دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۰۸:۰۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

توسعه زیرساختی، کرونا و جهش تولید شاخص های سال ۹۹ در آذربایجان غربی

به گزارش فرهنگ سار، سایه کرونا در سال ۱۳۹۹ بر همه اقدامات در تمام ابعاد در دنیا، ایران و به تبع آن آذربایجان غربی اثر گذاشته بود و بسیاری از برنامه ریزی ها را با مانع جدی روبرو کرده بود. در این سال که از ابتدا تا انتهای آن، موضوع کرونا و اخبار مربوط به آن […]



به گزارش فرهنگ سار، سایه کرونا در سال ۱۳۹۹ بر همه اقدامات در تمام ابعاد در دنیا، ایران و به تبع آن آذربایجان غربی اثر گذاشته بود و بسیاری از برنامه ریزی ها را با مانع جدی روبرو کرده بود.

در این سال که از ابتدا تا انتهای آن، موضوع کرونا و اخبار مربوط به آن در صدر اخبار همه رسانه ها قرار داشت، مسوولان دولت تدبیر و امید با تمام توان برای جلوگیری از اثرگذاری بیشتر کرونا به مناسبات اقتصادی و برنامه ریزی های توسعه ای تلاش کردند که اثرات مثبت زیادی در پی داشت.

در آذربایجان غربی نیز اقدامات قابل توجهی در حوزه های مختلف انجام شد که نتیجه آن بهبود بسیاری از شاخص های اقتصادی از جمله توسعه صادرات، بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، نزدیک به پایان بودن طرح های احیای دریاچه، تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه جهش تولید و افتتاح طرح های مختلف زیرساختی و اقتصادی در جای جای استان بود.

گام هایی بلند برای جهش تولید در آذربایجان غربی

در پی نامگذاری سال ۱۳۹۸ به نام “رونق تولید” سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال جهش تولید نامگذاری شد تا اقدامات اجرایی طی سال گذشته، در سال جاری نیز ادامه یابد و البته سرعت آن در مسیر توسعه کشور بیشتر شود.

توسعه بخش تولید و استفاده از ظرفیت های این بخش در این سال در دستور کار جدی دولت قرار گرفت و آذربایجان غربی نیز از اقدامات دولت در این حوزه، بهره اعتباری قابل توجهی را دریافت کرد.

آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۹۹، استان دوم کشور در احیای واحدهای صنعتی شد و به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی طی این سال ۶٠٢ میلیارد ریال سرمایه به واحدهای صنعتی این استان تزریق شد که رقمی قابل توجه بود.

این میزان سرمایه برای بازگرداندن ٩٠ واحد تولیدی در آذربایجان غربی هزینه شده است.

این سرمایه گذاری توسعه ای در بخش تولید، در حالی طی سال ۱۳۹۹ در آذربایجان غربی اجرایی شد که فقط شیوع بیماری کووید ۱۹ در این سال ۴۸ هزار میلیارد ریال به این بخش خسارت زد و در صورت نبود این بیماری، میزان توسعه بخش تولید در این خطه از کشور، بسیار فراتر از این بود.

به گفته نادر صادقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ۲۲ طرح جهش تولید نیز با اعتبار ویژه یکهزار و ۳۹۰ میلیارد ریالی در استان اجرا می شود؛ این طرح ها در ۲ حوزه گردشگری و کشاورزی در استان اجرا خواهد شد.

از مجموع اعتبار اختصاصی به این پروژه ها، ۹۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی استانی شده و ۴۹۰ میلیارد ریال در قالب کمک های فنی و اعتباری است.

رسیدن به حجم بیش از پنج میلیارد مترمکعبی؛ نتیجه ای امیدوارکننده برای احیای دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که مهمترین برنامه دولت تدبیر و امید در جلسه نخست هیات دولت یازدهم بود، در بیش از هفت سال گذشته همواره مورد توجه دولت بوده و اجرای طرح های تدوینی ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال های اخیر با سرعت ادامه داشته است.

