جمعه, ۱۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۴:۲۶:۳۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

حرکت قطار توسعه در کشور فارغ از هیاهوی انتخابات

در هفته سوم (۱۸-۲۳) اردیبهشت ماه جمعی از مسوولان اعم از رییس سازمان برنامه و بودجه، وزرا و معاونین وزرا، عزم مناطق مختلف کشور کردند تا از نزدیک شرایط و تحولات حوزه های تحت پوشش خود را پیگیری کرده و طرح ها را به سرانجام برسانند. معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه […]

در هفته سوم (۱۸-۲۳) اردیبهشت ماه جمعی از مسوولان اعم از رییس سازمان برنامه و بودجه، وزرا و معاونین وزرا، عزم مناطق مختلف کشور کردند تا از نزدیک شرایط و تحولات حوزه های تحت پوشش خود را پیگیری کرده و طرح ها را به سرانجام برسانند.

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز چهارشنبه هفته قبل برای بازدید از چند  پروژه جاده ای، ریلی و دریایی که تکمیل آنها مطالبه مردمی است، به استان گیلان سفر کرد.

محمدباقر نوبخت و هیات همراه در این سفر از روند عملیات اجرایی باقیمانده پروژه آزادراه رشت – قزوین محدوده منجیل و رودبار بازدید کردند.

این آزادراه ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که سه هزار و ۲۰۰ متر از مسیر ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت – قزوین در دولت یازدهم به بهره برداری رسید، عملیات اجرایی هشت کیلومتر باقی مانده نیز خردادماه سال گذشته آغاز شد.

هشت کیلومتر باقی مانده عمدتا نیازمند احداث تونل است که به همین دلیل سرعت روند انجام پروژه را کاهش داده است.

این پروژه یکی از گلوگاه‌های رشت- قزوین و از مطالبات مردمی بود که سال ها به عنوان تکلیف وزارت راه بر زمین مانده بود.

این بخش از مسیر دارای پل‌های دشوار و تونل‌های متعدد است که ۷۲ درصد این مسیر را پل و تونل تشکیل می‌دهد.

نوبخت روز پنجشنبه نیز از روند تکمیل اسکله رو – رو بندرکاسپین و قطعات شش و هفت پروژه راه آهن رشت – کاسپین بازدید کرد..

قطعه شش این پروژه به طول حدود ۱۷ کیلومتر و نیز قطعه هفت به طول ۱۷ و نیم کیلومتر است.

راه آهن رشت – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین – رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی ، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است

بهره برداری از پروژه‌های راه و شهرسازی در یزد 

 وزیر راه و شهرسازی هم  ۱۸ اردیبهشت ماه مهمان یزدی ها بود، در جریان این سفر علاوه بر بازدید از طرح ملی راه آهن یزد – اقلید، چند طرح جاده‌ای با حضور محمد اسلامی افتتاح و عملیات ساخت بیش از پنج هزارواحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مهمترین رهاورد این سفر آغاز شد.

در سفر وزیر راه در مجموع چهار طرح جاده ای شامل ۱۷ کیلومتر روکش آسفالت گرم، ۵۹ کیلومتر آسفالت حفاظتی، ۲۹۶ کیلومتر درزگیری و حدود ۲۳۰ کیلومتر لکه‌گیری با اعتباری بالغ بر  ۴۸ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و ساخت پنج هزار و ۴۲۵ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن هم در این استان آغاز شد. 

اسلامی در بازدید از روند احداث راه‌آهن اقلید- یزد گفت:‌ نخستین قطار در این مسیر ریلی ۲۷۰ کیلومتری، خردادماه ۱۴۰۰ به حرکت خواهد افتاد و مردم از مواهب آن برخوردار خواهند شد.
وی با بیان این که چهار هزار میلیارد تومان به ارزش روز، برای ساخت این مسیر ریلی هزینه شده است، گفت: با بهره‌برداری از این خط ریلی، مدت زمان سفر با قطار در مسیر شیراز – مشهد سه ساعت کاهش خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن اقلید – یزد با تسهیل ارتباط استان فارس به شمال شرق و جنوب شرق کشور، همچنین ظرفیت حمل سالانه هفت میلیون تن بار و چهار میلیون مسافر را ایجاد می‌کند

بهره برداری از بزرگراه کنارگذر زراچ – اشکذر در استان یزد یک دستاورد سفر اسلامی به استان  است که از مزایای آن می توان به صرفه جویی در هزینه سوخت، کاهش تصادف جاده ای و کاهش بار ترافیکی اشاره کرد.  .

