چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۰:۳۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰

تاکید نخبگان؛ رفع مشکلات اقتصادی مردم، دغدغه اصلی رییس جمهوری آینده

مهم نیست نخبگان از چه جناح ، جریان یا حزبی باشند اما آنچه که آنان را به هم پیوند می دهد یعنی وجه اشتراک آنان ، مشکلات اقتصادی مردم است . بیایید ببینیم امروز، فارغ از اینکه فلان نخبه به چه جریان یا جناحی وابسته است به فرهنگ سار چه گفته است. درست است یکی […]



مهم نیست نخبگان از چه جناح ، جریان یا حزبی باشند اما آنچه که آنان را به هم پیوند می دهد یعنی وجه اشتراک آنان ، مشکلات اقتصادی مردم است .

بیایید ببینیم امروز، فارغ از اینکه فلان نخبه به چه جریان یا جناحی وابسته است به فرهنگ سار چه گفته است. درست است یکی از مسائل زنان  و دیگری در خصوص احزاب، یکی دیگر درباره شورای نگهبان و آن دیگری درباره علایق و سلایق گوناگون در جامعه، سخن گفته است اما مشکل اقتصادی و معیشتی مردم ، فصل الخطاب همگی بوده است .

قبل از اینکه به نخبگان بپردازیم ، شایسته است که اول به اظهارات یکی از هموطنان و شهروند سنندجی با نام ناصر ایوبی  بپردازیم که گفته است : “مهم نیست چه کسی رییس جمهور می‌شود فقط امیدوارم کسی سرکار بیاید که مشکلات اقتصادی را برطرف کند و به فکر مردم ضعیف و کم درآمد باشد”. ” متاسفانه اغلب، اوایل کار به مردم وعده و وعید می‌دهند و بعدا بیشتر قول‌هایشان روی زمین می‌ماند و کسی هم نیست که بازخواستشان کند”.

و اما نخبگان استان ها که از  احمد علی زارع زاده ، اصولگرای اهل یزد شروع می کنیم. او به فرهنگ سار گفته است: توجه به مطالبات و رفع نیازهای مردم و تبیین تحولات منطقه و توطئه‌هایی که دشمنان به  خصوص در عرصه اقتصادی علیه کشور روا می‌دارند نقش مهمی در جلب مشارکت آگاهانه و پرشور آحاد مردم مومن در انتخابات خردادماه امسال دارد.

منصور نصرتی شعار، دبیر حزب جمعیت اسلامی فرهنگیان کردستان،  بزرگترین دغدغه مردم را مسائل اقتصادی بیان و تاکید می کند: این مشکلات باید کمرنگ شود تا زمینه دلگرمی آنان برای حضور در انتخابات بهتر فراهم شود.

نصرتی‌شعار یکی از مزیت‌های مشارکت بالا در انتخابات سال ۱۴۰۰ را انتخاب مسوولانی قوی و مطالبه‌گر می داند و می گوید: دولت آینده باید قدرتمندتر و با انگیزه‌ای بیشتر برای رفع مشکلات مردم از جمله مسائل اقتصادی تلاش کند.

تاکید نخبگان؛ رفع مشکلات اقتصادی مردم، دغدغه اصلی رییس جمهوری آینده

سید مرتضی شاهرخی ، رییس قرارگاه رهروان ولایت لرستان اظهار می دارد: فردی باید سکان قوه مجریه را در دست بگیرد که دغدغه اول او اقتصاد و معیشت مردم باشد چرا که در شرایط تحریم ظالمانه دشمن، مردم از لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دارند. ضمن اینکه نامزدهای انتخابات باید برای اقتصاد کشور برنامه داشته باشد و در راه مبارزه با فساد، رانت خواری و راه‌اندازی واحدهای تولیدی تعطیل شده مصمم باشد.

علیرضا گودرزی، استاد دانشگاه و مدیرکل سابق اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه است . او هم می گوید:  بخشی از مشکلاتی که اکنون مردم با آن دست برگریبان هستند به مشکلات اقتصادی بر می گردد که شیوع کرونا بر آن اضافه شده است، با این حال نباید مردم از انتخابات فاصله بگیرند، در انتخابات باید در مسیر خود حرکت کنیم و اطرافیان را به حضور فعال و مشارکت حداکثری دعوت کنیم.

