شنبه, ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۵۴:۳۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷

از ادعا تا واقعیتِ تخفیفِ قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به گزارش فرهنگ سار، این روزها تهیه کالاهای مصرفی خانوارها رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته است و از سبک و سیاق سنتی خرید از بقالی‌های محل به فرایندی رسیده است که مُبین تغییر سبک زندگی و گذار از سبک تولیدگری خانوارها به سمت مصرف‌گرایی افراطی است تا جایی که امروزه کوچکترین احتیاجات خانواده‌ها از فروشگاه‌های […]



به گزارش فرهنگ سار، این روزها تهیه کالاهای مصرفی خانوارها رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته است و از سبک و سیاق سنتی خرید از بقالی‌های محل به فرایندی رسیده است که مُبین تغییر سبک زندگی و گذار از سبک تولیدگری خانوارها به سمت مصرف‌گرایی افراطی است تا جایی که امروزه کوچکترین احتیاجات خانواده‌ها از فروشگاه‌های بزرگ عرضه کالا تامین می‌شود.

البته شاید دوران جولان کرونایی هم در دامن زدن به این قضیه بی‌تاثیر نباشد که نیاز روزافزون خانواده‌ها به تهیه متمرکز مایحتاجشان، آنها را بسوی مراکز و فروشگاه‌های بزرگ سوق داده است.

در این میان، تابلوهای رنگارنگ و متنوع فروشگاه‌های سطح شهر با نصب برگه‌های تخفیف و امتیازات ویژه و آنچنانی تا قرعه‌کشی خودرو را نمی‌توان نادیده انگاشت که هر خانواده‌ای را سبد بدست روانه این فروشگاه‌ها می‌کند و در این میان، از ترفند روزهای مناسبتی و بهانه‌های تقویمی برای اعلام کاهش نرخ کالا به مشتریان هم نمی‌توان اعراض کرد، اما قدرمسلم، همه این ملاحظات، چنان بر شوری آش شله قلمکار اینگونه مراکز فروش افزوده که اخیرا پای گرانی و تخفیف‌های توخالی و پوشالی این فروشگاه‌های متنوع به صدا و سیما هم باز شده و داعیه فریبکاری در ارائه قیمت‌ها زیر نرخ ثبت شده روی کالا، به موضوعی داغ در فضای مجازی و رسانه‌ای تبدیل شده، در حالی که در موارد بسیاری، اصل قیمت روی کالا از نرخ تخفیفی اعلامی این فروشگاه‌ها هم کمتر است.

سابقه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سال ۱۳۴۰ و برادران اخوان کاشانی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ ایران برمی‌گردد و بعد از آن فروشگاه‌های دیگری از جمله “هایبر استار”، “هایپرمی”، “کوروش”، “رفاه” و “اتکا” شکل گرفت و در ۲ دهه گذشته نیز انواع فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی با نام “جانبو”، “شهروند”، “نشان” و “وین مارکت” بوجود آمدند، فروشگاه‌هایی که مدعی این هستند که هدفشان صرقاً ارائه کالاهای ارزانقیمت، رفع نیازهای مردمی و رفاه حال مشتریان است.

* خُرده‌فروشان محلی، مشتریان خود را از دست داده‌اند

حجم بالای مشتریان روزانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دست به خرید بودن و پُر شدن سبدهای فروشگاه‌ها از یکسو و مصرف و مصرف‌گرایی و گسترش قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شعبه‌ای در سطح شهر از سوی دیگر؛ اگرچه به چرخه تولید و حمایت از کالاهای مصرفی و رفع نیاز خانوارها کمک می‌کند اما بطور قطع این نوع فروشگاه‌ها و حرکت آنها بسوی اشاعه زندگی مدرن و رواج کالاهای پُر زرق و برق و شیک، بازار عمده‌فروشان و خُرده‌فروشان محلی و کوچه‌ها را تهدید، کساد و حتی نابود می‌کند.

مهمترین ارمغان رواج این فروشگاه‌ها و هایپر(های) در حال رشد، تشدید مصرف‌گرایی و رفاه‌طلبی است تا جایی که در کنار عرضه کالاهای متعارف مصرفی و غذایی، برای جذب مشتری خود، غذاهای آماده و انواع سبزی‌های پُخته هم به جمع عرضه کالاها پیوسته است.

