دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۲:۱۱:۴۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

انتخابات شوراها هیجانی بر یکنواختی روستا

به همان اندازه که در سیمای ظاهری روستا احساس نیاز به معرفی نامزدها و برنامه و کارهای احتمالی شان برای ابادانی روستا از طریق کاغذ و پوستر و نوشته نیست اما در گفت و گوهای شفاهی افراد در طیف های سنی مختلف، شور و اشتیاقی از نوع انتخاب شدن و برگزیده شدن که معادل پیروزی و […]



به همان اندازه که در سیمای ظاهری روستا احساس نیاز به معرفی نامزدها و برنامه و کارهای احتمالی شان برای ابادانی روستا از طریق کاغذ و پوستر و نوشته نیست اما در گفت و گوهای شفاهی افراد در طیف های سنی مختلف، شور و اشتیاقی از نوع انتخاب شدن و برگزیده شدن که معادل پیروزی و برنده شدن است را می توان احساس کرد.

این علاقه آنجا که همراه با برخی تمایلات خویشاوندی و فامیلی می شود انگیزه و اشتیاق رسیدن به این پیروزی را بیشتر می کند و باعث تلاش هایی از سوی اعضای خانواده و اقوام وابسته با نامزد مورد حمایت در گفت و گوهای روزمره افراد در مراودات عادی آنها می شود.

بانوی میانسالی که یکی از پسرانش برای انتخابات شورای روستا نامزد شده است، با مراجعه خانه به خانه اهالی روستا از آنها می خواهد که به فرزند او رای بدهند و در توضیح برای اصرارش به این کار نه اینکه از برنامه های آن چنانی پسرش برای روستا بگوید و وعده های خاصی بدهد بلکه صادقانه می گوید؛ فقط بعنوان همسایه یا بعنوان فامیل این توقع و انتظار را دارم که به پسرم رای بدهید.

این شیوه تبلیغ را اهالی روستا با تمام وجود درک می کنند و ارزش اثرگذاری آن از هر آنچه مناظره، پوستر و بنر، بیشتر است.

مادری دیگر که در روستا فروشگاه کوچکی از مواد غذایی دارد در مراجعات روزانه مشتری های همیشگی، دقایقی بیشتر از حد معمول را به گفت و گو با مشتری ها می پردازد و حال و احوال از مشتری را بیشتر از حد معمول انجام می دهد و ضمن همان احوال پرسی ها انتظار و خواسته خود، مبنی بر رای دادن به پسرش را یادآوری می کند.

این گفت و گو های تبلیغاتی با نزدیک شدن به روز انتخابات بیشتر شده  و گویی قرار است اتفاقی نو در روستا بی افتد و همین هیجانی به فضای یکنواخت روستا داده است.

در محلی پرتردد از روستا، مرد مسنی مغازه کوچکی دارد که به نظر می رسد، بیشتر برای پر کردن اوقات بیکاری او است در پاسخ خواسته یکی از مشتری هایش که از او می خواهد به شخص مورد نظرش رای بدهد این اطمینان خاطر را می دهد که به شرط حیات و شرکت در انتخابات حتما به آن شخص رای خواهد داد و می گوید: به بچه ها (منظورش پسرانش هستند که در شهر زندگی می کنند) هم سپرده است که به روستا بیایند و در انتخابات روستا شرکت کنند. 

اهمیت موضوع شورای اسلامی روستا در مناطقی همچون لرستان که حدود ۳۵ درصد جمعیت آن از مناطق روستایی هستند بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد که شورای روستا در صورت ترکیب مناسب و انتخاب مطلوب به نوسازی و توسعه روستایی منتهی شود.

روستای جعفر آباد بروجرد و تجربه موفق شورا 

نظم و آراستگی، همدلی و انجام عملیات عمران با زیر ساخت های مناسب با معماری مناسب مقاوم سازی، نمای زیبای خانه های روستایی، معابر جدول کشی، غسالخانه، آرامستان، حسینیه و مسجد، اماکن ورزشی، فضای آموزشی از خصوصیات روستای جعفرآباد در انتهای بخش اشترینان به سمت نهاوند است که این روستا را شبیه یک شهرک مهندسی شده قرار داده است.

محمد ترکاشوند عضو سابق شورای اسلامی روستا می گوید: شورای اسلامی روستای جعفر آباد یک مکان برای خدمت به مردم است و افرادی که برای این سمت داوطلب می شوند باید از خود گذشتگی زیادی داشته باشند.

وی افزود: شورای روستا اگر دلسوزانه و عادلانه به دنبال خدمات و حل مشکلات روستا باشد مردم همکاری مناسب انجام می دهند و کارهای عمرانی با سرعت پیش می رود.

عضو سابق شورای اسلامی روستای جعفرآباد به انجام امورات خیر و مشارکت افراد در این زمینه اشاره کرد و گفت: جمع آوری کمک های نوعدوستانه و زکات واجب و مستحب از طریق شورای روستا ترویج و فرهنگ سازی شده است.