مجید محمدی که رییس دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه است هم اظهار می دارد: دنیا به این انتخابات چشم دوخته است، کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است که بخشی از آن به اشتباه و ناکارآمدی مدیران بر می گردد و بخشی دیگر ناشی از تحریم هایی است که از سوی استعمار و استکبار جهانی بر ما وارد شده است.

وی همچنین ادامه می دهد: خدا نکند روزی بیاید افرادی فکر کنند که اگر جمهوری اسلامی برود وضع مملکت بهتر خواهد شد، تجربه استکبار ثابت کرده است اگر اقتدار نظام جمهوری اسلامی از هم بپاشد وضع بسیار بدتر خواهد شد.

روح الله کشاورز ، استاد دانشگاه غیر انتفاعی مارلیک نوشهر  نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در کشور می گوید: امروز یکی از مشکلات اساسی مردم تامین معیشت و در حوزه اقتصادی است ، بنابراین داوطلبان ریاست جمهوری باید با برنامه ریزی درست و هدفمند این موضوع را در اولویت برنامه کاری شان قرار دهند و با ارائه راهکارهای قابل اجرا به مردم امید دهند.

او اضافه می کند:  در صورتی که داوطلبان ریاست جمهوری در زمان تبلیغات رسمی و غیر رسمی مشکلات موجود مردم را آسیب شناسی کنند و بدانند این مشکلات از کجا سرچشمه گرفته است و برای رفع آن راهکاری اصولی ارائه دهند، طبیعتا گامی برای جلب اعتماد عمومی برای شرکت در انتخابات برداشته اند. اگر مردم بدانند که داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری افرادی از دل پابرهنگان، آشنا به درد و مشکلات مردم هستند و برای حل مشکلات به دور از شعار و ‌وعده و وعید به میدان آمده اند طبیعتا روحیه آنها تقویت و دلگرم می شوند و در انتخابات شرکت خواهند کرد.

مصطفی جولاده نیکو فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیر حزب اسلامی کار در استان قزوین به فرهنگ سار چنین اظهار می دارد: هم اکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به شرایط کشور، دغدغه‌هایی وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت یا از آنها غفلت کرد .از جمله اینکه مسائل و مشکلات اقتصادی همچنان نسبت به سال ۹۸ بیشتر و گسترده‌تر شده‌اند، مردم همچنان مسائل و مشکلات معیشت را پیش روی خود دارند و نهایتا در ارتباط با مساله حضور حداکثری و اینکه انتخابات رقابتی باشد، ابهاماتی وجود دارد اما امیدواری های خاصی نسبت به آینده ایجاد شده است.

چتر حمایتی رییس جمهور آینده برای زنان بدسرپرست

در این وانفسای مشکلات و تنگناهای اقتصادی که گریبان مردم را گرفته است هستند شمار زنان دارای مشکل اقتصادی نیز کم نیست که زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار از جمله این افراد هستند .

زهرا کسایی پور، مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری مرکزی می گوید: زنان بد سرپرست و سرپرست خانوار نسبت به زنان همسردار وظایف و مسئولیت بیشتری دارند که این پیچیدگی باعث بروز مشکلات متعددی برای این جامعه هدف است و رئیس جمهوری آینده باید فردی باشد که برای این قشر چتر حمایتی و راهبرد توانمندسازی داشته باشد و انتظار می رود قوه مجریه  این مهم را در اولویت اقدامات خود قرار دهد.
مشاور امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان می کند: نیاز زنان سرپرست خانوار و خود سرپرست نسبت به مناطق مختلف به لحاظ اشتغال و  تامین مسکن متفاوت است و می‌طلبد که همگرایی و همبستگی بین نهادهای متولی ایجاد شود و با وحدت رویه و در سایه برنامه علمی و اثربخش شرایط وجود و حضوراین زنان در فعالیت‌های مختلف تسهیل شود و با توجه به اینکه بیشتر رویکردها در این راستا بیشتر یارانه‌ای است، بخشی از مشکلاتشان رفع شده فرصت توانمندی اقتصادی و مهارتی به گونه‌ای مهیا شود که بتوانند در تربیت فرزندان ، مدیریت خانواده و مصون ماندن از آسیب‌های اجتماعی سربلند باشند.
کسایی‌پور با بیان اینکه اکنون معضلات اقتصادی در کشور فشار مضاعفی بر مردم است، می افزاید: زنان در قیاس با مردان در اشتغال و امور اقتصادی نوپا هستند و جراحات اقتصادی بیشتر آنان را رنج می‌دهد بنابراین یکی از مطالبات جدی زنان از رئیس جمهوری آینده برنامه موثر و به دور از شعارزدگی برای ترمیم شرایط کنونی است و باید با بهبود اقتصاد زنان که مخرج مشترکی با سایر مسایل زندگی دارد جایگاه و نقش این قشر در عرصه زیست فردی، اجتماعی و جانوادی برجسته‌تر شده و رشد یابد.

