سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۲۱:۵۱:۲۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

بیستم اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

دومین نوروز کرونایی پیش روست در حالی که آمار جان باختگان کرونایی در کشور با وجود کاهش قابل ملاحظه همچنان دو رقمی است، واکسیناسیون علیه کرونا در کشور به اجرا درآمده اما ایمنی عمومی به زمان بیشتری نیاز دارد و در این میان، خطر خیز چهارم شیوع کووید ۱۹ و انتشار انواع جهش یافته ویروس این […]



دومین نوروز کرونایی پیش روست در حالی که آمار جان باختگان کرونایی در کشور با وجود کاهش قابل ملاحظه همچنان دو رقمی است، واکسیناسیون علیه کرونا در کشور به اجرا درآمده اما ایمنی عمومی به زمان بیشتری نیاز دارد و در این میان، خطر خیز چهارم شیوع کووید ۱۹ و انتشار انواع جهش یافته ویروس این بیماری نیز هم میهنان را تهدید می کند. 

 ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است.

براساس آمار رسمی، در ۲۴ ساعت گذشته هشت هزار و ۶۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۷۰۱ نفر بستری شدند؛ همچنین با فوت ۶۱ نفر از هم میهنان مبتلا به این بیماری در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۰ هزار و ۹۲۸ نفر رسیده است.

بی تردید شمار مبتلایان و جان باختگان که روزانه اعلام می‌شود، صرفا یک عدد و رقم نیست؛ هر مورد ابتلا، انبوهی از مشکلات را برای خانواده و جامعه به دنبال دارد و فوت مبتلایان هم ضایعه‌ای جبران ناپذیر است. 

تجربه یک سال اخیر نشان داده است هرجا تجمعی اتفاق می‌افتد و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی شود، باید منتظر شیوع کووید ۱۹ شیوع بود. بر این اساس، مسوولیت پذیری برای حفظ سلامت خود و دیگران از طریق رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنوز یک اصل مهم است. 

مردم برای رفتن به سفر چند ماه صبر کنند

در همین پیوند، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز از مردم خواست که تا چند ماه دیگر و تا زمانیکه به درصد قابل قبولی از واکسیناسیون علیه کرونا برسیم، سفر نروند و دورهمی نداشته باشند. 

سیما سادات لاری با بیان اینکه واکسن کرونا در حال تولید در کشور و همچنین وارد شده است، اظهار داشت: مردم کشورمان تاکنون تاب آوری خوبی داشتند و با ما همکاری کردند اما از آنها می خواهیم که باز هم صبر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا از ما خسته نشده بلکه به شکل جهش یافته و با قدرت سرایت بیشتر مانند آنچه در خوزستان اتفاق افتاده در حال گرفتن بیماران از ما است، تاکید کرد: ما نباید از رعایت کردن پروتکل های بهداشتی خسته شویم.

لاری با بیان اینکه ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در بسیاری از استان ها شناسایی شده است، اضافه کرد: بسیاری از افرادی که درگیر این نوع ویروس شدند سابقه سفر ندارند که نشان می دهد این ویروس در چرخش است و هرچه ترددها بیشتر شود، چرخش ویروس جهش یافته هم بیشتر و از طرفی امکان جهش در ویروس خودمان نیز ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور پایین آمده و به ۷۶ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: ما در هفته های اخیر تا ۸۸ درصد را در رعایت شیوه نامه های بهداشتی داشتیم اما کاهش آن، نگران کننده است.

نتیجه کاهش رعایت توصیه های بهداشتی از مدت ها قبل در استان های مختلف مشهود است. 

در آذربایجان شرقی، تاکنون ۳۰ نفر مبتلا به کرونای انگلیسی  شناسایی، تست‌گیری و قرنطینه شده‌اند. از این تعداد، ۲۹ نفر به شکل سرپایی درمان شده اند و یک نفر از بیماران در بیمارستان بستری است.

در سیستان و بلوچستان هم با افزوده شدن ۲۲ کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان به این ویروس در استان به ۲۷ هزار و ۹۹۴نفر رسید.

در استان اصفهان، مراکز درمانی کاشان طی  ۲۴ ساعت گذشته،  ۱۸ نفر را  از سن سه تا ۹۸ سال با علایم کرونا پذیرش کردند ،اما در مرکزهای درمانی آران و بیدگل در این مدت،  بیماری با علایم این بیماری پذیرش نشده است. 