 دهیار منتخب شورا

بر اساس وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا، انتخاب دهیار از طرف اعضای شورا و معرفی به بخشدار از وظایف مهم  این نهاد اجتماعی است.

محمد ابراهیم کاردان دهیار روستای جعفر آباد می گوید: شورا ظرفیت خوبی است برای انجام آسان طرح ها و پروژه های عمرانی روستا و جذب مشارکت مردمی و خودیاری اهالی در پیشبرد همه برنامه های پیشنهادی دولت.

وی به نقش شورا در هم اندیشی و همکاری و نظارت بر امور روستا اشاره کرد و گفت: شورای همدل و منتخب مردم زمینه ساز اصلی آبادی در روستا هستند و قدرت بسیج عمومی و حل بسیاری از مسائل اجتماعی را دارند.

دهیار روستای جعفر آباد گفت: در سایه همکاری و دلسوزی شورا برای روستا گام های خوبی برداشته شده است که در زمینه عمرانی می توان به آبرسانی روستا، احداث غسالخانه، بهسازی مساجد، آسفالت معابر، جدول کشی، دفع بهداشتی زباله، مناسب سازی فضای روستا، بهسازی و مقاوم سازی ساختمان های مسکونی، احداث فضای ورزشی به کمک دستگاه های تخصصی دولتی اشاره کرد که نقش دهیار و شورا به عنوان منتخبین مردم اساسی بوده است.

وی به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی برای ۷۵۳ خانوار با جمعیت بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ نفر ساکن در روستا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اهالی روستا برگزاری مراسم مذهبی را در سابقه دیرینه خود دارند و در طول سال برنامه های اجتماعی کمک به افراد نیازمند با محوریت شورا و دهیار را انجام می دهند.

دهیار روستا از نقش دهیاری و شورا در آگاه سازی، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و کمک به مرکز بهداشتی در ایام شیوع کرونا گفت و اینکه مراقبت های خوبی در این زمینه با مشارکت مردم و شورا صورت گرفته است.

عملکرد شورای اسلامی روستا بعنوان نهادی مردمی با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ، استان به استان و شهر به شهر با فراز و نشیب هایی همراه بوده است اما باید پذیرفت شورا نقش مهمی در حوزه سیاسی،اجتماعی،حقوقی و در نهایت بستر سازی،همراهی و تنظیم روابط روستا با دولت اعمال نموده است.

اکنون که در آستانه برگزاری ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر روستا قرار داریم ، واکاوی عملکرد شوراهای موفق می تواند الگوی مناسبی برای توسعه روستایی باشد. 

معصومه زارعی جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی گفت: ششمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا موضوعی است که حال و هوای پررنگ آن را می توان در شهرها و روستاها مشاهده کرد  به نظر می رسد تمرکز و توجه بیش از حد به شهرها باعث مغفول ماندن اهمیت شوراهای اسلامی روستایی شده است در حالیکه با توجه به اینکه روستاها با چالش های کمتری در مقایسه با شهرها مواجه هستند ظرفیت شورای روستا می تواند به توسعه و نوسازی روستایی کمک کند.

وی افزود: اگر چه روستاها در ایران و لرستان دوران اجتماعی متفاوتی،  اعم از سیستم های ملوک الطوایفی تا ارباب و رعیت را پشت سر گذاشته اند و گاه تقابل های سخت طایفه ای سبب شد تا روستاها به توسعه یافتگی نرسند اما در شرایطی مطلوب، موضوع شورای اسلامی روستا می تواند با فراهم کردن زیرساخت های عمران و توزیع عادلانه اقلام و مشارکت مردم در ساختار قدرت و تصمیم گیری زمینه ساز نوسازی و توسعه روستایی شود.

شورای اسلامی روستا به عنوان یک نهاد اجتماعی بر اساس رای اهالی نقطه اشتراک حاکمیت و مردم محسوب می شود، در ماده ۵۸ قانون شورای اسلامی روستا شرح وظایف برای شورا تعیین شده که مهمترین آن تسهیل گری و بستر سازی حضور دستگاه های تخصصی به ویژه سازمان های مرتبط با روستا است.

نکته ای که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد این است که ؛ عملکرد شورای روستا در مواردی به علت عدم آموزش های لازم و نداشتن برنامه، سواد و تجربه کافی در زمینه های اجتماعی و عمرانی تا کنون نتوانسته به آنچه در قانون پیش بینی شده عمل کنند بنظر می رسد وزارتخانه های مرتبط با روستا می توانند با آموزش و الگو سازی نمونه های موفق شوراهای روستاها ،تشویق و ترغیب اعضای شورا فعالیت های این بخش را ساماندهی و هدفمند نمایند.

۲۶۲ صندوق برای جمع‌آوری آرای مردم این شهرستان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا پیش بینی شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

12 + 17 =