سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۱:۵۵
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹

بازسازی صخره‌های مرجانی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس، با قراردادن این کاشی‌ها در کف اقیانوس می‌توان ساختارهایی شبیه به صخره‌های دریایی ایجاد کرد که بستر مناسبی برای رشد مرجان‌ها محسوب می‌شوند. پس از آن می‌توان بذر مرجان‌ها را در این صخره‌های مصنوعی قرارداد تا به مرور زمان رشد کرده و با ورود ارگانیسم‌های جدید به محیط […]



به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس، با قراردادن این کاشی‌ها در کف اقیانوس می‌توان ساختارهایی شبیه به صخره‌های دریایی ایجاد کرد که بستر مناسبی برای رشد مرجان‌ها محسوب می‌شوند. پس از آن می‌توان بذر مرجان‌ها را در این صخره‌های مصنوعی قرارداد تا به مرور زمان رشد کرده و با ورود ارگانیسم‌های جدید به محیط توسط جریان‌های آب، حالت طبیعی خود را به دست آورند.
این کاشی‌ها با ابعاد ۶۰ سانتیمتر و با استفاده از خاک رس و فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده و سپس در دمای ۱۱۲۵ درجه  سانتی‌گراد در کوره پخته می‌شوند. به اعتقاد محققان خاک رس در مقایسه با سیمان و فلزات، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. زیرا علاوه بر ایجاد گازهای گلخانه‌ای در فرایند تولید سیمان و فلزات، این مواد درون آب اقیانوس ترکیبات سمی آزاد می‌کنند که موجب آلودگی محیط می‌شود.
در یک آزمایش اولیه محققان ۱۲۸ کاشی سیمانی را در پارک آبی Hoi Ha Wan  واقع در هنگ کنگ نصب کرده و بذر سه نوع مرجان را درون آن‌ها قرار دادند. این پارک آبی مامن بیش از سه‌چهارم مرجان‌های موجود در آب‌های هنگ‌کنگ محسوب می‌شود.
قرار است این صخره‌های مصنوعی در طول ۱۸ ماه آینده تحت نظارت قرار گیرند تا میزان اثرگذاری آن‌ها بر احیای مرجان‌ها مشخص شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × پنج =