟

در جلسه رای اعتماد به فاطمی امین چه گذشت؟

فاطمی امین اضافه کرد: اگر دولت اشراف داشته باشد نباید اجازه به وجود چنین آشفتگی، بهم ریختگی و جولان قیمت ها را بدهد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است، اظهار داشت: درمان این بیماری نیازمند دو سال زمان است.

برای مطالعه متن کامل اظهارات وزیر پیشنهادی صمت اینجا را کلیک کنید.

موافقان چه گفتند؟

در جلسه رای اعتماد به فاطمی امین چه گذشت؟

«احمد راستینه» نماینده مردم شهرکرد با دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: تسلط در تبدیل راهبردها به برنامه‌های عملیاتی از نقاط قوت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است و او به درستی مسائل اقتصادی را شناخته و برای آن برنامه دارد.

نماینده شهرکرد با اشاره به ارزیابی برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت توسط معاونت نظارت بیان داشت: متناسب سازی برنامه‌ها با واقعیت موجود، واقع‌گرایی با شرایط و امکانات و شفافیت در برنامه‌های فاطمی امین دیده می‌شود. فاطمی امین در گزارش خود از کلی‌گویی و اهداف غیرشفاف پرهیز کرده و خود را در مقابل ارزیابی نمایندگان قرار داده است.

«خلیل بهروزی فر» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌های او را جامع و مطابق اسناد بالادستی عنوان کرد و گفت: فاطمی امین بسیار نتیجه محور است و حرف کلی نمی‌زند و پروژه‌ها را براساس زمان و مکان تعریف و مشخص کرده است.

بهروزی فر، وزیر پیشنهادی صمت را دارای اشراف کامل در موضوعات اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: فاطمی امین دارای چارچوب و ضوابط کاری مشخص است و اعتقاد عمیق به سیستم نظارت، کنترل و پایش پروژه دارد و از همه ظرفیت‌ها برای تحقق آن استفاده می‌کند.  

در جلسه رای اعتماد به فاطمی امین چه گذشت؟

«محمدحسین فرهنگی» نایب رییس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس هم عملکرد وزیر پیشنهادی صمت در بهبود خودروهای فرسوده و دوگانه سوز را ستود و ایده‌های وی را سبب پیشرفت این حوزه توصیف کرد.

وی با اشاره به همکاری های وزیر پیشنهادی صمت با نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: وی به رغم اینکه در نهاد ریاست جمهوری ابزارهای مستقیم را نداشت ولی موفق شد از یک موضوعی که سابقه‌ای در آن نداشته یا در حد خیلی اندکی سابقه داشته است، مانند حوزه های خودروهای دوگانه سوز، این موضوع از از حد صفر به یک میلیون خودرو برساند. همچنین در وزارت صمت نیز مدیریت بخش‌های مختلف را داشته است که از بیان جزئیات آن می‌گذرم.

در جلسه رای اعتماد به فاطمی امین چه گذشت؟

«سید کاظم موسوی» نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برنامه‌های آقای فاطمی امین در ارتباط با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی صنعت مبنی بر افزایش رقابت پذیری براساس لغو امتیازات خاص و غیر ضرور پیش بینی شده است.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی صمت جوان انقلابی، تحول گرا و مداق است. برنامه‌های آقای فاطمی امین در ارتباط با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی صنعت مبنی بر افزایش رقابت پذیری براساس لغو امتیازات خاص و غیر ضرور پیش بینی شده است.

مخالفان چه گفتند؟

در جلسه رای اعتماد به فاطمی امین چه گذشت؟

«اردشیر مطهری» نماینده مردم گرمسار، آرادان و ایوانکی گفت: وزارت صمت مرد میدان می‌خواهد اما امروز فردی به مجلس معرفی شده که برای تامین کالاهای اساسی مردم، تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام سفره‌های مردم برنامه قابل پیاده سازی و عملیاتی ندارد.

وی افزود: با انتخاب آقای فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تامین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌ها است بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی بخش زیادی از مردم از این دولت مردمی خواهد شد.

در جلسه رای اعتماد به فاطمی امین چه گذشت؟

«احسان ارکانی» نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: قرار نیست تکلیف شرعی و قانونی عصاره فضایل ملت مجلس در راس امور فدای رفاقت و هم خطی سیاسی و مصلحت های آینده نگرانه شود.

نماینده نیشابور در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی صمت گفت: همین ایام که ما در مجلس هستیم، افزایش قیمت‌ها بویژه قیمت خودرو و لوازم خانگی و سایر اقلام حوزه حوزه جنابعالی افزایش چشمگیری داشته است. از معاونت نظارت مجلس تشکر می‌کنم که  برنامه های وزرای گزینه های پیشنهادی را ارزیابی کرده بودند و به برنامه فاطمی امین عدد ۵۵ و نیم از ۱۰۰ را دادند. آقای فاطمی جنابعالی در برنامه تقدیمی خود در مجلس موضوعات مختلفی را مطرح کردید. برخی از این سرفصل‌های برنامه دارای ابهام بوده و نیازمند توضیحات بیشتر شماست.

در سه روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان(وزارت امور خارجه)، حسین باغ‌گلی(وزارت آموزش و پرورش)، عیسی زارع‌پور (ارتباطات و فناوری اطلاعات)، سید اسماعیل خطیب (اطلاعات) و احسان خاندوزی(اقتصاد)، بهرام عین‌اللهی (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، حجت عبدالملکی (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، سیدجواد ساداتی‌نژاد(وزارت جهاد کشاورزی)، سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی(وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)، امین حسین رحیمی(وزارت دادگستری) و رستم قاسمی(وزارت راه و شهرسازی) را بررسی کردند.

از بین وزرای اقتصادی، تنها بررسی برنامه‌های جواد اوجی برای وزارت نفت و علی اکبر محرابیان برای وزارت نیرو باقی مانده است که طی روزهای آینده این دو وزیر نیز برای کسب رای اعتماد نمایندگان در خانه ملت حضور خواهند یافت.

منبع:ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 + 11 =