هزینه این بزرگراه به طول ۳۴ کیلومتر  و عرض۱۲ متر، ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام شد که ارزش آن به نرخ روز یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

وزیر راه و شهرسازی در این سفر خاطرنشان کرد: در هشت سال گذشته به‌طور متوسط سالانه هزار کیلومتر به بزرگ‌راه‌های کشور اضافه شده که این یک رکورد است.. 

اسلامی در ادامه با اشاره به بهره برداری از طرح بزرگراه کنار گذر زارچ و اشکذر در استان یزد گفت: حدود صد کیلومتر بزرگراه هم تا نیمه اول سال‌جاری به بزرگراههای استان افزوده می شود که این یک کار بزرگی است. 

اسلامی در آیین آغاز عملیات ساخت بیش از پنج هزار واحد مسکونی اقدام ملی مسکن در استان یزد گفت: این وزارتخانه با اصلاح قوانین، مقرارت، آیین نامه و فراهم کردن زیرساخت‌ها، ساخت مسکن را در کشور به یک جریان پایدار تبدیل کرده است.

تقویت تولید داخل ماموریت مهم وزارت صنعت

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت هم روز شنبه هفته قبل راهی قرچک ورامین شد و در  جریان بازدید از سه واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی گفت: این وزارتخانه با هدف ایجاد تعادل در بازار در نظر دارد، اقدام به تقویت تولید داخل و عرضه مناسب محصولات در بازار کند.

«علیرضا رزم حسینی با اشاره به بازدید خود از شرکت تولیدکننده پارچه رو مبلی گفت: اکنون ۱۳۷ کارخانه در سراسر کشور به تولید این محصول اشتغال دارند و نیاز داخل را تقریبا به طور کامل رفع می کنند.

رزم حسینی با بیان اینکه این کارخانه با ۸۰۰ نیرو در سه شیفت کاری در حال فعالیت است،‌ افزود: در طرح توسعه ای با سرمایه گذاری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، برای حدود یکهزار نفر دیگر اشتغالزایی خواهد کرد.

وزیر صنعت در جریان بازدید از شهرک صنعتی پیشوا، شهرک صنعتی قرچک و شهرک صنعتی استان تهران از نزدیک وضعیت برخی واحدهای صنعتی را بررسی کرد و برای فعال سازی و حل مشکلات واحدهای تولیدی قول مساعد داد.

همدان میزبان رییس دستگاه قضا

اما روز یکشنبه، همدان مقصد سفر رییس قوه قضاییه بود، سفری که بررسی و رصد مسایل و مشکلات قضایی را مد نظر داشت  و به اقتضای شرایط کرونایی استان، با ۴۵ روز تاخیر انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی یکشنبه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان با اشاره به اجرایی شدن سند تحول قضایی، تاکید کرد: اجرای این سند باید به گونه ای باشد که تمامی دستگاه قضایی متاثر از آن دچار تحول شود و اول خود مجموعه و سپس مردم تسهیل و تسریع روند کار را به خوبی احساس کنند چراکه درغیراینصورت این سند همانند یک دستورالعمل خواهد ماند

وی افزود: در راستای اجرای این سند تاکنون ۳۰ سامانه در دستگاه قضایی فعال شده که تا پایان سال این تعداد به ۴۰ سامانه خواهد رسید ضمن اینکه نیمی از احکام مرتبط با سند تحول نیز اجرا می شود.

رییس دستگاه قضا در این سفر یک روزه  در بازدید از «صنایع غذایی کیوان» شهر همدان، برای راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی یک ماه مهلت تعیین کرد و گفت که اگر مالک به اجرای قانون تن ندهد باید از طریق قانونی خلع ید شود.

