چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۲:۲۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲:۰۱

برگزاری مراسم شام‌غریبان امام حسین (ع) در جای‌جای استان تهران

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، مردم تهران و عاشقان اهل بیت (ع) بعد از برپایی مراسم روضه‌خوانی و عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان طی دهه اول ماه محرم، آیین شام‌غریبان را بار دیگر به صحنه ماتم و عزای حسینی تبدیل کردند. این مراسم به دلیل شیوع ویروس کرونا در فضاهای باز مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و آستان […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، مردم تهران و عاشقان اهل بیت (ع) بعد از برپایی مراسم روضه‌خوانی و عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان طی دهه اول ماه محرم، آیین شام‌غریبان را بار دیگر به صحنه ماتم و عزای حسینی تبدیل کردند.

این مراسم به دلیل شیوع ویروس کرونا در فضاهای باز مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و آستان امامزادگان از جمله آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری و امامزاده صالح (ع) تهران برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان ضمن روشن کردن شمع، با روضه‌خوانی مداحان اهل بیت به عزاداری می‌پردازند.

این آیین یادآور سوزاندن خیمه‌های اهل بیت(ع) و به اسارت گرفتن آنان توسط لشکر یزید ابن معاویه در شامگاه عاشوراست و عزاداران حسینی در این آیین با خاموش کردن چراغ‌ها و روشن کردن شمع‌ها با اسیران دشت کربلا همنوا می‌شوند.

مراسم شام‌غریبان مردم تهران همچون سایر مراسمات دهه اول محرم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توزیع مواد ضدعفونی کننده و با نظم و انضباط خاصی برگزار شد.

آیین «خیمه سوزان » در میدان امام حسین(ع)

همچنین آیین «خیمه‌سوزان» از ساعت ۱۷ تا اذان مغرب و مراسم «شام غریبان» بعد از نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت عاشورا، مداحی توسط «سعید و محمدحسین حدادیان» و سخنرانی حجت‌الاسلام «سیدحسین مؤمنی» در میدان امام حسین(ع) برگزار شد.

این مراسم نیز با حضور پرشور عزاداران حسینی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و در برخی محلات شهر تهران نیز عزاردان با در دست داشتن شمع به عزاداری پرداختند.

برخی از بوستان‌های شهر تهران همچون دهه اول محرم در شام غریبان نیز ویژه برنامه‌هایی برگزار کردند و شام غریبان امسال تهران با وجود شرایط کرونایی باشکوه برگزار شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 2 =