چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۵:۵۸:۳۹
دسته بندی: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴

خشکسالی، پدیده‌ای که نباید مغفول بماند

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی شده است همه ساله بیش از ۵۵ میلیون نفر از مردم در جهان با خشکسالی روبرو شوند. این سازمان همچنین بر این باور است که خشکسالی  خسارات فراوانی را به محصولات کشاورزی وارد می‌سازد و امنیت مواد غذایی را در معرض خطر قرار می‌دهد. آمارهای نشان می‌دهد بیش از […]



بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی شده است همه ساله بیش از ۵۵ میلیون نفر از مردم در جهان با خشکسالی روبرو شوند.

این سازمان همچنین بر این باور است که خشکسالی  خسارات فراوانی را به محصولات کشاورزی وارد می‌سازد و امنیت مواد غذایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

آمارهای نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد از جمعیت کره زمین با کمبود آب آشامیدنی روبرو شده‌اند.

به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی همچنین کمبود آب سبب افزایش مهاجرت بیش از ۷۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد شد.

از دیگر سو وقوع خشکسالی‌ پیاپی در فلات ایران که در کمربند بیابانی و نیمه‌بیابانی با بارش‌هایی کمتر از حد نرمال جهان قرار دارد، رخداد عجیبی نیست. اما تغییرات اقلیمی بر آن دامن زده و حتی به اعتقاد برخی کارشناسان، بارندگی‌های دو سال اخیر نیز از میزان احتمال خشکیدگی سرزمین که فراتر از خشکسالی‌های فراگیر است، کم نمی‌کند.

گفتنی است شرایط آب وهوایی ایران در ۵ دهه گذشته دستخوش تغییرات فراوانی شده است. از یک سو،‌ نزولات جوی شدید موجب وقوع سیلاب‌های شدید شده و در ۱۶ ماه گذشته در اکثر نقاط کشور شاهد بارش‌های شدید و منجر به سیلاب شده‌‍اند و از سوی دیگر، در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸ با خشک سالی مداوم شدیدی روبه رو شدیم.

طبق آمار از مجموع اراضی ۱۶۴ میلیون هکتاری ایران، درحال حاضر حدود  ۱۸.۸ میلیون هکتار در چرخه تولید محصولات کشاورزی قرار دارد.

از این مقدار بیش از هشت میلیون هکتار به صورت آبی و حدود ۶.۳ میلیون هکتار به صورت دیم و بقیه به صورت آیش آبی و دیم مورد بهره‌برداری قرار دارند و این بخش از مجموع حدود ۹۳ میلیارد مترمکعب منابع آب مصرفی کشور حدود ۸۶ میلیارد مترمکعب را مصرف می‌کند و در صورت کمبود منابع آبی این بخش دستخوش مشکلات فراوانی خواهد شد.

منبع:ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده + 11 =