رئیسی با بیان اینکه مالک به هیچ عنوان حق تعطیلی کارخانه‌اش را ندارد تاکید کرد: یکی از شروط واگذاری‌ در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ایجاد رونق تولید، افزایش اشتغال و بهبود کیفیت محصولات است و مالک این کارخانه باید در دادگستری حاضر شده و پاسخگوی بیکاری کارگران و توقف تولید باشد.

رییسی همچنین در جلسه شورای اداری استان همدان شرکت کرد و در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی برای خصوصی سازی یک سیاست کلی و محوری است، گفت که نکته مهم در این زمینه توجه به سه مولفه اساسی «عدالت، نظارت و حمایت» به عنوان تکلیف و وظیفه دولت است.

وی در پایان سفر از اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه عمومی قوه قضاییه برای پیگیری و رفع مشکلات مجموعه دستگاه های قضایی استان(دادگستری و نهادهای زیر مجموعه) آن خبر داد.

هفته گذشته تعدادی از معاونان وزارتخانه‌های مختلف هم راهی سفر شدند. چکیده ای از نتایج این سفرها در جدول زیر آمده است: 

روز  مسوول  استان  مهمترین اظهارات 
یکشنبه 

مهدی جمالی نژاد

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

چهارمحال و بختیاری سال گذشته بازسازی ۱۶۳ هزار و ۷۷۶ واحد مسکونی آسیب‌دیده ناشی از جاری شدن سیلاب سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در کشور به پایان رسید.
دوشنبه  اصفهان  گذرهای فرهنگی و هنری انسان محوری پروژه ها و تقویت و توسعه فعالیت های فرهنگی را در استان‌ها به همراه داشته است.
سه شنبه  محمدرضا شانه‌ساز معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی البرز ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور ایجاد شده است/۱۶ برنامه توسط ۱۲ شرکت در کشور در زمینه واکسن در حال اجرا است
حمیدرضا مومنی مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور  آذربایجان شرقی 

منطقه آزاد ارس در جذب سرمایه‌های بخش خصوصی کارنامه موفقی دارد

چهارشنبه  آذربایجان غربی

اجرای کامل قانون، مشکلات فعالان اقتصادی مناطق آزاد را رفع می‌کند

سفر سایر مسوولان

 رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه برای شرکت در مراسم آغاز تزریق مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایرانی – کوبایی به داوطلبان زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران راهی این استان شد و در گفتگو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: سویه‌های جدید ویروس کرونا مانند کرونای هندی و آفریقایی بسیار نگران کننده‌تر از گونه های گذشته است چرا که این تردید جهانی وجود دارد که حتی واکسن‌های تولیدی کنونی روی آنها اثر بخشی ندارد.

دکتر محمدمهدی گویا افزود : اگرچه در حال حاضر شاهد قدری از کاهش موارد بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم ، اما نگرانی ها نسبت به خطر شیوع سویه جدید این ویروس اصلا کم نشده است.

وی نگرانی از شیوع سویه های جدید هندی و آفریقایی را جهانی توصیف کرد و گفت : طبق بررسی های صورت گرفته قدرت سرایت و شدت بیماری این ویروس جهش یافته بیشتر از سویه های گذشته است.

دکترعلیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران هم روز چهارشنبه  برای شرکت در آیین آغاز کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا به مازندران سفر کرد و در این آیین گفت:  واکسن تولید شده در این موسسه نخستین واکسن با دوز یادآوری در جهان محسوب می‌شود؛ در حالی که شرکت های سازنده واکسن کرونا در جهان تازه به فکر ساخت دوز یادآور این واکسن افتادند ، اما در ایران این اقدام از هشت ماه پیش شروع شد و خوشبختانه می توان گفت واکسن پاستور اولین واکسنی است که دوز یادآور آن طراحی و آماده عرضه شده است.

