جمعه, ۱ تیر ۱۴۰۳ / ۲۳:۵۶:۱۳
دسته بندی: سیاسی
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

فرهنگ‌سار بررسی می‌کند؛


دروغگویی بی‌حساب و کتاب ترامپ برای فرار از مرگ سیاسی خود

سروش محمدی/ دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا، روزهای اخیر در جمع هواداران خود در یک کمپین تبلیغاتی درون‌حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا ادعاهایی مطرح کرد که بخش‌هایی از آن علیه ایران بود و به ماجرای حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه تروریستی این کشور در عین الاسد مربوط […]



سروش محمدی/ دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا، روزهای اخیر در جمع هواداران خود در یک کمپین تبلیغاتی درون‌حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا ادعاهایی مطرح کرد که بخش‌هایی از آن علیه ایران بود و به ماجرای حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه تروریستی این کشور در عین الاسد مربوط می‌شد.

او در این جمع مدعی شد: «ایرانی‌ها با ما تماس گرفتند و گفتند ما انتخابی نداریم و مجبوریم به شما حمله کنیم. چون ما عزت نفس داریم و من فهمیدم چون ما آن‌ها را زدیم آن‌ها هم باید کاری کنند. آن‌ها گفتند ۱۸ موشک را به پایگاه شما شلیک می‌کنیم. من تنها کسی بودم که در آن شب نگرانی نداشتم چون می‌دانستم چه اتفاقی خواهد افتاد. آن‌ها گفته بودند نگران نباشید؛ هیچ‌کدام از موشکها به هدف برخورد نخواهد کرد. پنج موشک آن‌ها پیش از اصابت منفجر شد و بقیه به اطراف پایگاه برخورد کرد. من این را تا پیش از این جایی نگفته بودم. می‌دانید چرا الان می‌گویم؟ چون این احترام به ملت ماست.»

پیش از پرداختن به این موضوع لازم است یادآور شد که دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مقابل جو بایدن از سوی نهادها و مقامات این کشور محدود و به سمت منزوی‌شدن هدایت شد. حساب‌های کاربری او در شبکه‌های اجتماعی کشور خودش نیز مسدود شد و او امکان استفاده از آن را به دلیل بروز تخلفات زیاد و عناوینی چون دروغگویی و اتهام‌زنی به دیگران از دست داد.
ترامپ در ماه‌های اخیر درگیر پرونده‌های قضائی متعددی در خاک کشورش شده و از جمله عناوین اتهامی او می‌توان به فساد جنسی، پرداخت رشوه و حق‌السکوت، جعل اسناد و کلاهبرداری، تلاشی برای سرنگونی و مداخله در نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری و سرقت اسناد محرمانه و تحویل آن به کشورهای متخاصم با آمریکا اشاره کرد.

او در شرایطی قرار گرفته است که با مرگ سیاسی خود دست و پنجه نرم می‌کند و می‌بایست برای فرار از این باتلاق خود را در راس اخبار دنیا زنده نگه دارد و به همین علت هر از گاهی با طرح ادعاهای دروغین تصویر و نام خود را در تیتر اخبار دنیا مطرح می‌کند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند او هیچ‌گاه به عرصه سیاست بازنخواهد گشت؛ چراکه از حصور در عرصه‌های سیاسی رانده شده است.

تحلیلگران معتقدند پرداختن او در این شرایط به موضوعات قدیمی در زمان ریاست جمهوری او، ریشه در توجیه نقاط ضعفش دارد و وی تلاش می‌کند تا از پاسخگویی در خصوص کاستی‌هایش در این دوران شانه خالی کند. در گزارش پیش رو سه ادعای دروغین او مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر حمله موشکی ایران از پیش هماهنگ شده بود، چرا پایگاه آمریکایی خالی از تجهیزات و نیروهای نظامی نشد؟

تصاویر ماهواره‌ای آمریکا نشان می‌دهد که پایگاه تروریستی این کشور در عین الاسد قبل و بعد از حمله دچار آسیب‌های فراوانی شده است. آسیب‌هایی که ناشی برخورد موشک به ادوات نظامی این کشور در این پایگاه است. به سادگی می‌توان دریافت که اگر این حمله از پیش با آمریکا هماهنگ می‌شد، آن‌ها مهم‌ترین تجهیزات نظامی خود را از این پایگاه تخلیه می‌کردند تا هم از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند و هم مهر تاییدی بر ادعای هماهنگی با آمریکا پیش از حمله، زده باشند.

دقت موشک‌های ایران غیرقابل‌انکار است

ترامپ ادعا کرده که ایران ۱۸ موشک شلیک کرده که تعداد پنج موشک پیش از برخورد منفجر شده و باقی آن‌ها به اطراف پایگاه اصابت کرده است. برای رد این ادعا نیز کافی است دوباره نگاهی به تصاویر ماهواره‌ای که در رسانه‌های آمریکایی نیز منتشر شده بیاندازیم.

همچنین گفت‌وگوهای زیادی از افراد حاضر در آن پایگاه و همچنین کارشناسان نظامی در رسانه‌های آمریکایی منتشرشده که گواهی بر محل دقیق اصابت موشک‌ها است. از طرفی تصاویری که از سوی خود آمریکایی‌ها به از طریق پهپادهایشان ضبط شده، نشان می‌دهد که موشک‌های ایرانی به صورت هدفمند به نقاط تعیین‌شده اصابت می‌کنند. برای اطلاع بیشتر در خصوص ویدئوی زیر را که چندی پس از این حمله موشکی بیرون آمد، مشاهده کنید.

فیلم

تلاش برای مخفی نگه داشتن تلفات بی‌نتیجه است!

ترامپ هنوز هم مدعی است که این حمله موشکی هیچ آسیبی به نیروهای نظامی این کشور وارد نکرده است. با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به ویدئوهایی که از خانواده‌های آسیب‌دیدگان در این حادثه در فضای مجازی منتشر شده، دست پیدا کرد. به گواه برخی کارشناسان آمریکایی، دولت این کشور پس از حمله موشکی به عین الاسد تلاش بسیاری کرد تا از طریق کنترل رسانه‌ها، ابعاد این حمله را کوچک نشان دهد و مدعی شود که هیچ آسیب جانی و تلفانی طی این حمله وجود ندارد. از طرفی اهالی رسانه در آمریکا تحت فشار شدید بودند تا حمله ایران به عین الاسد را بازتاب ندهند.

فیلم

ادعاهای ترامپ مبنی بر آسیب‌ندیدن هیچ‌یک از نظامیان این پایگاه با ویدئوهای منتشرشده از همین نظامیان که هنگام حمله در عین الاسد بودند و به پناهگاه‌ها فرار کردند در تناقض است. از طرفی اظهارات منتشرشده از خانواده‌های نظامیان آسیب‌دیده در این پایگاه را نمی‌توان در این خصوص نادیده گرفت. ضمنا یادآور می‌شود که پس از این حمله و بر اساس آمارهای موجود در سایت‌های آنلاین نمایشگر پروازها در جهان، هواپیمای امدادی آمریکا در پرواز BNDGE53 از مبدا بغداد به مقصد رایمشتاین آلمان در روز هشتم ژانویه پرواز می‌کنند. به سادگی قابل درک است که پرواز هواپیمای امدادی از این مبدا آن هم پس از حمله موشکی به این پایگاه چه معنا و مفهومی دارد.

انتهای پیام/

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × دو =