اکثر این طرح ها که در حوزه های مختلف بوده، با اهتمام دولت یا در مراحل پایانی قرار داشته و یا به اتمام رسیده است؛ از جمله طرح های مهمی که در سال ۱۳۹۹ مورد توجه دولت بود و بارها از سوی مقام های مسوول مورد بازرسی قرار گرفت، پروژه انتقال آب از جنوب استان به سمت دریاچه ارومیه بود.

این طرح که هزاران میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت برای اجرای آن اختصاص یافته، در مراحل پایانی قرار دارد و قرار است که در ماه های آغازین سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

اخبار امیدوارکننده در خصوص احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۹ کم نبود ولی از جمله مهمترین آنها می توان به رسیدن حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز ۲۳ اردیبهشت امسال اشاره کرد.

در آن روز تراز  دریاچه ارومیه نیز رکورد نزدیک به هزار و ۲۷۲ متر را تجربه کرد؛ چیزی که در سال های نه چندان دور به آرزویی برای دوست داران دریاچه ارومیه تبدیل شده بود با همت دولت تدبیر و امید به بار نشست.

در کنار توجه به آمار و ارقام حجم و تراز دریاچه ارومیه، اجرای طرح های عمرانی نیز برای احیای پایدار این نگین آبی آذربایجان، همچنان با همت دولت تدبیر و امید در دستور کار بود؛ سفر مقامات کشوری از یک سو و دریافت آمار دریاچه ارومیه و طرح هایی اجرایی به صورت مستمر توسط رییس جمهوری و مقامات عالیرتبه دولت از سوی دیگر همواره نشان دهنده اهتمام برای اجرای طرح ها در این حوزه بوده است.

افتتاح سد کانی سیب در جنوب آذربایجان غربی و شهرستان پیرانشهر در روز ۱۱ دی ماه با حضور و دستور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری از جمله مهمترین طرح های ا فتتاحی در حوزه دریاچه ارومیه طی امسال بود.

این سد که اولین گام برای اجرای طرح انتقال ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب سالانه از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه بود، به عنوان گامی مهم در احیای دریاچه تلقی شد.

احیای دریاچه ارومیه از کارهای بزرگ و تاریخی ایران است

رییس جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاح این سد در دو ماه گذشته، با بیان اینکه کاری که دولت یازدهم و دوازدهم درباره محیط زیست در منطقه شمال غرب کشور انجام داد از کارهای بزرگ و تاریخی ایران است، گفت: امیدوارم تلاش‌ها در این زمینه به ثمر برسد تا بتوانیم اوایل سال آینده احیای دریاچه ارومیه را جشن بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی اظهار داشت: احیای دریاچه ارومیه یکی از وعده‌های اولیه دولت یازدهم مردم آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کل منطقه شمال غرب کشور بود. چون زندگی مردم شمال غرب وابسته به دریاچه ارومیه است.

وی اضافه کرد: اگر ما دریاچه ارومیه را رها می‌کردیم، در سال ۹۶ این دریاچه به طور کامل خشک می‌شد و در سال ۹۷ زندگی را در منطقه شمال غرب کشور تمام می‌کرد و همه مردم ناچار به مهاجرت می‌شدند. مخصوصاً در آذربایجان شرقی و تبریز به دلیل طوفان شن و نمک هیچ کس نمی‌توانست زندگی کند و هم مزارع و هم زندگی انسان‌ها را نابود می‌کرد.

وی با بیان اینکه این طرح برای ما مهم است، از اقدامات و تلاش‌های مهندسین برای اتمام آن سد کانی سیب و همچنین اقدامات برای اتمام تونل مهم ۳۵ و نیم کیلومتری قدردانی کرد.

همانطور که رییس جمهوری به آن اشاره کرده بود، گام دیگر احیای دریاچه ارومیه، احداث تونل انتقال آب به سمت دریاچه بود که از بیش از ۹۰ درصد آن به اتمام رسیده و در ۱۰ درصد باقی مانده به منطقه ای آبرفتی برخورد کرده که کار را برای پیمانکار بسیار سخت کرده است.