ساروی ها روز چهارشنبه مسوول دیگری را هم میهمان کردند. 
رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور که برای شرکت در آئین الحاق ۵۴ دستگاه ماشین آلات سنگین اعم از تعمیری و جدید به ناوگان راهداری مازندران به ساری سفر کرده بود، از وضعیت ظاهری جاده‌های مازندران گله کرد و گفت : برخلاف زیبایی‌های مازندران ، متاسفانه اصلا حس زیبا شناختی در جاده‌های این استان وجود ندارد.

اکبری افزود : ظواهر و سیمای جاده ای مازندران در شان و جایگاه مردم بومی و هموطنانی که به این استان سفر می کنند ، نیست؛ وضعیت شانه سازی و تسطیح شانه های جاده ای ، حفاظت و تمیزی انواع امکانات و تجهیزات کنار جاده های اصلی و فرعی مازندران اصلا مناسب نیست و حتی دکتر اسلامی وزیر راه  نیز از این وضعیت ناراضی است و گلایه دارد.

با حضور معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ۹دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری  از جمله بلدوزر ، گریدر و  بیل مکانیکی به ارزش ۳۲۰ میلیارد ریال تحویل راهداری مازندران شد ، همچنین ۴۵دستگاه ماشین آلات و تجهیزات راهداری استان با سرمایه گذاری ۲۰۰میلیارد ریال پس از تعمیرات اساسی به ناوگان راهداری استان برگشت.

شصت و هفتمین هفته افتتاح طرح‌های ملی 

اما روز پنجشنبه ۵ استان به صورت ویدیوکنفرانسی میزبان رییس جمهوری و برنامه افتتاح طرح های ملی بودند. .

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، در شصت و هفتمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان افتتاح رسمی ۹۴ پروژه عمرانی، تولیدی و زیرساختی را در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی سلفچگان، ارس، اروند، چابهار، قشم و پیام در استان البرز صادر کرد.

برای اجرای این طرح‌ها در مجموع ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری از آنها برای دو هزار و ۹۴۳  نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می شود.

رییس جمهوری در این مراسم با بیان این که ماه شوال امسال توأم با نزدیکی به انتخابات بسیار مهم ۱۴۰۰ و سال پایانی قرن برای شوراها و ریاست جمهوری است، تاکید کرد: آن چیزی که در جمهوری اسلامی ایران انتظار هست، یک انتخابات پرشور سالم توأم با اخلاق اسلامی است. تهمت زدن، افترا زدن و دروغ گفتن برای اینکه آدم گدایی رای کند، بدترین کار هست.

روحانی همچنین با اشاره به افزایش مناطق آزاد وویژه اقتصادی به عنوان یک دستاورد دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: بسیاری از این مناطق آزاد جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی دارد، ابراز امیدواری کرد مناطق آزاد شاهد رونق بیشتری در ماه‌ها و سال های و دولت‌های آینده باشد.

آغاز بهسازی برق ۱۰ هزار روستا و ۲۰ هزار خانواده عشایری

همزمان با ششمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، استان های مرکزی، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و لرستان شاهد افتتاح و یا آغاز به کار طرح های بهسازی برق ۱۰ هزار روستا و ۲۰ هزار خانواده عشایری بودند.

این طرح ها که۲۱ اردیبهشت ماه از طریق ویدئو کنفرانس توسط رضا اردکانیان وزیر نیرو به بهره برداری رسید، شامل مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران (دیسپاچینگ ملی جدید کشور) با اعتباری بالغ بر ۱۱۴۵ میلیارد تومان است.

همچنین طرح‌های جهادی بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستا نیز که قرار است در سال ۱۴۰۰ با اعتبار سه هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد، در فاز اول شامل ۵۶۰ روستا برای ۷۰ هزار مشترک با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان است که امروز افتتاح شد.

طرح تحویل ۲۰ هزار دستگاه مولد برق خورشیدی قابل حمل به ۲۰ هزار خانواده عشایر هم که مقرر شده در سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح شود، در فاز اول سه هزار دستگاه به سه هزار خانواده عشایر با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان امروز تحویل شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه + هفت =