دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۴:۴۴:۲۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

جهش زیرساختی رهاورد هشت سال فعالیت در شهرستان تیران و کرون

به گزارش فرهنگ سار، تیران وکرون با فاصله ای ۴۵ کیلومتری از مرکز استان اصفهان  و در موقعیت جغرافیایی و ارتباطی بین استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و شهرستان‌های غرب استان اصفهان، دارای ظرفیت‌های زیاد اما ناشناخته است. رویکرد و راهبردهای دولت در هشت سال گذشته در این شهرستان فرصت‌های زیادی را برای رشد ظرفیت‌ها و […]



به گزارش فرهنگ سار، تیران وکرون با فاصله ای ۴۵ کیلومتری از مرکز استان اصفهان  و در موقعیت جغرافیایی و ارتباطی بین استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و شهرستان‌های غرب استان اصفهان، دارای ظرفیت‌های زیاد اما ناشناخته است.

رویکرد و راهبردهای دولت در هشت سال گذشته در این شهرستان فرصت‌های زیادی را برای رشد ظرفیت‌ها و بالفعل سازی انجام داده که این اقدام موجب جهش بالایی در رشد و پیشرفت شده است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری، حمایت از سرمایه‌گذاری صنعتی و کشاورزی، خدمات رسانی، اصلاح راه و جاده‌های ارتباطی، ارتقای سرانه بهداشتی، ورزشی و اعتبارات روستایی و شهری از جمله این خدمات در دوران دولت تدبیر و امید است.

گردشگری و کشاورزی تیران و کرون که در گذشته جزو برنامه‌های اقتصادی نبود،به فرصتی برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد و صادرات محصولات کشاورزی شده است.

توسعه و آبادانی شهری و روستایی از دیگر خدمات دولت در این شهرستان به شمار می‌رود و همین موضوع موجب کاهش مهاجرت‌ از روستا به شهر و حتی مهاجرت معکوس و سرمایه‌گذاری شده است.

 تیران و کرون قطب محصولات گلخانه ای اصفهان

تیران و کرون یکی از مهمترین شهرستان‌های استان اصفهان در توسعه کشت گلخانه‌ای و محصولات آن است ؛ هم اینک ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به این نوع از کشت‌ اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ واحد گلخانه در این شهرستان فعالیت می کند، تصریح کرد: سالانه بیش از ۴۵ هزار تن محصول تولید و ۹۰ درصد آن به بازارهای خارجی صادر می‌شود.

 محمدحسین احمدی افزود : ۲ هزار و ۵۰۰ تن  به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش فعال هستند و  سالانه ۳۰ میلیون دلار ارزآوری برای سرمایه گذاران این حوزه دارد.

وی به اجرای طرح آمایش سرزمین در این خطه اشاره کرد و اظهار داشت: طرح‌های مطالعات و سامانه برنامه‌ریزی هدفمند در این سال‌ها باعث شده است که گیاهان و محصولات کشاورزی بر اساس موقعیت و آب و هوای منطقه کشت شود.

به اعتقاد وی این اقدام موثر و کارآمد نقش بسزایی در مدیریت منابع آب و سرمایه‌های بخش خصوصی داشته است.

تقویت ظرفیت نهفته صنعت گردشگری  

ظرفیت‌های ملی و بین المللی گردشگری تیران و کرون شامل قلعه تاریخی و پارک ملی حفاظت شده قمیشلو، شهر زیر زمینی کردعلیا، سد شهید منتظری روستای خمیران، روستای تاریخی جاجا، کوچه باغ های تاریخی تیران ناشناخته مانده بود اما 

 با سیاست‌گذاری و اقدام مسوولان و حمایت از بخش خصوصی، این صنعت به عنوان اولویت مهم اقتصادی منطقه به منصه ظهور رسیده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی این حوزه قابل مقایسه با گذشته نیست، تصریح‌کرد:  تاکنون ۳۵ پرونده تقاضای سرمایه‌گذاری برای ایجاد اقامتگاه‌های سنتی، سفره خانه سنتی، نمایشگاه صنایع دستی و توسعه بوم‌گردی  در این منطقه  دریافت شده است.