این تونل قرار است در ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد که در راستای تحقق این امر، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، طی بازدید ویژه از آن، اعتبار ویژه ای را نیز برای آن در نظر گرفت که مورد موافقت رییس جمهوری نیز قرار گرفت.

سفر رییس قوه قضاییه، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و  ۹ عضو کابینه شامل وزرا و معاونان رییس جمهوری طی سال ۱۳۹۹ به آذربایجان غربی

در سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع بیماری کووید ۱۹ و محدودیت های ناشی از آن، اقدامات لازم برای توسعه آذربایجان غربی و رسیدگی به مشکلات این استان دچار نقصان نشد و مقامات کشوری بارها به این استان مسافرت کردند.

در این میان، سفر یکروزه حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه به ارومیه در روزهای پایانی سال از جمله مهمترین برنامه های سفر به استان بود که با حضور تعداد زیادی از معاونان این قوه صورت گرفت.

همچنین علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹، دوبار به آذربایجان غربی سفر کرد و از نزدیک در جریان مشکلات این استان قرار گرفت.

علاوه بر آن، در سال ۱۳۹۹ با وجود شرایط کرونایی، ۹ عضو کابینه دولت تدبیر و امید ۱۱ بار میهمان مردم و مسوولان آذربایجان غربی بودند تا توجه دولت تدبیر و امید به این استان مرزی به اثبات برسد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، رضا اردکانیان وزیر نیرو، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۹ میهمان مسوولان و مردم استان بودند.

علاوه بر آنها، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان بنیاد شهید در هفت مقطع مختلف به آذربایجان غربی سفر کردند.

همچنین معاون اقتصادی وزیر خارجه، معاون درمان وزیر بهداشت، معاون کل وزیر بهداشت در ۲ مقطع، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ۲ مقطع، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، معاون وزیر آموزش و پرورش،  معاون عمرانی وزیر کشور، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی در ۲ مقطع، رییس سازمان فنی و حرفه ای و رییس سازمان بهزیستی به عنوان معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سال ۱۳۹۹ میهمان مسوولان حوزه های مختلف بوده و به مشکلات رسیدگی کردند.

افتتاح صدها طرح عمرانی، اقتصادی، تولیدی و صنعتی ارمغان دولت برای توسعه آذربایجان غربی

در طول سال ۱۳۹۹ با وجود شرایط کرونایی و همچنین اثرگذاری تحریم های ظالمانه دشمنان در حوزه های مختلف اقتصادی و زیربنایی، صدها طرح در مقاطع مختلف در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

از این تعداد، ۵۵۶ طرح با ۱۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال  اعتبار همزمان با هفته دولت در آذربایجان‌غربی افتتاح شد؛ از کل طرح های افتتاحی هفته دولت ۱۳۹۹ در این استان، ۴۵۹ فقره عمرانی و ۹۷ طرح اقتصادی بود.

همچنین در هفته دولت امسال، عملیات اجرایی ۵۶ طرح عمرانی با یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده در این هفته در استان آغاز می شود.

بر اساس اعلام کارشناسان با بهره‌‎برداری از طرح‌های اقتصادی یک‌هزار و ۵۳۷ نفر صاحب شغل در شهرستان های مختلف آذربایجان‌غربی می‌شوند.

در دهه فجر امسال نیز، ۵۴۳ طرح با اعتبار ۱۶ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال در استان افتتاح شد؛ از این تعداد، ۵۷ پروژه اقتصادی با ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای ۸۱۳ نفر به بهره برداری رسید.

به گفته محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی امسال ۱۳۱ طرح عمرانی تولیدی، تحقیقاتی و کشاورزی با اعتبار ۴۴۵ میلیارد ریال و اشتغال ۴۹۴ نفر، ۱۰ طرح کوچک و بزرگ صنعت آب و برق کشور شامل سد کانی سیب پیرانشهر با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال و احداث و راه‌اندازی شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد کرم آباد پلدشت با مساحت هشت هزار و۴۰۰ هکتار با اعتبار پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و هشت طرح برق‌رسانی روستایی با اعتبار ۳۳ هزار و ۴۸۰ میلیون ریال به بهره برداری رسیده است.

