سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹:۲۸
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶

ایران صاحب رتبه دوم شاخص‌نوآوری درآسیای مرکزی و جنوب‌شرقی است

به گزارش روز دوشنبه فرهنگ سار، از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری مرضیه شاوردی اظهارکرد: نهادهای مختلفی همچون دانشگاه‌ها در نظام نوآوری ایران دخیل هستند و همچنین پارک‌های علم و فناوری امکان توسعه فناوری‌ها را فراهم کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه، وضعیت نوآوری کشورها بر اساس شاخص جهانی سنجیده می‌شود، گفت:بر اساس گزارش ۲۰۲۱ سازمان […]



به گزارش روز دوشنبه فرهنگ سار، از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری مرضیه شاوردی اظهارکرد: نهادهای مختلفی همچون دانشگاه‌ها در نظام نوآوری ایران دخیل هستند و همچنین پارک‌های علم و فناوری امکان توسعه فناوری‌ها را فراهم کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه، وضعیت نوآوری کشورها بر اساس شاخص جهانی سنجیده می‌شود، گفت:بر اساس گزارش ۲۰۲۱ سازمان مالکیت فکری جهان، کشورمان در حوزه نوآوری در منطقه آسیای مرکزی و جنوب شرقی رتبه دوم و در جهان رتبه ۶۰ را داراست.

مدیرتوانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفاییِ ریاست جمهوری در ادامه یادآورشد:صادرات ی شرکت های دانش بنیان کشورمان در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد دلار بوده است.

وی، تعداد پارک‌های علم و فناوری را ۴۵ و تعداد مراکز رشد در ایران را ۱۹۰ مرکز اعلام کرد و گفت: بیش از ۶۳۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت دارند که از این تعداد، ۴۵۰ شرکت در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد دلار صادرات داشتند.

شاوردی با بیان اینکه نهادهای تامین مالی از اجزای نظام نوآوری کشور هستند و صندوق نوآوری نیز به عنوان یکی از نهادهای تامین مالی در ایران محسوب می‌شود، بیان کرد: این صندوق در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ طرح را مورد ارزیابی قرار داده و به آن‌ها حدود ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات اعطا کرده است.

وی در ادامه به شرکت‌های فعال در حوزه IT و ICT در ایران اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۵۵۰  شرکت دانش بنیان در حوزه IT و ICT و همچنین یکهزار و ۴۱۶ شرکت دانش بنیان در حوزه ماشین‌آلات صنعتی فعالیت می‌کنند.

طبق اعلام صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به نقل از مدیر توانمندسازی این صندوق، در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش بنیان ایرانی فعال در حوزه برق را ۱۳۳۹ شرکت، بیولوژی ۲۴۶ شرکت و تجهیزات پزشکی ۲۲۸ شرکت است.

شاوردی همچنین با اشاره به اینکه، کشورمان در حوزه صنایع خلاق از کمترین تعداد شرکت‌ دانش بنیان با ۱۱ شرکت برخوردار است، اظهار امیدواری کرد تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه نیز افزایش یابد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفده − پنج =