چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۲:۰۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

تحلیل‌های اندیشمندان مسلمان درباره ویروس کرونا

به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی امروز (دوشنبه) با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می دهد و تا کنون بیش از ۱۰۰ اندیشمند مسلمان از کشورهای مختلف نظرات خود را در وبینارهای منطقه ای بیان کرده اند. وبینار «مبانی و چالش‌های معنوی و دینی در مواجهه […]



به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی امروز (دوشنبه) با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می دهد و تا کنون بیش از ۱۰۰ اندیشمند مسلمان از کشورهای مختلف نظرات خود را در وبینارهای منطقه ای بیان کرده اند. وبینار «مبانی و چالش‌های معنوی و دینی در مواجهه با مصائب و بلایا» یکی از این وبینارها بود که شب گذشته با سخنرانی چندین تن از شخصیت های داخلی و خارجی برگزار شد.

بررسی ۶ تحلیل متفاوت دنیای اسلام درباره کرونا

حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی مسئول دفتر اجتماعی سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در این وبینار گفت: ما با بررسی تحلیل‌های موجود در جهان اسلام ۶ نظریه متفاوت را جمع‌آوری کرده ایم که می‌توان با نگاه به آن‌ها به تحلیل جامع رسید.

وی اضافه کرد: در نگرش نخست مطرح می‌شود که بحران کرونا یک بحران طبیعی همانند دیگر حوادث طبیعی است که در تاریخ رخ می‌دهد همانند سیل، زلزله، آتشفشان و وبا، این ویروس کشور به کشور منتقل شده و دنیا را گرفته است. بنابراین خداوند متعال نه نیت عذابی داشته و نه دست بشر در این ویروس در میان بوده است به همین علت طبیعی است که اکنون بشر باید به دنبال درمان باشد.

زمانی با بیان اینکه در نگرش دوم پیدایش و شیوع این ویروس نتیجه کوتاهی و قصور بشر بوده است، تصریح کرد: کرونا با توجه به رشد فزاینده خود توانسته سریع‌تر از قبل افرادی را بیمار کند؛ اگر مردمی که این ویروس در محیط آن‌ها پیدا شده توجه لازم را داشتند می‌توانستند از پیدایش و شیوع آن جلوگیری کنند.

وی با اشاره به تحلیل سوم مبنی بر اینکه دست بشر در پیدایش و شیوع ویروس کرونا دخالت داشته است، مطرح کرد: در جریان‌های اخیر اسرائیل غاصب برای بیمار کردن کودکان فلسطینی اسباب بازی‌ها را آلوده به میکروب و خوراکی‌هایی را آلوده کرد که برای فلسطینی‌ها مشکل ایجاد کند.

زمانی افزود: گفته می‌شود که دولت‌های غربی و استعمارگر برای عقیم‌سازی کشورهای اسلامی دارویی‌هایی را استفاده کرده‌اند و امکان دارد این ویروس توسط مستکبران ساخته شده باشد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز احتمال دست داشتن آمریکا در شیوع این ویروس را نقل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نگرش چهارم، کرونا تلنگری محبت‌آمیز از جانب خداوند برای بیدار کردن بشریتی است که در مرداب مادی‌پرستی غرق می‌شوند همانند پدری که فرزند خود را تنبیه می‌کند، خداوند گاهی برای بازگرداندن بشر به سوی سعادت تلنگر یا مشکلی را ایجاد می‌کند تا مردم توجه به خداوند داشته باشند و این موضوع در آیات قرآن کریم نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه گفت: تحلیل پنجم این است که خداوند متعال این بحران را به عنوان آزمون و امتحانی برای بندگان خود پدید آورده تا مردم استعداد خود را شکوفا کنند و وظیفه خود را انجام دهند و برخی در این میان مواسات مؤمنانه، کمک به بیماران و خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها را دنبال کنند و افرادی هم که بیمار شدند صبر و بردباری و حمد الهی را انجام دهند و با توجه به خداوند متعال ایمان خود را افزایش دهند؛ هر چند برخی نیز در این میان به دنبال انبار کردن مواد ضدعفونی و ماسک و بردن نفع بیشتر هستند.

وی از تحلیل ششم نسبت به پیدایش و شیوع ویروس کرونا یاد کرد و ادامه داد: برخی معتقد هستند کرونا عذابی مقابل گناهان بشری از جمله جنگ‌ها، ستم‌ها، نفاق‌ها و فرار از خداپرستی است و قرآن کریم در آیه ۴۴ سوره انعام به این موضوع اشاره دارد. وظیفه ما علاوه بر کشف درمان و واکسن کرونا، روزه‌گرفتن، دعا و مناجات، کمک به نیازمندان، صدقه و خواندن آیات قرآن کریم است.