تاکید نخبگان؛ رفع مشکلات اقتصادی مردم، دغدغه اصلی رییس جمهوری آینده

رای به نامزدهای دارای برنامه

تا اینجا از نخبگان و نظرات مشترکشان که همان مشکلات اقتصادی کشور  و مردم است گفتیم . اما به هر حال نوبه انتخابات است و مردم باید به کسی رای بدهند تا از عهده رفع مشکلاتشان بر آید و اینکه مشارکت حداکثری می تواند کلید حل مشکلات باشد  به شرط آنکه مردم به کسی رای بدهند که دارای برنامه ای مدون و عملیاتی باشد نه صرفا شعار تبلیغاتی.

علی تقوی جلودار، دبیر انجمن مدرسین دانشگاه های مازندران در این ارتباط می گوید: نامزدها باید برنامه هایشان را علمی و مبتنی بر عمل ارائه دهند که معطوف به حل مشکلات مردم باشد چون تنها در این صورت است که مردم نسبت به انتخابات اقبال نشان خواهند داد.

او هم اظهار می دارد که در حال حاضر جامعه با مشکلات و تنگناهای اقتصادی و فشارهای معیشتی مواجه است و راهکارها و برنامه های عملیاتی برای رفع آنها می تواند در جلب اعتماد و مشارکت مردم تاثیر زیادی داشته باشد. ضمن اینکه  مردم علاوه بر در نظر گرفتن برنامه محور بودن نامزدها  به سوابق روشن، پاکدستی و مقبولیت اجتماعی نیز توجه می کنند که این پارامترها هم در جذب اعتماد مردم تاثیر دارد .

اتفاقا جولاده نیکو در این خصوص چنین اظهار می دارد: در هنگامه انتخابات به دلیل شور و هیجاناتی که کاندیداها و اطرافیان آنان ایجاد می‌کنند، شاهد دو خطای محتوایی خواهیم بود؛  اولاً، کاندیداها با هیجانات کاذب مردم را از مسیر اصلی تحقق خواسته‌های خود منحرف می‌کنند، ثانیاً، نامزدها در صورت رأی آوردن به شعارهای کاذبی متعهد می‌شوند که در زمان انتخابات بدون توجه به اولویت‌ها مطرح کرده‌اند.
دبیر حزب اسلامی کار در استان قزوین خاطر نشان می کند: با توجه به این مهم از مردم انتظار می رود با حضور آگاهانه و با بصیرت در پای صندوق‌های رای با شناخت اولویت‌های کشور به نامزدی دارای برنامه و کارآمد رای دهند تا ضمن حل مشکلات کشور، چرخ های توسعه ایران با شتاب بیشتری به حرکت درآید.

داوطلبان حق تبلیغ دارند اما نه تخریب

تبلیغ ، حق همه نامزدها در انتخابات است اما مساله این است که چگونه تبلیغی داشته باشند؟ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، امام جمعه کرمان می گوید:  داوطلبانی که توان و صلاحیت لازم برای تصدی پست مهم رییس جمهوری را ندارند و با توسل به شعارهای تبلیغی به این عرصه ورود کرده اند و تابحال نیز هم دچار خطاهایی شده اند مطمئناً از چشمان تیزبین شورای نگهبان مخفی نخواهد ماند.