* جنبه تفریحی خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای 

با  گشت و گذار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر اصفهان بخصوص در اواخر هفته و اوایل هر ماه، با رونق و شلوغی بازارهایی مواجه می‌شویم که نشان می‌دهد امروزه خرید مایحتاج خانه نه صرفاً برای رفع نیازهای ضروری بلکه به نوعی تفریح و سرگرمی برای اعضای خانواده‌ها تبدیل شده و حتی خیلی از آحاد مردم را، خواسته یا ناخواسته، تشنه خریدهای مازاد بر احتیاج خود کرده است، چنانکه در بدترین شرایط مبتلابه اقتصادی و بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، هجوم برای خرید از این فروشگاه‌ها و خالی شدن قفسه‌ها، حاکی از این است که کوله‌بار مردم با همین حقوق‌های اندک و ناچیز، باز هم پُر است.

البته ناگفته نماند که قشر زحمتکش و کم‌بضاعت جامعه هنوز که هنوز است کمترین بهره را از این خریدها می‌برند چرا که با وجود همه تخفیف‌ها یا شبه تخفیف‌ها، قدرت و توانایی مالی آنها بازهم اندک است.

برغم همه نکات مثبت اشتغالزایی، عرضه مستقیم کالا و خدمات، در دسترس بودن خرید، بازار رقابتی کالاهای مرغوب و ارزان، اما خرید از این بازارها، شاکیان زیادی هم دارد، کسانی که در بازار اغوای تبلیغاتی خرید از اینگونه فروشگاه‌های بزرگ با ادعاهای دروغینی مواجه می‌شوند و به یُمن کلی خرید از آنها، سود کلانی را عاید صاحبان اینگونه مراکز فروش می‌کنند بدون‌اینکه سود قابل قبولی نصیب خودشان شود.

*تخفیف فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرقی با سایر مغازه‌ها ندارد

مجید امامیه شهروند اصفهانی که همراه همسر و فرزندش از یکی از شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید داشته است، گفت: هر بار که به این فروشگاه می‌آیم زیر ۵۰۰ هزار تومان خرید نمی‌کنم.

وی افزود: همسر و فرزندم به قیمت‌های روی کالاها توجه چندانی نمی‌کنند و بیشتر جذابیت جنس و نَفس خرید کالاهای جدید، برایشان اهمیت دارد.

این شهروند اصفهانی، قیمت کالاهای این فروشگاه‌ها را مانند نرخ‌های بیرون می‌داند و معتقد است: تخفیف‌ قیمت‌ها در اینگونه مراکز خرید، بزرگ جلوه داده می‌شود و برای مشتریان مقرون به صرفه نیست.

امامیه گفت: کل تخفیف خریدی که از فروشگاه زنجیره‌ای دریافت کردم، حدود ۲۰ هزار تومان در ازای خرید ۶۸۰ هزار تومان بوده و در برخی کالاها تنها حدود ۹۹ تومان(۹۹۰ ریال) تخفیف لحاظ شده است که چنین ارقامی، اثر چندانی در صرفه‌جویی مالی اقتصاد خانواده‌ ندارد.

دیگر شهروند اصفهانی معتقد است: قیمت برخی از کالاهای پروتئینی در این فروشگاه‌ها مقرون به صرفه و ارزانتر از بیرون است اما نرخ بقیه کالاهای آنها تفاوت محسوسی با سوپرهای محلی ندارد و خرید از این مراکز فقط این مزیت را دارد که حق انتخاب و دیدن محصولات متنوع در آنها، بیشتر از مغازه‌هاست.

زهرا لبافی، زن کارمندی است که همراه ۲ فرزندش، ماهی ۲ بار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر اصفهان سر می‌زند و خرید می‌کند.

این شهروند نیز از کیفیت محصولات ارائه شده و قیمت‌ها در فروشگاه‌های موردنظر چندان راضی نیست و معتقد است: محصولات برند، کمیاب است یا با قیمت بالا عرضه می‌شود و همه تبلیغات و تخفیف‌های اعلامی محصولات این فروشگاه‌ها با نام‌های ناشناس و کیفیت متوسط و پایین عرضه می‌شود و در اصل کیفیت چندانی نسبت به کالاهای بِرند ندارند(مثل محصولات سلولوزی و دستمال کاغذی و…)

لبافی تاکید کرد: تخفیف برخی از این کالاها فقط جنبه تبلیغاتی دارد و در اصل یا کیفیت محصول تخفیف داده شده، پایین است یا تخفیف‌ها، غیرواقعی است و با فروش آزاد دیگر مغازه‌ها فرقی ندارد و چه بسا در محلات با قیمت‌های ارزانتر هم می‌توان همان کالاها را خریداری کرد.

