دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۰۵:۲۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

تشدید نظارت؛ لازمه اجرایی شدن مصوبات مهار کرونا در غرب مازندران

به گزارش فرهنگ سار ، در حالی که حدود ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد، به دلیل جدی گرفته نشدن مصوبات ستاد ملی مقابله با این ویروس که پس از شیوع آن در کشور شکل گرفت و نهادینه نشدن اجرای این دستورالعمل ها از سوی مردم، آمار ابتلای افراد جامعه به […]



به گزارش فرهنگ سار ، در حالی که حدود ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد، به دلیل جدی گرفته نشدن مصوبات ستاد ملی مقابله با این ویروس که پس از شیوع آن در کشور شکل گرفت و نهادینه نشدن اجرای این دستورالعمل ها از سوی مردم، آمار ابتلای افراد جامعه به این ویروس و مرگ و میر ناشی از آن همچنان رو به افزایش باشد.

تا آنجا که بر اساس آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا محدودیت های گسترده و جدیدی از روز اول آذر در اکثر استانهای کشور به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

یکی از مهم ترین محدودیت های مصوبه ستاد ملی کرونا ، محدودیت ترددهای استانی ، کاهش رفت و آمدها در مراکز عمومی و فروشگاه ها و همچنین تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی بوده که برای قطع زنجیره این ویروس راهی جز اجرای این دستور العمل ها وجود ندارد.

مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی ابلاغ شده است که مصوبه قبلی این ستاد مبنی بر تعطیلی مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸ به بعد در غرب مازندران با وجود پیگیری های مسئولان و تذکرات زیاد بازرسان جدی گرفته نمی شد.

گزارش میدانی خبرنگران فرهنگ سار از شهرستانهای غرب مازندران حاکی از این است که علاوه بر حضور مسافران و گردشگران در سطح این شهرستانها ، اکثر مشاغل گروه دوم نظیر بنگاه های معاملاتی املاک ، نمایشگاه داران خودروها ، فروشگاههای پوشاک در جاده کناره ، شیرینی فروشی ها ، مراکز فروش مبلمان ، خرده فروشی ها و پوشاک نه تنها توجه چندانی به این مصوبه ندارند بلکه همچنان به فعالیت خود در طول روز خصوصا عصرها و شب ها ادامه دارند.

جدی نگرفتن دستورالعمل های مهار کرونا نگرانی مسوولان و مردم محلی غرب مازندران را در مورد ضمانت اجرایی شدن مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در این منطقه برانگیخته، مساله ای که به نظر می رسد نظارت بیشتر در مرحله عملیاتی شدن این مصوبات در غرب استان را می طلبد.

ضعف نظارت بر اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در غرب

یکی از شهروندان عباس آبادی به خبرنگار فرهنگ سار گفت : تمامی مصوبه های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای سلامتی تک تک افراد جامعه لازم الاجرا است. زمانی این مصوبات کارایی دارد که همه اقشار جامعه آن را اجرایی کنند و در صورت عدم اجرا از سوی برخی از صنوف ، مسوولان ذیربط باید نسبت به تذکر و حتی تعطیلی انها اقدام کنند این در حالی است که باز بودن این واحدهای صنفی نشان می دهد که اقدام قاطع از سوی مسئولان دیده نمی شود.

ذبیح  شاهقلی پور افزود : به عنوان نمونه با وجود ابلاغ کاهش ساعت کاری برخی از مشاغل پرخطر مانند دفاتر املاک یا مراکز و نمایشگاه مبل که باید از ساعت ۱۸ تعطیل شوند، نه تنها تا پاسی از شب باز هستند بلکه تعداد زیادی از افراد بدون توجه به پروتکل های بهداشتی در این مکان ها تجمع می کنند از طرفی هم در برخی از شهرستان ها مانند سلمانشهر ، کلارآباد و حتی نقاط روستایی نظیر «کرکاس» یا «لنگا» و «ماشاء الله آباد» تمامی فعالیت ها انجام می شود انگار که از این مصوبات اطلاعی ندارند.

وی اظهار داشت : یا گاهی اوقات شنیده شده به محض حضور بازرسان مشترک  ستاد کرونا ، صاحبان این واحد های صنفی در همان زمان اقدام به تعطیلی واحدهای خود می کنند و پس از رفتن بازرسان فعالیت خودشان را آغاز می کنند که این نشان می دهد هنوز مردم ویروس کرونا را باور ندارند و یا اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی مجبورند به فعالیت خود ادامه دهند.

