پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۸:۱۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲

داغ همیشگی

کردستان سرزمینی که در مقاطع مختلف شهدایی به این کشور تقدیم کرده،  شهدای مقابله با ضد انقلاب، شهدای ترور و شهدای جنگ تحمیلی این استان را به سرزمین رنگین شهدا تبدیل کرده که بسیاری از آنها مظلومانه به شهادت رسیدند و هنوز هم توجه لازم به مزار آنها نشده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران […]



کردستان سرزمینی که در مقاطع مختلف شهدایی به این کشور تقدیم کرده،  شهدای مقابله با ضد انقلاب، شهدای ترور و شهدای جنگ تحمیلی این استان را به سرزمین رنگین شهدا تبدیل کرده که بسیاری از آنها مظلومانه به شهادت رسیدند و هنوز هم توجه لازم به مزار آنها نشده است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ۵۴۰۰ شهید کردستان، شهدای کردستان را متمایز از مناطق دیگر کشور برشمرده و گفته بودند: مبارزان کردستان در عین مبارزه با دشمن خارجی، در داخل خانه و محیط زندگی خود نیز با ضد انقلاب در جنگ بودند، بنابراین شهادت در این منطقه با فداکاری بیشتر و با مجاهدت صادقانه توام بوده است.

اوایل پیروزی انقلاب در ایران گروهک‌هایی در کردستان سر بر آوردند و دست به اسلحه بردند که از هیچ کاری برای ناامنی و برهم زدن نظم دریغ نمی‌کردند،  بیشتر نقاط شهر سنندج در اختیار آنها بود و امنیت از این شهر رخت بر بست، قهرمانانی از ارتش و مردم در کنار هم برای پس گرفتن شهر مقابل این گروهک‌ها ایستادند و جان خود را فدا کردند.

روزهایی بود که بسیاری از کوچه و خیابان‌های این شهر به خون شهدا آغشته شد و پیکر شهیدان شبانه و دور از چشم تروریست‌ها در بلندی‌های شهر تپه‌ها در گوشه‌ای غریبانه دفن می‌شد که مبادا جنایتکارانی که به اجساد هم رحم نمی‌کنند، از موقعیت مزارشان با خبر شوند.

حال گوشه کنار این شهر با پیکر شهدا مزین و متبرک شده اما خود شهدا همچنان مظلوم‌اند و کسی سراغی از آنها نمی‌گیرد. مسوولانی که باید شهدا را الگوی خود کنند بسیاری از آنها خبر ندارند این افراد فداکار در کدام قسمت شهر غریبانه آرمیده‌اند.

این بی توجهی به شهدا موجب شکستن دل مادران شهید شده است مادرانی که فرزندان و حتی همسران خود را تقدیم امنیت این شهر و دیار کردند اما با گذشت ۴۰ سال هنوز هم باید اشک بریزند که چرا آنطور که شایسته شهید آنهاست،  توجه نمی‌شود.

باید اشک بریزند که چرا بخاطر نا امن بودن محل مزار آنها نتوانند بر سر مزار شهید خود حاضر شده و فاتحه‌ای بخوانند. گوهر تاج قزوینی یکی از این مادران است که رهبر معظم انقلاب هم در سال ۸۸ به منزل او رفتند.

برای شنیدن درد دل‌های این مادر شهید به منزلش رفتیم، با گلایه از مسوولان گفت: بسیاری از مسوولان در حضور رهبری قول‌های زیادی دادند اما هم اینکه آقا رفتند دیگر آنها را ندیدم.

وی افزود: من چیزی غیر از اینکه محل دفن پسر و همسرم سامانی پیدا کند و بتوانم به راحتی بر سر مزار آنها حاضر شوم چیز دیگری نمی‌خواهم به سراغ مسوولان مختلفی رفته‌ام ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفتم.

این مادر و همسر شهید با بیان اینکه همه به من می‌گویند مشکل شما فقط با کمک استاندار کردستان و شهردار سنندج امکان حل شدن دارد، تاکید کرد: من به غیر از حقوقی که ماهیانه دریافت می‌کنم هیچ چیزی دریافت نکرده‌ام و الان هم حاضرم حقوقم را قطع کنند اما بتوانم بر سر مزار پسر و همسرم حاضر شوم.

وی به مظلومیت دیگری در مورد شهدایش اشاره کرد و یادآور شد: در تمام شهر می‌توان مجسمه و عکس شهیدان را دید اما اثری از شهیدان من در این میان نیست.

پسرش در قالب بسیج دانش‌آموزی به روستاهای اطراف برای کمک می‌رفته و حتی در کار کشاورزی هم به مردم کمک می‌کرده و در جریان بمباران‌های دوران دفاع مقدس به شهادت می‌رسد.

خانم قزوینی دو برادر شهید به نام‌های بیژن قزوینی و هوشنگ قزوینی هم دارد که هوشنگ قزوینی در بالگردی که در کردستان در حال ماموریت بوده پس از سقوط به شهادت می‌رسد.

او از رهبری خواسته بود شهیدانش مورد توجه بیشتری قرار گیرند و به عنوان الگو مطرح شوند اما امروز در غریبی و تنهایی بسر می‌برد.

مشکل دیگر این مادر شهید موقعیت منزلش است که بدلیل شیب موجود در کوچه در مواقع بارندگی آب تمام محله در مقابل منزل او جمع می‌شود و بارها آب وارد خانه اش شده و با اینکه چندین مرتبه از شهرداری برای رفع این مشکل درخواست کرده ولی نتیجه‌ای نگرفته است.

ستوان سوم شهید محمد کریم محمدی طاله‌وران همسر گوهرتاج قزوینی است. او در سال ۱۳۴۴ به استخدام ارتش در آمد و با پیروزی انقلاب و حضور گروهک‌های ضد انقلاب در استان کردستان در درگیری‌های متعدد به مصاف ضد انقلاب رفت.

شهید محمدی در سال ۱۳۵۹ و پس از ماه‌ها مبارزه با ضدانقلاب در حین پاکسازی کوه‌های اطراف سنندج بر اثر سانحه سقوط بالگرد به مقام شهادت نائل آمد.

گوهرتاج قزوینی مادر و همسر شهید که اصالتا اهل کرمانشاه است و آشنا و فامیل زیادی هم در کرمانشاه دارد، ۴۰ سال در کردستان مانده و می‌گوید نمی‌توانم جگر گوشه‌ام را تنها بگذارم.

مسوولان که حضور آنها در این سمت به لطف ریخته شدن خون شهیدان است باید بیش از این به مقام خانواده محترم شهدا اهمیت دهند و برای حل مشکلاتشان بی وقفه تلاش کنند.

۲۱ شهید فقط در تپه شیخ سلام که شهدای این مادر در آن آرمیده‌اند، دفن هستند و ضروری است دستگاه‌های مرتبط بیشتر به مزار این شهیدان در تپه‌های شهر سنندج که به پیکر مطهر متبرک شده،  توجه کنند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 4 =