به همین مناسبت، برای بررسی این موضوع و روند قیمت گذاری کالاهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی(فرهنگ سار) مرکز اصفهان از تعدادی از صاحبان این فروشگاه‌ها و نماینده بازرس اتحادیه فروشگاه‌ها و رییس اتحادیه اصناف اصفهان دعوت کرد تا در میزگردی به این موضوع پرداخته شود که از میهمانان مذکور فقط از ۲ فروشگاه زنجیره‌ای “رفاه” و “نشان” اصفهان به نمایندگی از سایر فروشگاه‌ها در این نشست حاضر شدند تا به سووالات شهروندان در باره فروش محصولات این مراکز فروش پاسخ دهند.

* ادعای اغماض از حاشیه سودِ خود به نفع خریدار 

علی انصاری مدیر فروشگاه رفاه میدان امام علی(ع) اصفهان در این نشست اظهار داشت: هدف ما عرضه مستقیم کالا از تولیدکننده به مصرف است و  فروشگاه‌های رفاه گسترده‌ترین شبکه توزیع فروشگاه زنجیره‌ای در کشور را از لحاظ متراژ با یک هزار شعبه در کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه رفاه بالاترین خرید را از تولیدکننده‌های کالا دارد، افزود: این فروشگاه‌ها بخاطر خرید نقدی خود تخفیف زیاد با سود کم را به همشهریان عرضه می‌کنند زیرا قصد دارند پس از خصوصی شدن در سال ۹۵، برای سال ۱۴۰۴ نخستین انتخاب مشتری در خاورمیانه باشد.

*پرداخت ارزش افزوده کالاهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دولت 

مدیر فروشگاه رفاه میدان امام علی(ع) اصفهان با تشریح چگونگی شکل‌گیری اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حق و حقوق دولت را بعد از محاسبه ارزش افزوده، از ابتدای کار با سود ۲ درصد تاکنون که به ۹ درصد رسیده است، می‌پردازند.

وی در باره مشتری مداری فروشگاه‌های رفاه گفت: برای ما مشتری، حرف اول و آخر را می‌زند اما کالاهای ارزانقیمت مانند مرغ منجمد، برنج تنظیم بازار، تخم مرغ و روغن سهمیه‌ای را طبق نرخ تعیین شده از سوی اداره بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌فروشیم.

انصاری ادامه داد: کیفیت از کمیت برای ما مهمتر است و برخی کالاهای باکیفیت با سود کم به فروش می‌رسد زیرا جلب رضایت مشتری از میزان قیمت کالا برای ما مهمتر است، چنانکه در برخی از طرح‌های حراج، اجناس(مثلا تا پنج هزار قلم) با ۵ تا ۵۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود.

وی در باره نیازسنجی فروشگاه‌ها و رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: ما در همه جا اقدام به تاسیس شعبه می‌کنیم و اخیرا فروشگاه “فرانچایز” (نمایندگی) را در برنامه کاری خود داریم تا اجناس را بسته به نوع مشارکتی که حاصل می‌شود به این فروشگاه‌ها عرضه کنیم.

مدیر فروشگاه رفاه میدان امام علی(ع) اصفهان همچنین در باره تفاوت قیمت فروشگاه رفاه با سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: در برخی از اجناس غذایی، سلولوزی و پروتئینی، ما سود خود را به حداقل می رسانیم و در یک بازه زمانی خاص، تخفیف ۱۵-۲۰ درصد لحاظ می‌کنیم و حتی از حاشیه سود خود نیز ۱۵ درصد می‌کاهیم و در نهایت یک کالا را با ۳۵ درصد تخفیف به مشتری می‌فروشیم.

انصاری معتقد است: فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به مغازه‌ها، اجناس را ارزانتر می‌فروشند و همین مساله باعث شده است تا سوپرهای محلی هم مجبور شوند تخفیف‌های جزیی را برای جذب مشتریان خود در نظر بگیرند.

