چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۲:۱۵:۴۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

توسعه کرمانشاه با نهضت گازرسانی

انرژی به ویژه از نوع ارزان و پاک آن مانند گاز طبیعی زیربنای اصلی توسعه و یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های مهم در ارزیابی وضعیت توسعه هر کشوری محسوب می‌شود. گاز طبیعی به دلیل همخوانی با محیط زیست جزو انرژی های سبزی است که بیشتر مورد توجه است و از این رو توسعه این انرژی […]



انرژی به ویژه از نوع ارزان و پاک آن مانند گاز طبیعی زیربنای اصلی توسعه و یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های مهم در ارزیابی وضعیت توسعه هر کشوری محسوب می‌شود. گاز طبیعی به دلیل همخوانی با محیط زیست جزو انرژی های سبزی است که بیشتر مورد توجه است و از این رو توسعه این انرژی در ایران نیز پس از انقلاب اسلامی مورد توجه جدی مسوولان قرار گرفته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تبع تغییر رویکرد و سیاست‌های کلان کشور در بخش انرژی، برنامه‌ریزی در راستای استفاده بهینه از گاز طبیعی به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه پایدار کشور و همچنین تأمین رفاه و آسایش مردم، رشد صنعت، حفظ محیط زیست مطرح و تلاش در جهت جایگزین کردنگاز به جای سوخت‌های میان تقطیری آغاز شد.

دورافتاده‌ترین روستاها در استان مرزی کرمانشاه نیز اکنون به شبکه سراسری گاز طبیعی وصل است و روستاییان نیازهای انرژی خود را از طریق گاز تامین می کنند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

گازرسانی در استان کرمانشاه از سال ۱۳۷۲ با شروع عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای کنگاور و صحنه آغاز شد. در خلال سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۶ تعداد ۵۲۵ هزار و ۴۸۷ مشترک خانگی، تجاری و صنعتی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

از سال ۱۳۷۷ بنا برسیاست‌های کلی شرکت‌های بالادستی، فعالیت‌های گازرسانی این استان در قالب شرکت سهامی خاص با اساسنامه مستقل شد و از فروردین سال ۷۹ آغاز به کار نمود.

ضریب نفوذ گاز در کرمانشاه به ۹۰ درصد می رسد

وزیر نفت روز دوشنبه هفته جاری در مراسم افتتاح طرح های گازرسانی استان کرمانشاه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد بااشاره به اینکه بعضی روستاهای مرزی کرمانشاه از نعمت گاز برخوردار نیستند، گفت که همه تلاشمان را برای گازدار کردن آنها انجام خواهیم داد و تصریح کرد: همکارانمان در شرکت ملی گاز ایران این موضوع را پیگیری خواهند کرد تا روستاهای مرزی با سرانه ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان اجرا شود.

بیژن زنگنه با بیان اینکه البته کرمانشاه جزو پیشروترین استان‌ها از نظر گازرسانی نیست و مشکل مدیریتی در آنجا داشتیم که چند سالی است رفع شده و سرعت گازرسانی خوب شده است، افزود: اکنون ضریب نفوذ گازرسانی روستایی ۷۶ تا ۷۷ درصد است که تا پایان سال به نزدیک ۹۰ درصد می رسیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه مناطقی مانند بخش سرفیروزآباد کرمانشاه از نظر گازرسانی عقب است، برضرورت تسریع گازرسانی به سرپل ذهاب، پاوه و جوانرود تأکید کرد و گفت: این شهرها همیشه دژهای تسخیرناپذیر در مقابل بیگانگان بودند، زیرا مناطق کوهستانی هستند و کار هم دشوار است، اما این سختی را همکاران ما هموار می‌کنند.

زنگنه افزود: از نظر بودجه برای گازرسانی به استان کرمانشاه برای اینکه به میانگین کشوری برسد همان‌گونه که پیش‌تر هم گفتم هیچ محدودیتی قایل نمی‌شویم و منابع آن را تأمین می‌کنیم، البته هم‌اکنون استان کرمانشاه در مجموع از نظر گازرسانی وضع خوبی دارد و تلاشمان این است که برخورداری این استان را به ۹۸ درصد برسانیم.

استاندار: گازرسانی به مناطق روستایی کرمانشاه ۷۰۰ درصد رشد یافته است

استاندار کرمانشاه نیز در این مراسم توسعه‌ گازرسانی به مناطق روستایی و شهری را یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم دانست و با اعلام رشد ۷۰۰ درصدی گازرسانی به مناطق روستایی در این دولت، گفت: در راستای این هدف تاکنون گازرسانی به هزار و ۵۴۱ روستای استان انجام شده است.

هوشنگ بازوند افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید فقط عملیات گازرسانی به ۲۰۹ روستا در کرمانشاه انجام شده بود و از ابتدای دولت تاکنون هزار و ۳۳۲ روستا از نعمت گاز برخوردار شده‌اند.