این شهروند عباس آبادی گفت: وقتی شاهد افزودن هرروزه آمار بیماران کووید – ۱۹ و مرگ و میرهای ناشی از آن هستیم، هرگونه کوتاهی ، مماشات و ترحم  دستگاه های نظارتی در برخورد با این مشاغل جای تامل دارد.

شاهقلی پور افزود : اگرچه رعایت پروتکل های بهداشتی برای مقابله با این ویروس از لحاظ اقتصادی و معیشتی ممکن است برای آن دسته از مشاغلی که سلامتشان در معرض تهدید این ویروس قرار دارد هزینه بر باشد اما به نظرم بهتر از آن است که سال ها با استرس و اضطراب شاهد تلفات و خسارت های مالی و جانی ناشی از این ویروس باشیم.

رضا باروجی یک شهروند نوشهری هم گفت: آن دسته از واحدهای صنفی مشمول این مصوبه که در تیررس دستگاه های نظارتی قرار دارند سعی می کنند حوالی ساعت ۱۸ به بعد نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کنند اما در برخی از مناطق شهری دور دست نظیر کمربندی ها و حاشیه شهر نسبت به تعطیلی واحدهای صنفی خود اقدام نمی کنند.

وی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار خانه ماندن را بهترین راه برای قطع زنجیره ویروس کرونا بیان کرد و افزود:‌ به نظر می رسد مسئولان دستگاه های نظارتی باید این موضوع را جدی تر بگیرند و به شکل پیوسته و میدانی تر مصوبه را پی گیری کنند و اجازه ندهند برخی از کسب و کارها با رفتارهای فریبنده که در حقیقت ریشه در جهل و نادانی آن ها دارد این گونه ویروس کرونا را سبک بشمارند و اعتنایی به این مساله مهم نداشته باشند.

این شهروند نوشهری توضیح داد که برخی از آریشگاه های زنانه یا مردانه و حتی باشگاه های ورزشی این منطقه با درب های بسته در ظاهر، به مشتریان خود خدمات می دهند .

مشاغل مشمول مصوبه در چالوس همراهی لازم را ندارند

فرماندار چالوس با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی اقشار مختلف مردم گفت : از زمان اجرای مصوبه کاهش ساعت کار مشاغل غیر ضروری چندین تیم نظارتی و بازرسی اعم از نمایندگان فرماندار ، شبکه بهداشت و درمان ، تعزیرات ، دادستانی ، صنعت ، معدن و تجارت و … در سطح شهر و روستا سرکشی می کنند ولی با این حال برخی از صاحبان مشاغل گروه دو و سه نسبت به بازگشایی واحدهای صفی خود اقدام می کنند.

محمد ناصر زندی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود : خیلی از مشاغل مشمول این مصوبه در سطح شهر همراهی لازم را دارند منتها برخی از مشاغل مانند فست فود ها ، لوازم ساختمانی ، بنگاه های معاملات ملکی ، نمایشگاه داران خودرو و فروشگاه های پوشاک توجه چندانی به این مصوبه ندارند.

وی اظهارداشت : براساس گزارشی که از سوی مجریان این مصوبه به فرمانداری رسیده خوشبختانه به تعدادی از واحدهای صنفی متخلف اخطار ، شماری هم تعطیل و برخی نیز پس از پرونده سازی برای صدور حکم به اداره تعزیرات شهرستان ارسال شده است.   

بنابر گزارش ۲ روز گذشته منابع رسمی به فرهنگ سار ، در فرآیند اجرای مصوبه کاهش ساعت کار مشاغل پرخطر دست کم ۵۰ واحد صنفی به خاطر رعایت نکردن این مصوبه شناسایی شدند که از این تعداد نسبت به تعطیلی دست کم ۲۷ واحد صنفی اقدام و برای ۲۳ واحد دیگر نیز پرونده سازی و به اداره تعزیرات شهرستان برای صدور حکم جریمه ارسال شد و صمن آنکه به ۱۰۰ واحد صنفی هم اخطار داده شد. 