* تکذیب تبانی تولیدکننده و توزیع‌کننده برای درج نرخ‌های جعلی روی کالاها

وی ادعای مطرح شده در سطح افکار عمومی دائر بر درج قیمت‌های مجعول و بالاتر از ارقام واقعی بر روی کالاهای مصرفی توسط تولیدکنندگان و بالمال فروش آنها به زیر قیمت درج شده از سوی فروشگاه‌ها برای اغوا و فریب مشتریان را رد کرد و گفت: به هیچ عنوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تولیدکننده کالا اعلام نمی‌کنند که برای جذب مصرف‌کننده، قیمت‌های جعلی و بالاتر را روی محصولات خود حک کنند چون تولید محصولات، سراسری و قیمت‌ها مشخص است. البته تولیدکننده ممکن است در عرض یک ماه چندبار قیمت کالایش را تغییر دهد اما من تکذیب می‌کنم که اینگونه تبانی‌ها بین فروشگاه‌ها و تولیدکننده‌ها برای حک جعلی برچسب قیمت‌ها وجود داشته باشد.

مدیر فروشگاه رفاه میدان امام علی(ع) اصفهان در باره دلیل شکایت مردم در باره تفاوت نرخ‌های درج شده بر روی کالاها با قیمت‌های پرداختی گفت: بدلیل فروش زیاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممکن است تقاضا برای خرید یک محصول خاص از تولیدکننده در مدت یک ماه، چندبار صورت بگیرد اما بدلیل نوسان قیمت مواد اولیه، گاهی سه قیمت متفاوت برای آن محصول در یک ماه به فروشگاه‌ها عرضه می‌شود که در عمل این افزایش قیمت برای مشتریان قابل توجیه نیست.

انصاری اضافه کرد: مشتریان از فروشگاه‌ها انتظار دارند تا قیمت کالاهای واحد، یکسان باشد در حالی که خرید فروشگاه‌ها، به روز و بر اساس تولید کارخانه‌ها و تولیدکنندگان است که آنها هم برای افزایش قیمت روزانه خود، توجیهاتی دارند.

* تخفیفات کالا واقعی هستند

وی بیان کرد: در برخی از فروشگاه‌ها ممکن است محصولات جدید ناشناخته با حاشیه سود بیشتر و حتی تخفیف افزونتر و ارزانتر هم ارائه شود اما چنین فروشگاه‌هایی تنها به فکر منافع خود هستند نه مشتری، ولی ما سلامت مردم را هم درنظر می‌گیریم.

مدیر فروشگاه رفاه میدان امام علی در باره واقعی بودن تخفیف‌های اعلامی افزود: ما از سود خود کم می‌کنیم و تخفیف را از خود تولیدکننده می‌گیریم یا بخاطر خرید نقدی تخفیف مازاد برای مشتری دریافت می‌کنیم لذا تخفیف‌هایمان کاملاً واقعی است.

وی در باره نظارت بر قیمت‌ها گفت: تمام قیمت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بصورت شفاف به اداره دارایی وصل است اما بعضی از ارزانسراها برای فرار از دارایی، ۲ دفتر حساب دارند تا از مالیات فرار کنند.

*قیمت مصرف‌کننده کالاها تاییدیه تعزیراتی دارد

مدیر مالی و اداری فروشگاه رفاه شعبه امام علی(ع) اصفهان هم در این نشست گفت: قیمت مصرف‌کننده برای هر کالایی، دستِ تولیدکننده است و بر اساس هزینه تولید کالا، قیمت‌ها مشخص و با تاییدیه نهادهای نظارتی درج می‌شود و تعیین نرخ، کاری خودسرانه نیست و درج هرگونه قیمت خودسرانه، جریمه سنگینی از سوی نهادهای نظارتی دارد.

بهروز شکری افزود: بنابراین هیچ تولیدکننده‌ای چنین کاری نمی‌کند که تخفیف غیرواقعی بدهد، قیمت‌های مصرف‌کننده واجد تاییدیه وزارت صمت و تعزیرات است و ناظران آنها نیز بر تمام قیمت‌ها مُشرف هستند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان  برندهای اصلی خود را به هیچ وجه خراب نمی‌کنند تا برای سود فروشگاه‌های زنجیره ای برچسب غیرواقعی بزنند و این فروشگاه‌ها چون زیادتر از سفارش معمول خود و  بصورت نقد خرید می‌کنند می‌توانند تخفیف زیاد بگیرند وگرنه تخفیف‌ها واقعی است.