محسن مظاهری افزود: هم اینک ۱۲ اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان ایجاد شده است که این آمار نسبت به گذشته قابل به مقایسه نیست.

وی ادامه داد: با بسترسازی برای توسعه گردشگری، مردم نیز به صورت خودجوش و تشکل‌های مردم نهاد وارد عرصه شده و کمبودها را جبران کرده اند.

افزایش سرانه ورزشی و مشارکت اجتماعی جوانان

رییس اداره ورزش و جوانان تیران و کرون با اشاره به افزایش بیش از ۱۵ هزار مترمربع فضای ورزشی و تاسیس ۱۰ سازمان مردم نهاد  جوانان در چندسال اخیر، گفت: این اقدامات سرانه ورزشی و مشارکت اجتماعی جوانان را افزایش داده است.

مهدی مرادی افزود: تمرکز زدایی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی نظیر سالن، زمین‌های چمن، خانه‌های ورزش روستایی دسترسی بخش زیادی از مردم  را برای بهره گیری به امکانات ورزشی فراهم کرده است.

وی افزود: در طول مدت فعالیت دولت تدبیر و امید سه سالن ورزشی سرپوشیده، ۲ قطعه زمین چمن، زمین فوتبال ساحلی و ۱۶ خانه ورزش روستایی، زمین فوتبال استاندارد، والیبال و ورزش های محلی آسفالتی در بخش روستایی این شهرستان احداث شده است.

رییس اداره ورزش و جوانان تیران و کرون خاطرنشان کرد: فرصت سازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و ارائه تسهیلات باعث شده است تا بیش از۱۰ باشگاه ورزشی و یک استخر شنا سر پوشیده مجهز توسط بخش غیر دولتی در این منطقه راه اندازی شود.

افزایش اعتبارات و توسعه زیرساخت‌ها

فرماندار تیران و کرون با اشاره به اینکه در بخش‌های مختلف این شهرستان شاهد تحول و دگرگونی بوده ایم، تصریح‌کرد: سالانه ۵۰۰ میلیارد ریال برای خدمات رسانی در بخش شهری و روستایی توسط دولت به این منطقه اختصاص یافته است  که از منابع درآمد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شمار می‌رود.

مجید حججی  با تاکید بر اینکه نباید اقدامات صورت گرفته را پنهان گذاشت، تصریح کرد: اطلاع رسانی خوبی از اقدامات دولت در تیران و کرون صورت نگرفته است اما دامنه فعالیت‌ها با وجود محدودیت‌های اعتباری و جنگ سخت اقتصادی قابل مقایسه با شرایط خاص دوران دولت‌های گذشته نیست.

به گفته وی، تعامل بین بخش‌های اداری، دستگاه‌های خدمات رسان و دهیاری‌ها باعث شده است که  شاهد گاز و برق رسانی و توسعه شبکه‌های مخابراتی در روستاها شاهد باشیم.

فرماندار تیران و کرون افزود: اتصال روستاهای این شهرستان به شبکه‌های آبرسانی و اصلاح لوله‌های انتقال آب  در کاهش هدر رفت این منابع مهم است و همچنین  مشکلاتی در زمینه راه سازی ، اصلاح جاده‌ها و نیز احداث زیرگذرها، جاده و مسیرهای مواصلاتی وجود دارد  اما منابع محدود و افزایش هزینه‌ها را باید در نظر داشت.

حججی خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی که سال ها پیش نیمه تمام مانده بود با وجود وضعیت سخت درآمدی دولت  به سرانجام رسید.

تیران و کرون با ۷۲ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیل.متری غرب اصفهان قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده + ده =