سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۶:۰۰
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

اسپیس ایکس گازهای گلخانه‌ای را به سوخت موشک تبدیل می‌کند

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار از پایگاه اینترنتی پوپولار مکانیک، بر اساس داده های سال ۲۰۱۹ آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، دی اکسید کربن، گاز بی رنگی است که تا ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد. با توجه به اینکه اتمسفر مریخ از ۹۵ درصد […]



به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار از پایگاه اینترنتی پوپولار مکانیک، بر اساس داده های سال ۲۰۱۹ آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، دی اکسید کربن، گاز بی رنگی است که تا ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد.

با توجه به اینکه اتمسفر مریخ از ۹۵ درصد دی اکسید کربن تشکیل شده، به احتمال زیاد ایلان ماسک بنیانگذار اسپیس ایکس این کار را انجام داده است تا برای سفر طولانی بازگشت از مریخ آماده شود. به گفته وی، اگر بتوانیم مقداری از دی اکسید کربن اضافی سیاره را مصرف کنیم (یا منفجر کنیم) این فرآیند می‌تواند خبر خوبی برای زمین باشد.

شرکت «ایر استارت‌آپ نیویورک» در حال حاضر مشغول تبدیل دی‌اکسید کربن زمین به محصولات قابل استفاده در فرآیندی بدون کربن است، بنابراین این مفهوم دارای سابقه‌ است.

«استافورد شیهان»، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری در «شرکت ایر» توضیح می دهد: در حال حاضر، هیدروکربن‌هایی که هم RP-۱ [ترکیب سوخت موشکی] و هم متان در سوخت موشک را می‌سازند، از سوخت‌های فسیلی موجود در زمین می‌آیند. ما آن هیدروکربن ها را با استفاده از CO۲ از هوا می سازیم. عرضه CO۲ ما در حال حاضر بیوژنیک است، زیرا به عنوان محصول جانبی کارخانه های الکل صنعتی جذب می شود. با این حال، می‌توانیم از CO۲ هر جایی استفاده کنیم، از جمله جذب مستقیم هوا.

وی افزود: هنگامی که منبعی از دی اکسید کربن وجود دارد، راز این است که آن را الکتریکی کنید تا مولکول هایش را دوباره به هم پیوند دهید. «دی جیا لیو»، شیمیدان ارشد در آزمایشگاه ملی آرگون مستقر در «لمونت»، ایلینوی، می گوید: دی اکسید کربن که در پایین نردبان انرژی قرار دارد، نمی تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال ادامه داد که از طریق الکتروکاتالیز یا کاتالیز با آب، دی اکسید کربن را می توان با ترکیب اتم های کربن در CO۲ و اتم های هیدروژن در آب به هیدروکربن هایی مانند اتانول یا نفت سفید تبدیل کرد.

به همین دلیل شرکت ایر به طور خاص از برق تجدیدپذیر استفاده می کند. شیهان می‌گوید: در این فرایند، ابتدا از برق تجدیدپذیر برای تقسیم آب به گازهای هیدروژن و اکسیژن در یک الکترولایزر استفاده می‌ شود. سپس گاز هیدروژن و دی اکسید کربن جذب شده در سیستم راکتور ثبت اختراع شرکت ایر که حاوی کاتالیزورهای اختصاصی است، با هم مخلوط می شوند.

وی افزود: بسته به کاتالیزورهایی که استفاده می‌کنیم، می‌توانیم RP-۱، متان یا الکلی را که امروزه در محصولات مصرفی در بازار پیدا می‌کنید، بسازیم.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 + 9 =