یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۱:۴۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

افزایش ۱۰۴ درصدی بهره‌مندی روستاهای کردستان از اینترنت

به گزارش فرهنگ سار، پرواضح است در جهانی زندگی می‌کنیم که بدون امکانات ارتباطی و مخابراتی قادر به انجام کارهای روزمره نیستیم و امروز هر فرد عادی در شهر یا روستا نیازمند این بستر مهم بوده و حداقل در روز و برای رفع نیازهای اطلاعاتی یا ارتباط با دیگران دقایق یا حتی ساعاتی به اینترنت […]



به گزارش فرهنگ سار، پرواضح است در جهانی زندگی می‌کنیم که بدون امکانات ارتباطی و مخابراتی قادر به انجام کارهای روزمره نیستیم و امروز هر فرد عادی در شهر یا روستا نیازمند این بستر مهم بوده و حداقل در روز و برای رفع نیازهای اطلاعاتی یا ارتباط با دیگران دقایق یا حتی ساعاتی به اینترنت و تلفن همراه نیاز دارد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات بدون شک تحولات گسترده‌ای را در تمام عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی بشریت به دنبال داشته و تاثیر آن بر جوامع بشری بگونه‌ای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی است.

در این میان تلفن همراه و اینترنت به یکی از ضروری‌ترین لوازم زندگی بشر تبدیل شده و به جرات می‌توان گفت بدون وجود این وسیله ارتباطی، زندگی انسان دچار اخلال خواهد شد اما استفاده از آن و شبکه ملی اطلاعات، نیازمند ایجاد زیرساخت و بستر لازم است، همان بستری که در سال ۱۳۹۲ در اغلب روستاهای کردستان وجود نداشت.

در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تنها ۱۱ روستای کردستان به اینترنت دسترسی داشت اما در طول هشت سال گذشته، یک هزار و ۱۳۴ روستای استان به این فناوری متصل شده و اکنون ساکنان یک هزار و ۱۴۵ روستا از شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند هستند.

در ابتدای فعالیت دولت یازدهم هیچکدام از شهرهای کردستان، تحت پوشش فناوری ۳G/۴G تلفن همراه نبود اما براساس آخرین آمار دریافتی، ۳۳ شهر استان از این امکان بهره‌مند و ضریب نفوذ کاربران اینترنت ثابت و سیار بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

برای مقایسه وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان در زمان شروع بکار دولت تدبیر و امید و حال حاضر، به ذکر چند شاخص می‌پردازیم.

احداث ۱۱۶ سایت روستایی تلفن همراه 

پیشرفتی که در طول دوره فعالیت تدبیر و امید در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کردستان حاصل شده غیرقابل انکار است و در حال حاضر ۹۵۷ (۷۲.۷ درصد) روستای بالای ۲۰ خانوار این استان حداقل به یکی از سرویس‌های اینترنت پرسرعت دسترسی و یا بالای ۷۰ درصد اینترنت ۳G/۴G دارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان گفت: ضریب نفوذ کاربران اینترنت ثابت و سیار در ابتدای دولت یازدهم ۱۶.۳۷ درصد بود و اکنون براساس آخرین آمار به ۸۶.۸۷ درصد ارتقا یافته است.

فردین سعیدی اضافه کرد: تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در ابتدای این دولت ۲۴۷ هزار و ۹۳۵ مشترک بود که اکنون این رقم به یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۱۴۹ مشترک رسیده است.

وی ادامه داد: توسعه ۱۰ هزار پورت تلفن ثابت روستایی در ۱۱۹ روستای کردستان برای ارتقای شبکه تلفن ثابت این روستاها از محل اعتبارات USO(طرح خدمات اجباری روستایی) وزارت متبوع، اتصال ۵۲۳ روستا به اینترنت پرسرعت ADSL مخابرات و اتصال ۵۵۷ روستا به اینترنت پرسرعت بی سیم LTE از دیگر اقدامات انجام شده در هشت سال گذشته در استان است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان یادآور شد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دولت در استان، می‌توان به ایجاد سرویس اینترنت پرسرعت تلفن همراه ۳G/۴G در ۶۷۵ روستای بالای ۲۰ خانوار و ارتقای پوشش تلفن همراه ۵۶ روستای استان به تکنولوژی ۳G/۴G از محل اعتبارات USO اشاره کرد.

سعیدی به برگردان ۳۵۲ سایت WLL روستایی شرکت مخابرات به شبکه تلفن همراه شرکت ارتباطات سیار همراه اول در هشت سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت ۱۱۶ سایت روستایی پوشش تلفن همراه ۳G/۴G از محل اعتبارات وزارتخانه احداث و راه‌اندازی شد.

