دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۱:۴۵:۵۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴

حرم حضرت معصومه (س) و برگزاری سوگواری متفاوت در عاشورای قم

قم در عاشورای حسینی رنگ غم و ماتم به خود گرفته؛ بیرق های مشکی امسال علاوه بر اینکه در شوارع عمومی، سر در مسجدها، تکیه ها و حسینیه ها نصب و شهر سیاهپوش شده؛ این بار، بیش از سال های گذشته بر سر در منازل مردم نصب شده، چراکه عاشقان ولایت و امامت، در این […]



قم در عاشورای حسینی رنگ غم و ماتم به خود گرفته؛ بیرق های مشکی امسال علاوه بر اینکه در شوارع عمومی، سر در مسجدها، تکیه ها و حسینیه ها نصب و شهر سیاهپوش شده؛ این بار، بیش از سال های گذشته بر سر در منازل مردم نصب شده، چراکه عاشقان ولایت و امامت، در این روزهای کرونایی تلاش کرده اند تا «هر خانه را به یک حسینیه» تبدیل کنند.

زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در محرم سال جاری، با شیوه های جدید، تلاش کرده اند تا عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان کربلا حضرت امام حسین(ع) ابراز کنند.

سوگواران حسینی، تمام تلاش و کوشش خود را در محرم امسال به کار بردند تا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به بهترین شکل انجام دهند.

از ابتدای ماه محرم الحرام؛ حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران، بقعه های امامزادگان(ع)، شوارع، میادین، خیابان‌ها و حتی کوچه های فرعی شهر سیاهپوش شده و فضای معنوی و دل‌انگیزی از پرچم‌های مشکی همیشه در اهتزاز سید و سالار شهیدان(ع) شهر را فراگرفته که بر روی آنان یا حسین(ع)، یا ابوالفضل عباس(ع) و یا زینب کبری(س) نوشته شده است.

امسال در غیاب دسته های عزاداری (به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام شیوع ویروس کرونا)؛ مداحان اهل بیت با مرثیه سرایی در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر، اشعاری را در سوگ مولای خود می خوانند و عاشقان حسین(ع) بر سر وسینه می زنند و به یاد سالار شهیدان کربلا و ۷۲ تن از یاران باوفایش اشک ماتم می ریزند.

صحن های روباز حرم مطهر همچون صحن های امام رضا(ع) و صاحب الزمان(عج) برای عزاداری و عبادت زائران فرش شده اند و زائران با زدن «ماسک»، رعایت «فاصله‌گذاری اجتماعی» و سایر دستورالعمل های بهداشتی به سوگواری و عبادت می پردازند و زیارت نامه قرائت می کنند.

اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا به یاد دلاورمردان کربلا

امام حسین(ع) در ظهر عاشورا، در بحبوحه نبرد با دشمن، هنگام اذان، به همراه یارانش نماز را اقامه کرد؛ امروز نیز شیفتگان و عاشقان ایشان، هنگامی که موذن ندای «الله اکبر» سرداد، در سراسر استان قم، در مکان های عزاداری، نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه کردند.

در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر نیز نماز جماعت ظهر عاشورا، با رعایت «فاصله گذاری اجتماعی» به امامت آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) اقامه شد که بهرام سرمست استاندار قم نیز در آن شرکت داشت.

در نقاط مختلف شهر قم، خبری از حرکت دسته‌های سوگواری همچون سال های گذشته دیده نمی‌شود، عزاداری ها در محل هیات ها و تکایا انجام می شود و مردم مومن و انقلابی استان قم با درک صحیح از شرایط کنونی جامعه و اهمیت حفظ سلامت عمومی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، آیین های عزاداری خود را به‌صورت ایستا با اخلاص، شور و شعور حسینی انجام می‌دهند.

همچنین در سال جاری؛ سبک و شکل توزیع نذری‌های ماه محرم با سال‌های پیشین متفاوت شده است و هیات های مذهبی از توزیع اقلامی که احتمال سرایت کرونا در آن بیشتر باشد، خودداری کرده اند.

۱۰۰ مدرسه استان قم نیز از ابتدای ماه محرم الحرام، میزبان هیات های مذهبی هستند که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و در فضای باز مدارس، مردم عزاداری می کنند.

واقعه کربلا یا واقعه عاشورا در ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری قمری و به دنبال بیعت ‌نکردن امام حسین(ع) با یزید رخ داد؛ به شهادت آن امام و یارانش و نیز اسارت اهل بیتش انجامید؛ این واقعه، دلخراش‌ترین واقعه در تاریخ اسلام دانسته شده است و از این‌رو شیعیان بزرگ‌ترین آیین عزاداری خود را در دهم محرم هر سال برگزار می‌کنند و به سوگواری می‌پردازند.

حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلای معلا در کشور عراق قرار دارد.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های شماره‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده − 8 =