وی بر اهمیت سلامت انتخابات تاکید و تصریح  می کند: داوطلبان و هواداران آنها حق تبلیغ دارند البته نه تبلیغی که  موجب  تخریب رقیب شود لذا در شرایط کنونی بلوغ انقلابی و فکری حکم‌ می کند در کمال آرامش انتخابات پیش رو به انتخاب رئیس جمهوری در تراز انقلاب بیانجامد.

احزاب چگونه اند؟ منفعل یا فعال؟

به نظر می رسد ارایه برنامه ها برای اداره کشور از طریق احزاب می تواند راهی برای حل مشکلات باشد اما مساله این است که باید دید احزاب در کشور در چه وضعیتی قرار دارند یا بهتر بگوییم که برداشت نخبگان استان ها از وضعیت احزاب چگونه است؟

جولاده نیکو در این خصوص چنین می گوید: در شرایط فعلی، وجود احزاب یکی از ضروریات زندگی مدرن محسوب می‌شود به‌ طوریکه احزاب و جریان‌ها یکی از موثرترین نهادهای تأثیر گذار بر روندهای تصمیم گیری و اجرائی کشورها و حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی هستند.در جوامع و نظام های سیاسی فعلی تقریباً هم اندیشی کاملی نسبت به ضرورت تحزب وجود دارد و از احزاب به عنوان چرخ دنده ماشین دموکراسی یاد می‌شود.
به گفته این فعال سیاسی، در نظام فعلی کشور، شاهد پیدایش احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف با آرمان‌ها و عقاید گوناگون هستیم؛ اما هنوز احزاب سیاسی به معنای واقعی کلمه نهادینه نشده‌اند و هیچکدام از احزاب نتوانسته اند کار ویژه و واقعی احزاب از جمله مشارکت سیاسی، جامعه پذیری سیاسی و ارتباطات سیاسی را داشته باشند و اگرچه به کرات، نام احزاب شنیده شده است اما اکثریت قریب به اتفاق آنها فقط نام حزب را یدک کشیده اند.

وی تاکید می کند:با توجه به این وضعیت باید ساختار بیمارگونه احزاب سیاسی بهبود یابد و آسیبها و موانع پیش روی آنها برطرف گردد تا آنها با گرم نمودن فضای انتخابات از طریق تبلیغات، مناظره، گفتگو و به بحث کشیدن مسائل مهم، شهروندان را به شهروندان مسئول و مشارکت کننده تبدیل کنند و باعث مشارکت حداکثری مردم در انتخابات شوند و توسعه سیاسی کشور را رقم بزنند.

او همچنین تصریح می کند: احزاب فعال در استان با توجه به نقش خود در انتخابات پیش رو باید تدوین برنامه‌های بومی و زمان‌ بندی‌شده را در راس کار خود قرار دهند چرا که بی‌ برنامه بودن احزاب یک آسیب است و نقش منفی در مشارکت انتخاباتی دارد.

احزاب ،حقایق را برای مردم تبیین کنند

حمید تنگستانی که  دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی در استان بوشهر است درباره نقش احزاب در انتخابات می گوید:  احزاب و گروه‌ها باید در قالب کمیته‌های خاص با پرهیز از برخورد کلیشه‌ای حقایق را برای مردم تبیین کنند.

تنگستانی همچنین می افزاید: احزاب نقشی مهم در تقویت امیدواری مردم نسبت به نظام دارند هرچند نباید به مردم امید واهی و به نوعی دروغ گفت.

تاکید نخبگان؛ رفع مشکلات اقتصادی مردم، دغدغه اصلی رییس جمهوری آینده

یک ارزیابی از فضای انتخاباتی کشور

اما ببینیم علی تقوی جلودار،  دبیر انجمن مدرسین دانشگاه‌های مازندران ، فضای انتخاباتی کشور را چگونه ارزیابی می کند؟ او معتقد است: در حال حاضر فضای انتخابات کشور در وضعیت بلاتکلیفی سیاسی قرار دارد که به مشارکت حداکثری در انتخابات آسیب می‌زند.