همچنین طی سال جاری واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری هفت میلیون دلار و اشتغال ۵۰ نفر به ‌صورت مستقیم و ۲۳۰ نفر به ‌صورت غیرمستقیم، بیش از ۵۰۰ کیلومتر انواع راه و پتروشیمی میاندوآب با سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریالی و ارزی ۴۰ میلیون یورویی افتتاح شده است.

امسال همچنین ۴۲۱ پروژه اقتصادی با سرمایه‌گذاری چهارهزار و ۳۲۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای سه هزار و ۵۵۹ نفر افتتاح شده است.

بعضی از این طرح ها به خاطر اهمیت آنها با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری به بهره برداری رسید که از جمله آنها می توان به سد کانی سیب پیرانشهر، سد چپرآباد اشنویه و مجتمع سولفات پتاسیم مجتمع پتروشیمی ارومیه اشاره کرد.

جولان کرونا؛ در صدر  اخبار در سال ۱۳۹۹

طی سال ۱۳۹۹، شیوع بیماری کووید ۱۹ مهمترین خبر سال در کل جهان به شمار می رفت که استان آذربایجان غربی نیز نظیر ایران از این قاعده مستثنی نبود.

آذربایجان غربی سال را با شیوع بیماری کووید ۱۹ آغاز کرد و همین سال را با شیوع بیماری کووید ۱۹ به پایان رساند؛ در طول این سال به طور تقریبی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شد و افزون بر سه هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.

در سال ۱۳۹۹ سه خیز کرونایی در آذربایجان غربی ایجاد شد که خیز سوم در اواخر شهریور تا اواسط آذر، بیشترین فوتی را به خود اختصاص داد؛ در این خیز روزانه حتی تعداد فوتی ها به بیش از ۵۰ نفر افزایش یافت که با مدیریت مناسب و اجرای طرح های محدودیت کرونایی، این خیز در اواسط آذر به پایان رسید و تعداد فوتی ها به کمتر از انگشتان ۲ دست و حتی یک دست در زمستان امسال کاهش یافت.

مورد حائز اهمیت در این خصوص، آغاز واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ طی سال ۱۳۹۹ در آذربایجان غربی نظیر دیگر مناطق کشور بود که قرار است تا پایان سال، بیش از ۳۰ هزار نفر در این استان که اغلب کادر درمان و سالمندان هستند، واکسینه شوند.

بنا به قول مسوولان، سال آینده ، سال پایان همه گیری کرونا در ایران خواهد بود و تا اواخر سال، دهها میلیون نفر در کشور و میلیون ها نفر در آذربایجان غربی در این خصوص واکسینه می شوند.

رسیدن صادرات آذربایجان غربی به بیش از سه میلیارد دلار

در این سال، موارد مهم دیگری نیز در آذربایجان غربی اتفاق افتاد که از جمله مهمترین آنها می توان به توسعه صادرات این استان نسبت به سال های گذشته اشاره کرد.

در این سال میزان صادرات آذربایجان غربی به رقم بی سابقه بیش از سه میلیارد دلاری رسید که در نوع خود، رکورد به شمار می رفت؛ این در حالی بود که در ماه های ابتدایی سال، مرزهای این استان به خاطر شیوع کرونا تعطیل بود و حتی مرز بازرگان از نیمه خردادماه فعالیت خود را از سر گرفت.

به گزارش فرهنگ سار، سال ۱۳۹۹ نیز نظیر سال های گذشته با وجود فرازو نشیب های بسیار زیاد به پایان رسید ولی آنچه حائز اهمیت بود، در این سال با وجود مشکلات اقتصادی، تحریم و شیوع بیماری کووید ۱۹، توسعه آذربایجان غربی متوقف نشد و این استان روند رو به رشد خود را طی کرد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × سه =