وی به برنامه‌ریزی برای احداث ۸۹ سایت جدید اینترنت پرسرعت بی سیم LTE(های وب) اشاره کرد و افزود: از این تعداد، تاکنون ۳۹ سایت آن راه‌اندازی شده و ۵۰ سایت در مراحل مختلف بتن ریزی، نصب دکل و نصب تجهیزات است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان اظهار داشت: سال گذشته پروژه اجرای ۱۱۶ کیلومتر فیبرنوری روستایی(پروژه تار) در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۷۰ کیلومتر آن انجام شده است.

سعیدی ادامه داد: پوشش تلفن همراه در یک هزار و ۲۷۰ روستای کردستان(۷۵.۸ درصد) اجرا شد که ۹۸۸ روستا بالای ۷۰ درصد پوشش تلفن همراه دارد. در مجموع ضریب نفوذ پوشش تلفن همراه در استان بیش از ۷۲ درصد است.

در سال ۱۳۹۲ هیچکدام از شهرهای کردستان تحت پوشش فناوری ۳G/۴G نبود اما در حال حاضر ۳۳ شهر استان از این بستر بهره‌مند است.

اتصال رایگان ۲۱۴۱ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات

طبق آمار اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان، در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲ هزار و ۱۴۱ مدرسه استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شد که یک هزار و ۲۰۰ مدرسه روستایی و ۹۴۱ مدرسه شهری بوده است.

در همین مدت ۴۲ روستای استان به دستگاه خودپرداز(ATM) مجهز شده و اینک تجهیز ۵۰ روستای دیگر نیز در برنامه قرار دارد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدت یاد شده، طرح پایش وضعیت ارتباطی یک هزار و ۳۱۰ روستای باالای ۲۰ خانوار را انجام داده است.

طول شبکه فیبرنوری زیرساخت کردستان در سال ۱۳۹۲ و شروع بکار دولت تدبیر و امید، یک هزار و ۹۹ کیلومتر بود که در حال حاضر به ۲ هزار و ۶۳۷ کیلومتر افزایش یافته است.

افزایش ۳۰ برابری پهنای باند زیرساخت اینترنت کردستان

پهنای باند زیرساخت اینترنت استان کردستان در ابتدای دولت تدبیر و امید ۶.۳ گیگابایت بر ثانیه بود که اکنون ۱۹۳ گیگابایت بر ثانیه بوده یعنی بیش از ۳۰ برابر افزایش یافته است.

خطوط فعال اپراتورهای تلفن سیار در ابتدای دولت تدبیر و امید یک میلیون و ۳۶ هزار و ۶۴۰ خط بود که به ۲ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۵۹۹ خط یعنی ۲.۲ برابر رشد دارد.

جاده اصلی و فرعی دارای پوشش تلفن همراه اول در ابتدای این دولت ۹۷۷.۸ کیلومتر بوده و اکنون یک هزار و ۷۸۰ کیلومتر است، ضمن اینکه جاده اصلی و فرعی تحت پوشش ایرانسل در سال ۹۲، ۱۸۰ کیلومتر بود که در حال حاضر ۹۱۳ کیلومتر است.

تعداد BTS های تلفن همراه در ابتدای دولت ۳۰۵ تکنولوژی و اکنون به سه هزار و ۱۸ مورد یعنی بیش از ۹ برابر افزایش یافته است. در همین مدت ۱۱ سایت جاده‌ای برای تامین پوشش تلفن همراه جاده‌ای در استان راه‌اندازی شد.

BTS همان فرستنده و گیرنده‌های کوچکی هستند که در نقاط مختلف شهرها نصب شده و به کمک آنها به مشترکان تلفن همراه آنتن‌دهی می‌شود.

کاری که باید انجام شود

اگرچه بدلیل کوهستانی و سخت‌گذر بودن اغلب نقاط کردستان، هزینه نصب و راه‌اندازی سایت‌ها در این استان بیشتر از دیگر مناطق کشور است اما در دنیای امروز و بخاطر حیاتی بودن دسترسی به ارتباطات و فناوری، نبود پوشش تلفن همراه یا ضعیف بودن آن در تعداد قابل توجهی از روستاها قابل قبول نیست.

اگر ۷۲ درصد نفوذ پوشش تلفن همراه در کردستان را در نظر بگیریم، هنوز ۲۸ درصد جمعیت استان از این فناوری محروم است که باید با جدیت بیشتر برای رفع این محرومیت گام برداشت،

هرچند به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان، تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام روستاهای استان زیر پوشش تلفن همراه قرار می‌گیرد.

استان کردستان براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده − 13 =