فرماندار چالوس تاکید کرد که با اینکه هر ساعت از طریق رسانه های مختلف نسبت به خطرات این ویروس مرگبار اطلاع رسانی می شود ولی متاسفانه هنوز تعداد زیادی از افراد جامعه هستند که بدون توجه به پروتکل های بهداشتی و نزدن ماسک در سطح شهر در حال تردد هستند که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

همراهی ۵۰ درصدی مشاغل نوشهر در تعطیلی واحدها

فرماندار نوشهر نیز گفت که طی گزارش های رسیده و بازدیدهای انجام گرفته حدود ۵۰ درصد از مشاغل در اجرای مصوبات همراهی و همکاری لازم را داشتد اما با تشدید نظارت ها و برخوردهای جدی تر خوشبختانه خیلی از صاحبان این مشاغل طی ۲ روز گذشته ناگزیر به تعطیلی واحدهای صنفی خود شده اند.

سعید یزدانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود : در نشست های ستاد شهرستانی مقابله با کرونا بارها به اعضای این ستاد توصیه و تاکید شده که هرگونه مماشات در اجرای این مصوبه پذیرفتنی نیست و طبیعتا یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد مسئولان بر مبنای اجرای دقیق و درست مصوبه های مهار کرونا لحاظ می شود.

وی تاکید کرد : در روزهای گذشته نیز به اعضای این ستاد توصیه شده که تعداد بازدیدها را در نقاط روستایی افزایش دهند چرا که بیشترین گزارش رسیده در روستاها است که متاسفانه تعداد زیادی از مشاغل این مصوبه را به درستی اجرا نمی کنند و همچنان از ساعت ۱۸ به بعد فعالیت دارند.

پلمب ۲۷ واحد صنفی عباس آباد

صادقعلی قنبری رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت عباس آباد نیز گفت که از زمان اجرای این طرح تاکنون حدود ۲۷ واحد صنفی پلمب و تعداد ۹۱ واحد صنفی نیز اخطار دریافت کردند.

این مسئول افزود: اغلب این واحدهای صنفی مشاغلی مانند فروشندگان لوازم الکتریکی ، دفاتر املاک ، نمایشگاه های فروش خودرو و واحدهای پذیرایی بودند که اقدام به پلمب شدند.

با اینکه بر اساس آمار رسمی هر روزه تعداد زیادی از واحدهای صنفی به دلیل عدم تعطیلی واحدهای کسب جریمه و یا تعطیل می شوند ولی متاسفانه همچنان شاهد باز بودن تعداد زیادی از آنها در سطح شهرها هستیم که با ادامه این روند نمی توان به قطع زنجیره ویروس کرونا امیدوار بود.

به اعتقادی کارشناسان پزشکی و بهداشتی بهترین راه برای در امان ماندن از این ویروس خطرناک ماندن در خانه است و در صورت نیاز به خرید در بیرون از خانه باید علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی از ماسک و دستکش استفاده شود.

آنان معتقدند که امروز مهمترین موضوعی که باعث اوج گیری مجدد بیماری کووید ۱۹ در بسیاری از مناطق کشور می شود تجمعات است. متأسفانه قدرت سرایت این ویروس در میان حضور پر تعداد افراد در مکان‌ها و محیط‌های عمومی و حتی در مهمانی ها به اوج خود می رسد لذا، باید از حضور در محیط‌های شلوغ تا حد امکان خودداری کرد چرا که این ویروس پیر و جوان نمی‌شناسد و هر کسی که در معرض این ویروس قرار گیرد قطعا مبتلا خواهد می شود.

یکی از مشکلات اساسی شهرستانهای غرب استان مازندران در کنار جدی نگرفتن مردم و صاحبان مشاغل حضور مسافران و ویلادارانی است که به صورت خانوادگی و دسته جمعی به این مناطق سفر می کنند و برای تامین مایحتاج خود بدون توجه به پروتکل های بهداشتی در اکثر مغازه و فروشگاه های این شهرها خرید می کنند این در حالی است که طی دو روز گذشته تعداد بیشماری از خودروهای پلاک غیر بومی از پایتخت و دیگر استانهای کشور پس از اجرای طرح محدودیت های سراسری که قرار است از روز شنبه آینده ( اول آذر ) اجرایی شود به شهرهای شمالی سفر کردند که این مساله نیز نیازمند نظارت بیشتر است.

 طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون حدود ۹۴۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

طبق اعلام رسمی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اواخر بهمن ماه سال گذشته تا امروز حدود یکهزار و ۸۰۰ نفر در مازندران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند. 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 4 =