جوامع اسلامی به دستورهای پزشکان عمل کنند

مولوی عبدالصمد دامنی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر لزوم توجه به توصیه‌های بهداشتی در جوامع اسلامی تاکید کرد و گفت: هر چند ما باید به دعا و مناجات توجه داشته باشیم و به بزرگان دینی متوسل شویم اما در این میان عمل به دستورهای پزشکان نیز اهمیت بسیاری دارد.

وی اضافه کرد: فردی که به دنبال خیرخواهی انسان‌ها باشد در این شرایط سفر نمی‌کند و کارهای غیر بهداشتی انجام نمی‌دهد؛ خیرخواهی برای دیگران یکی از اصول مهم اسلام است و مسلمان باید به این ویژگی توجه داشته باشد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه انتقال ویروس کرونا خیانت بزرگی از نظر شرعی است، تصریح کرد: همانطور که ما وظیفه داریم از جان خود و اولادمان حراست کنیم باید نسبت به جان مردم و جامعه نیز باید حساس باشیم.

بی‌توجهی به توصیه‌های پزشکی سرپیچی از پیامبر(ص) است

شیخ عزیز بابایی امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران گفت: اگر مسلمانان با وجود تاکیدات مسئولان به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به توصیه‌های پزشکی توجه نکنند از توصیه‌های پیامبر اسلام(ص) نیز سرپیچی کرده‌اند.

وی افزود: درمان بیماری با استفاده از علم پزشکی مورد تاکید پیامبر (ص) است و توازن میان ایمان و عقل موضوعی بوده که مورد توجه رسول اعظم(ص) قرار گرفته است.

بابایی اضافه کرد: در هفته‌های اخیر برخی تا جایی پیش رفته‌اند که می‌گویند دعا و نیایش از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای درمان بیماری کرونا تاثیرگذارتر است. پیامبر اکرم (ص) در زمان شیوع بیماری در دوران خود، امید داشت که مردم عقل سلیم خود را در کنار رهنمودهای صریح دین بکار گیرند.

 فقه اسلامی در حوزه بلایا نیازمند بازنگری است

حجت‌الاسلام رحیم ابوالحسینی عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی فعالان قرآنی گفت: فقه اسلامی باید نسبت به مسائلی از قبیل، سیل، زلزله و کرونا پاسخگو باشد و الگوهای مورد نیاز را به جهان ارائه کند.

وی از احتکار به‌عنوان یکی از جنایت های شایع در زمان بروز بلایا یاد کرد و گفت: شیخ طوسی می‌فرماید احتکار در زمانی که شرایط بحرانی است و مردم نیاز ویژه دارند به وقوع خواهد پیوست، در روایات فقهای ما صرفا از پنج چیز همانند گندم، جو، روغن و نمک به عنوان مصادیق احتکار نام برده می‌شود.

ابوالحسینی ادامه داد: از زمانی که فقه استدلالی شروع شده در فرقه‌های اهل سنت و شیعه فقط به همین چند مثال برای احتکار اشاره شده است درحالی‌که در زمان بحران چیزهای زیادی را می‌توان احتکار کرد که موجب ضرر مردم شود.

وی افزود: ما قواعدی در اسلام داریم که می‌توانند به کمک روایات بیایند و وضعیت را برای ما روشن‌تر کنند، ما باید بررسی کنیم  که در چه شرایط پیامبر اسلام(ص) فقط چند مورد را به عنوان ماده احتکار تعیین کرده‌اند.

کرونا فرصتی برای دعوت بشر به سوی خداست

حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان غربی با بیان اینکه شرایط امروز به وجود آمده از شیوع ویروس کرونا می‌تواند فرصتی برای دعوت از کشورهای اسلامی برای توجه به مشترکات باشد، اظهار کرد: تمدن غربی کار را به جایی رسانده بود که می‌خواست خدا را از جهان حذف کند اما ویروس کرونا کار را به جایی رساند که کابینه دولت‌های غربی هم به التماس افتاده و دست به سوی خداوند دراز کرده‌اند.

وی اضافه کرد: بشریتی که ادعای خدایی می‌کرد اکنون مقابل خداوند سر تعظیم فرود آورده است و این نشان از ناتوانی و ضعف بشر و در نقطه مقابل بزرگی خداوند متعال است؛ ما باید از این فرصت استفاده کرده و به جهان اعلام کنیم که اسلام مخالف صلح و همگرایی نیست و در این مسیر باید توجه همگان را به سمت خداوند معطوف سازیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان غربی ادامه داد: علمای اسلامی وظیفه دارند که امت اسلامی و غیراسلامی را متوجه کنند که این بلایا از امتحان‌ها و آزمون‌های الهی است و صبر و بردباری اولویتی مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا موجب رشد و شکوفایی انسان شود.