در استان اردبیل که در وضعیت آبی قرار دارد، با فوت یک بیمار مبتلای دیگر در ۲۴ ساعت اخیر، مجموع جان‌باختگان ۱۲ ماه گذشته کرونا به یکهزار و ۴۰۹ نفر رسید، هر چند آمار جان‌باختگان شیوع سه موج کرونا در این استان طی روزهای اخیر وارد روند کاهشی شده است.

اما وضعیت ابتلا در البرز حادتر است و اکنون ۳۳۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند. به گفته دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز، ۳۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش شدند و تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار گرفتند.

مقابله با کرونا 

واکسیناسیون یکی از راهکارهای پیشگیری از کرونا و مهار آن در کشور است که با کادر درمان و نیروهای بهداشت به عنوان اولین گروه هدف آغاز شد، اکنون به سالمندان رسیده است.

در این راستا، از خوزستان که ۱۱ شهرستان با وضعیت قرمز و هشت شهرستان با وضعیت نارنجی دارد، خبر رسید که واکسیناسیون سالمندان فردا انجام می‌شود و قرار است از هفته آینده هم بیماران خاص در استان، همچون بیماران دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی و ام اس واکسینه شوند. 

وی افزود: در طرح واکسیناسیون، اکنون نیروهای بهداشت و درمان و جانبازان نخاعی و شیمیایی بالای ۵۰ درصد در حال دریافت واکسن هستند.

همچنین به گفته ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ، طبق مصوبه ستاد کرونا ادارات غیرضروری با ظرفیت ۱۰ درصد و ادارات ضروری با یک سوم ظرفیت اجازه فعالیت دارند و بازرسان استانداری به صورت جدی این موضوع را رصد می کنند.

وی اظهار داشت: به مدیران دستگاه های اجرایی که مصوبه حضور ۱۰ درصد نیروها در محل کار را رعایت نکنند تذکر داده شده و با آنها برخورد قانونی می شود.

ابول نژادیان تصریح کرد: همچنان بار مراجعه به مراکز درمانی خوزستان افزایشی است که از مردم انتظار داریم پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

اما در چهارمحال و بختیاری، رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: مرحله نخست واکسیناسیون سالمندان مقیم مراکز نگهداری سالمندان در استان آغاز شد که در این مرحله ۱۴۰ سالمند و مراقب مراکز شبانه‌روزی سالمندان استان با رضایت خانواده واکسینه شدند.

سید راشد جزایری افزود:تاکنون کادر درمان، کادر اورژانس بیمارستان، کادر بخش کرونا ،نیروهای اورژانس ۱۱۵ و جانبازان شیمیای بالای ۵۰ درصد واکسیناسیون آنها انجام شده است.

اما طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تمهید دیگری برای مبارزه با شیوع کروناست که تاکنون نتایج قابل توجهی داشته است. 

در یزد، به گفته سرهنگ حسین زارع کمالی جانشین فرماندهی سپاه الغدیر، با اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از آذرماه سال ۱۳۹۹ تاکنون۲ هزار فرد مشکوک به ویروس کرونا در استان شناسایی و برای معالجه تحت درمان قرار گرفتند.

در همین حال از نقطه دیگری از کشورمان، به نقل از استاندار زنجان خبر رسیده است که این استان امکان پذیرش میهمانان نوروزی از سایر مناطق را ندارد و بر این اساس زنجانی‌های مقیم سایر استان‌ها به ویژه در شهرهای ایجرود، خدابنده، ماهنشان باید با تست پی سی آر منفی وارد شوند که در این خصوص فرمانداران باید گزارش دهی کنند.

فتح الله حقیقی همچنین گفت که محدودیت تردد شبانه خودروها از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح به شدت و قاطعانه در استان اجرا می‌شود و هیچ کوتاهی در این زمینه جایز نیست.

در استان سمنان هم اعلام شد که ۱۴۰۰ نفر از فعالان صنفی  شهرستان سمنان که با مردم سروکار دارند، از لحاظ ابتلا به کرونا به صورت رایگان غربالگری شدند. 

همچنین در همدان مقرر شده است که در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی توسط مردم و کسبه، بازار تعطیل نمی شود. 

گزارش های کرونایی 

منتخبی از گزارش های کرونایی فرهنگ سار از طریق عناوین زیر در دسترس است: 

ناگفته‌های شنیدنی از تاثیر روانی کرونا در فرد بهبود یافته

صنعت گردشگری در برزخ بود و نبود سفر نوروزی

زورآزمایی مرگ و دلتنگی در بهار کرونایی

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

10 + پانزده =