او می گوید: نامزدهای احزاب و گروههای مختلف در تمامی کشورهای دمکراتیک جهان، از یک سال قبل از انتخابات شناسایی و به مردم معرفی می شوند تا جامعه با آشنایی نسبت به افراد و برنامه های آنها ، برای حضور در پای صندوق های رای و مشارکت در انتخاب ترغیب شوند ولی در کشور ما و بخصوص انتخابات پیش رو که تنها یک ماه دیگر قرار است برگزار شود ، هنوز مشخص نیست چه افرادی نامزد خواهند بود.

وی با اظهار این که به دلیل نبود احزاب سیاسی قوی و ساز و کار موجود با این که یک ماه به انتخابات باقی مانده هنوز مردم فرصت آشنایی با نامزدها و برنامه هایشان را نیافته اند، می افزاید: انتظار می رفت تاکنون نامزدهای شاخص گروه ها و احزاب مشخص و برنامه های آنان ارائه شود تا مردم بتوانند در مدت زمان باقی مانده تا باز شدن شعبه های اخذ رای با آنها و برنامه ها و سوابق کاریشان آشنا شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران از ایجاد تغییرات و محدودیت های جدید مانند مصوبه اخیر شورای نگهبان آن هم در هفته های منتهی به انتخابات درباره سن داوطلبان به عنوان عوامل مشکل ساز برای معرفی نامزدهای اصلی احزاب و گروه ها به مردم نام می برد و می افزاید:  به همین دلیل اصلاح طلبان و اصولگراها تاکنون نتوانسته اند نامزدهای اصلی خود را معرفی کنند .

تقوی جلودار می گوید: دست اندرکاران انتخابات اعم از مجریان و ناظرات باید توجه کنند که علاوه بر ایجاد فرصت و فضا برای حضور نامزدهای تمامی سلایق و احزاب ، وظیفه دارند بستری را فراهم سازند که تمامی سلایق سیاسی و جناح ها بتوانند خیلی زودتر از ورود به زمان بندی رسمی انتخابات ، نامزدهای مطرح خودشان را مشخص کرده و به همراه برنامه هایشان معرفی کنند و در صورت لزوم برای انتخاباتی مانند شوراها و مجلس شورای اسلامی فهرست ارائه دهند.

وی درباره وضعیت کنونی احزاب در استان ها این ارزیابی دارد که متاسفانه وضعیت کنونی سبب شده است تا احزاب در استان ها منفعل شوند ، چون نگاه آنها به تصمیمات بالادستی است و بالادستی ها هم به خاطر روند موجود هنوز به تصمیم نرسیده اند و به همین دلیل هم ما در استان ها شاهد حرکت و فعالیت های انتخاباتی که مردم بتوانند نامزدها و برنامه هایشان را بشناسند ، نیستیم.

این فعال سیاسی مازندرانی وضعیت فعلی انتخابات پیش رو را پیچیده توصیف می کند و اظهار امیدواری می کند که تا در فرصت باقی مانده اندک با تصمیم گیری های مناسب ، نامزدهایی معرفی شوند تا مردم بتوانند در این مدت به تحقیق و انتخاب فرد مورد نظر خود بپردازند و فضای انتخاباتی از وضعیت سردرگمی و سردی کنونی خارج شود . 

همه روی یک شاخه نشسته ایم

هر چه که هست به هر حال همه ما روی یک شاخه نشسته ایم که اگر این شاخه آسیب ببنید مثلا بریده یا شکسته شود ، همه ما آسیب می بینیم . اما آنچه که مسلم است این است که همه ما با علایق و سلایق مختلفی که داریم روی شاخه نشسته ایم و وجود این شرایط و عقاید مختلف در چارچوب قانونی در صحنه انتخابات است که می‌تواند افزایش حضور مردم در این رویداد سیاسی مهم را موجب شود.

ابوالفضل قربانی، دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان اصفهان  در این خصوص می گوید:  این بدان معناست که عقاید و سلایقی که در درون نظام هستند و نظام را قبول و به ولایت فقیه و اسلامیت نظام اعتقاد دارند، باید بتوانند حضور پررنگی در صحنه انتخابات داشته باشند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

12 + 7 =