سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۴:۵۰
دسته بندی: هنری
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

جزییاتی بیشتر از برگزاری جشنواره معلمان هنرمند

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به برگزاری جشنواره ملی معلمان هنرمند گفت: برگزاری مسابقات در اشکال و فرم‌های متنوع از دیرباز یکی از اهرم‌های ابراز وجود در جوامع بشری و به صورت سازمان یافته تر و منسجم در سازمان‌های آموزشی و تربیتی بوده و هست. علی رمضانی […]



مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به برگزاری جشنواره ملی معلمان هنرمند گفت: برگزاری مسابقات در اشکال و فرم‌های متنوع از دیرباز یکی از اهرم‌های ابراز وجود در جوامع بشری و به صورت سازمان یافته تر و منسجم در سازمان‌های آموزشی و تربیتی بوده و هست.

علی رمضانی در گفت و گو با فرهنگ سار، اظهار کرد: دنیای پیچیده، شتابزده و توام با خمیرمایه‌های علمی امروز آنچنان ساختارها و سازمان‌های آموزشی و تربیتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ضرورت بازبینی و به روز سازی مستمر برنامه‌ها و فعالیت‌های روزمره را امری بدیهی و لازم کرده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های نظام آموزشی نوین و پیشرفته توجه جدی به نیازهای متنوع مخاطبان و تمهید مقدمات برای بروز و ظهور توانمندی‌ها و استعدادهای معلمان است. برگزاری مسابقات در اشکال و فرم‌های متنوع از دیرباز یکی از اهرم‌های ابراز وجود در جوامع بشری و به صورت سازمان یافته تر و منسجم در سازمان‌های آموزشی و تربیتی بوده و هست.

رمضانی بیان کرد: اوقات فراغت حین آموزش معلمان فرصتی است مغتنم برای برنامه ریزی، استعداد سنجی و تلاش برای بروز خلاقیت‌ها و ابتکارهای فرهنگی و هنری جامعه فرهنگیان، سوق دادن معلمان برای حضور در مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری و عرضه توانمندی‌های خود، فرآیندی آموزشی تربیتی است که می‌تواند باعث ایجاد نشاط و شادابی بیشتر برای تاثیرگذاری آموزش باشد. مجموعه مسابقات فرهنگی و هنری نیز که در آموزش و پرورش ایران اسلامی در شکل نوین خود عمری بیش از سی و چند سال در بخش دانش‌آموزان دارد عرصه ای مهیا برای تضارب اندیشه‌های فرهنگی و هنری، بروز و ظهور استعدادها و شکوفایی توانایی‌های دانش‌آموزان در طول سالیان متمادی بوده و هنرمندان و فرهیختگان فراوانی را به جامعه ایران اسلامی هدیه کرده است.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: با بهره مندی از ظرفیت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با استناد به آیین نامه سال ۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی هیات امنای بنیادی ملی نخبگان (منطقی کردن و تعریف شاخص‌های علمی، استانداردسازی معیارها و فرایندهای شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای برتر هر بخش) و برنامه‌های ابلاغی سال ۹۹ وزارت آموزش و پرورش فعالیتهای فوق برنامه، با تأکید بر تقویت نقش تربیتی و مشارکت مؤثر مدیران و معلمان در تدوین و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها) با تاکید بر کد فعالیت ۸ – ۲، جشنواره‌های فرهنگی و هنری معلمان هنرمند با رویکرد نوین و مبتنی بر آموزش مهارت و بر اساس آسیب شناسی های مکرر با نگاهی متعالی و به منظور توانمندی‌های بی نظیر جامعه فرهنگی و هنری معلمان همچنین جلب توجه نگاه نهادها و سازمان‌های همسو در عرصه‌های فرهنگی و هنری به بزرگترین رویداد فرهنگ و هنر در کشور همچنین تلاشی برای تسهیل مقدمات ارائه آثار فاخر فرهنگی و هنری معلمان به عنوان محصولات قابل استفاده و طراز جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وی اهداف برگزاری جشنواره را  
۱ . جربان سازی و بستر سازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ اسلامی، انقلابی، ملی و بومی
۲ . تقویت مبانی فکری، فرهنگی و هنری معلمان
۳ . ایجاد زمینه تحرک، پویایی، شادابی و نشاط بیشتر معلمان از طریق رقابت‌های سازنده و تعالی بخش
۴ . ایجاد فضای همدلی، هم افزایی، تعامل فرهنگی و اجتماعی و تبادل دانش و مهارت بین معلمان
۵ – شناسایی معلمان علاقه‌مند به فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای دانش، بینش و مهارت‌های آنان
۶ – ارج گذاری و معرفی توانمندی‌ها و مهارت‌های علمی، ادبی و هنری معلمان
۷ – توسعه و تعمیق فعالیت‌های جمعی و گروهی و جذب حداکثری معلمان در فعالیت‌های فرهنگی و هنری
۸ – فراگیر سازی و مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری معلمان
۹ – استفاده از ظرفیت معلمان هنرمند در راستای اهداف برنامه درس ملی و فعالیت‌های تربیتی
۱۰ – تکریم و نکوداشت معلمان هنرمند به عنوان سرمایه‌های معنوی و ارزشمند نظام تعلیم و تربیت؛ اعلام کرد.

رمضانی شرکت کنندگان این جشنواره را معلمان تمام دوره‌های تحصیلی شاغل در آموزش و پرورش (رسمی، پیمانی، قراردادی، حق التدریس)، تمامی کارکنان و کارشناسان اداری، مدیران، معاونان، مربیان، مشاوران تربیتی تحصیلی و شغلی نیز شامل هستند، همچنین معلمان مدارس غیر دولتی که در سال جاری در مدارس غیر دولتی شاغلند، اعلاک کرد.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نمایه رشته‌های جشنواره را رشته‌های آفرینش‌های ادبی، رشته‌های نقد ادبی و هنری، رشته‌های رسانه و فضای مجازی، رشته‌های هنرهای آوایی، رشته‌های هنرهای نمایشی و رشته‌های هنرهای تجسمی عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نه + 18 =