قریشی بلا و مصیب را نتیجه گناهان بشر دانست و گفت: خداوند متعال گاهی برای تذکر مصیبتی را ایجاد می‌کند تا انسان را تذکر دهد.

نقش مهم مسلمانان در ایجاد نظام حکمرانی جدید در دوران پساکرونا

سید مختار هاشمی پژوهشگر ایرانی و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها در رویارویی با کرونا بازمانده‌اند، اظهار کرد: نظام تدبیر جهانی با مدیریت پنج قدرت بزرگ کارنامه موفقی برای برقراری صلح عادلانه نداشته و با توجه به این ساختار در آینده نیز نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. به همین علت خیال‌بافی نیست که اندیشمندان انسان دوست جهانی در مؤسسات علمی فراخوانده شوند تا برای مدیریت چالش‌های جهان تدبیری را بیاندیشند.

وی آینده‌پژوهی و پیش‌بینی آینده را یکی از ویژگی‌های حکومت مطلوب دانست و گفت: مسلمانان و نهادهای دینی نقش مهمی در ایجاد نظام حکمرانی جهانی جدید در دوران پساکرونا خواهند داشت.

هاشمی ادامه داد: در شرایط شیوع ویروس کرونا آموزش همگانی و استفاده از علم پزشکی مورد توجه دولت‌های مختلف قرار گرفته است به همین علت محدودیت‌های زیرساختی در همه کشورها آشکار شده که رفع آن‌ها نیازمند زمان و منابع اعتباری عظیم است.

وی ارتقای اخلاق در جامعه را عاملی برای ارتقای قدرت دستگاه اجرایی هر کشور دانست و گفت: اگر دولت‌ها به اخلاق و دین جامعه توجه داشته باشند می‌توانند اهداف خود را به صورت مطلوب‌تر تحقق بخشند.

این استاد دانشگاه افزود: مسلمانان و نهادهای دینی نقش مهمی در ایجاد نظام حکمرانی جهانی جدید در دوران پساکرونا خواهند داشت. با ظهور اسلام در قرن هفتم میلادی در سال ۶۲۲ میلادی و هجرت پیامبر اکرم(ص) در سال ۶۳۲ میلادی حکومت کوچکی در یثرب برپا شد که چارچوب اداری این حکومت «الدستور» بود که سازماندهی جوامع مختلف مسلمان را تحقق می‌بخشید.

وی اضافه کرد: در عصر حاضر یکی از مباحث مطرح شده برای مقابله با کرونا و رفع مشکلات مردم کاهش مالیات‌هاست که توسط حضرت علی(ع) در دوران حکومت ایشان برای نخستین بار مطرح شد.

 مصیبت کرونا و تسلط ابرقدرت ها

شیخ خلیل افرا رییس هیات افتاء اهل سنت بوشهر گفت: امروز امت اسلام با مسائل و مصیبت‌های عدیده‌ای روبرو است و بزرگ‌ترین مصیبتی که امت اسلام و جهان را دربرگرفته بیماری کروناست که خداوند متعال با استفاده از آن به دنبال آزمودن امت اسلام است.

وی اضافه کرد: دومین مشکل ما مسلط شدن ابرقدرت‌ها به ویژه آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی غاصب بر کشورهای اسلامی است؛ هدف اصلی مستکبران بهم زدن وحدت امت اسلام و تضعیف کردن مسلمانان است.

عضو شورای برنامه‏ ریزی مدارس اهل سنت کشور با تاکید بر اینکه ایران بعد از انقلاب اسلامی ندای وحدت را در جهان سرداده است، تصریح کرد: ایران اسلامی توانسته وحدت عملی را به نمایش گذارد و این الگو را به کشورهای مختلف صادر کند.

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از پنجشنبه (۸ آبان) مصادف با ۱۲ ربیع الاول به صورت مجازی آغاز به کار کرد و بیش از ۱۶۷ شخصیت برجسته جهان اسلام از ۴۷ کشور و  همچنین ۱۲۰ سخنران داخلی به صورت «وبیناری» پیرامون موضوع های کنفرانس به ویژه همکاری های اسلامی در مواجهه با مصایب و بلایا با رویکرد کرونا سخنرانی کردند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

7 + 7 =