او به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی وزیر نفت در زمینه بهره‌گیری از منابع قانون بودجه از جمله بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه برای طرح‌های گازرسانی اشاره کرد و اظهارداشت: توسعه مناطق مرزی و محرومیت زدایی با رویکرد برخورداری مردم از امکانات و رونق کسب و کار مرزنشینان همیشه اولویت داشته و امروز شاهد تحقق این مهم در استان هستیم.

استاندار کرمانشاه در ادامه از تلاش‌ها و حمایت‌های بیدریغ وزیر نفت در استان تقدیر کرد و گفت: انتظار داریم این همراهی و مساعدت تا پایان دولت و اتمام پروژه‌ها به صورت ویژه تداوم داشته باشد.

بازوند درخواست افزایش سرانه خانوارها برای بهره‌مندی ۱۰ روستای دیگر در نوار مرزی از نعمت گاز طبیعی توسط وزارت نفت را ارایه داد و گفت: گازرسانی به سه شهر ریجاب، ازگله و نوسود در استان باقی مانده که تا پایان سال پروژه گازرسانی به نوسود به پایان می‌رسد و ۲ شهر دیگر تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

تعداد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی در کرمانشاه به ۱۵۴۱ رسید

مدیرعامل شرکت گاز کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه ضریب نفوذ گازرسانی روستایی با احتساب ۸۱ طرحی که روز دوشنبه افتتاح ‌شد به ۷۷ درصد ‌رسید، گفت: اکنون هزار و ۵۴۱ روستای استان گاز طبیعی دارد.

سیروس شهبازی به فرهنگ سار افزود: با گازرسانی به شهر نودشه ضریب نفوذ گازرسانی شهری به ۹۹.۹ درصد رسید و گازرسانی به سه شهر نوسود، ازگله و ریجاب باقی‌ مانده که اجرای آنها در حال انجام است.

به گفته او، برای اجرای پروژه گازرسانی به شهر نودشه ۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه‌گذاری انجام و ۸۱ هزار علمک نصب شده است.

وی اظهار داشت: در بخش صنعتی با ۲۲ واحدی که امروز به بهره‌برداری ‌رسید در مجموع ۲ هزار و ۴۷۷ واحد صنعتی از نعمت گاز برخوردار شد.  

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه تصریح کرد: اکنون در استان کرمانشاه ۶۰۰ هزار مشترک گاز طبیعی در بخش‌های مختلف است و روزانه ۱۳ میلیون مترمکعب گاز به مشترکان تحویل می‌شود. 

شهبازی با بیان اینکه درصد بهره‌مندی مجموع مشترکان گاز در کرمانشاه اکنون ۹۴.۳ درصد است، یادآور شد: از جمله مهم‌ترین اقدام‌های شرکت گاز استان کرمانشاه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم رشد ۵۴ درصدی در مشترک‌پذیری است که به‌ طور میانگین هر سال ۳۰ هزار مشترک اضافه شده است.

گازرسانی به ۲۹ شهر در دولت تدبیر و امید

مدیرعامل شرکت گاز کرمانشاه به مقایسه گازرسانی به شهرهای استان در دولت تدبیر و امید و قبل از آن پرداخت و گفت: استان کرمانشاه ۳۲ شهر با جمعیت ۴۴۱ هزار و ۲۳۲ خانوار که قابلیت گازرسانی داشته باشد، دارد که در ابتدای سال ۹۲ تعداد شهرهای برخوردار از گاز طبیعی ۲۲ شهر بود که این رقم در پایان تیرماه سال ۹۹ به ۲۹ شهر با ۴۳۸ هزار و ۶۵۸ رسید.

شهبازی افزود: در دولت های یازدهم و دوازدهم هفت شهر با چهار هزار و ۴۰۸ خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند و ۲ شهر با ۲ هزار و ۲۰۳ خانوار در دست اجرا است و یک شهر ۳۷۲ خانوار باقی مانده می ماند.

۲هزار و ۲۳۵ روستا قابلیت گازرسانی دارد

مدیرعامل شرکت گاز کرمانشاه در ادامه به وضعیت گازرسانی به روستاهای استان در دولت تدبیر و امید پرداخت و گفت: کرمانشاه در مجموع ۲ هزار و ۵۴۰ روستا با ۱۳۶ هزار و ۹۷۴ خانوار دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۲۳۵ روستا با ۱۳۴ هزار و ۷۳۲خانوار قابلیت گازرسانی دارد.

شهبازی افزود: در ابتدای سال ۹۲ تعداد ۲۰۹روستا با ۳۱هزار و ۴۸۹خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند که این رقم در پایان تیرماه سال ۹۹ به هزار و ۴۷۱روستا با ۱۰۱هزار و ۶۵ خانوار افزایش یافته است.

وی به عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم نیز پرداخت و گفت: هزار و ۲۶۲روستا با ۶۹ هزار و ۵۷۶ خانوار در این ۲ دولت گازرسانی شده است.

به گفته او، ۵۱۸ روستا با ۲۴ هزار و ۳۳۶ خانوار در دست گازرسانی و ۲۲۶ روستا با ۹ هزار و ۳۳۱ خانوار باقی مانده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × چهار =