مدیر مالی و اداری فروشگاه رفاه شعبه امام علی(ع) اصفهان با اشاره به کثرت مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصریح کرد: سوپری‌ها و مغازه‌های سطح شهر، مشتریان موردی و قلیل دارند و فروش چندانی ندارند اما ما چون به مقدار زیاد و بصورت نوبه‌نو شونده خرید می‌کنیم و فروشمان هم زیاد است، با آنها اختلاف قیمت قابل ملاحظه داریم که همین اختلاف قیمت باعث به خطا رفتن نگاه مشتری می‌شود.

*اگر مشتری باشد ما هم هستیم

مدیرعامل شرکت گلبرگ زرین فروشگاه‌های زنجیره ای “نشان” نیز در این نشست؛ افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای را  نوعی سیاست اقتصادی در بحث اشتغال کشور دانست و اظهار داشت: افزایش این فروشگاه ها دست واسطه‌ها را قطع می‌کند و فرایند اتصال مستقیم از چرخه تولید به مصرف در این فروشگاه‌ها برقرار می‌شود.

حسین زمانی، یکی از بهترین کارهای دولت را گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شفافیت قیمت کالاها عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند، ایجاد تعاونی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ایست که از  این طریق تخفیف‌های بزرگ با سودهای مشخص، تعریف و خرج مصرف‌کننده می‌شود.

مدیرعامل شرکت گلبرگ زرین فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان تصریح کرد: شفاف‌ترین قیمت کالا را فروشگاه‌های زنجیره ای دارند زیرا از سوی اداره دارایی رصد می‌شوند اما همین فروشگاه‌ها به‌نوبه خود بزرگترین تعامل را نیز بین تولیدکنندگان و حمایت‌کنندگان برقرار کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما در پنج شعبه فروشگاه زنجیره‌ای در اصفهان توانسته‌ایم برای ۲۴۰ نفر بصورت مستقیم و برای یکصد نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کنیم.

زمانی معتقد است: هدف همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، یکسان اما نحوه اجرای آن متفاوت است، با این حال، با وجود اتحادیه کشوری، مشکلات بین این نوع فروشگاه‌ها کمتر شده است.

وی گفت: حرف اول و آخر را مشتری می‌زند و اگر مشتری وجود داشته باشد ما هم هستیم و درواقع عرضه کالای با کیفت و ارزان، هدف ماست.

*نگاه کارشناسی به رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای 

مدیرعامل شرکت گلبرگ زرین فروشگاه‌های زنجیره‌ای “نشان” در باره نیازسنجی فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: این اقدام توسط یک تیم کارشناسی، رصد، پیشنهاد و نیازسنجی می‌شود و این فروشگاه‌ها با در نظر گرفتن مباحث منطقه‌ای و محله‌ای و پُرجمعیت بودن یک منطقه پا می‌گیرند.

*اقتصاد کشور بیمار است، قیمت‌ها ثبات ندارد

وی در باره افزایش قیمت کالاها و شکایت مردم افزود: اقتصاد کشور بیمار است و روند افزایش قیمت‌ها به گونه‌ایست که در عرضِ یک هفته، قیمت کالا تغییر می‌کند و خریدهای جدید در کنار خریدهای قبلی باعث چند نرخی شدن کالا می‌شود، در حالی که در سیستم خروجی اپراتور، بارکُد به نرخ جدید خورده می‌شود و همین شائبه موجب خرید محصول به نرخ قبلی توسط مشتری و پرداخت هزینه به نرخ جدید و  در نهایت شکایت خریدار می‌شود.

زمانی در باره اختلاف قیمت خرید کالاهای مشتریان تاکید کرد: البته چنین تخلفاتی به مدیریت مجموعه برمی‌گردد و کالاها باید مرتب چک شود که اشتباه اپراتوری رُخ ندهد، هرچند حدوث چنین اتفاقاتی اجتناب ناپذیر است و علتش هم عوض شدن قیمت اصلی کالاست.

وی ضمن ابراز شکایت از نوسان قیمت‌ها گفت: ما هر کالایی را که برای فروشگاه‌ها خریداری می کنیم، در سری بعد باید آن را گرانتر بخریم و این روند افزایش قیمت‌ها بصورت مکرر در حال افزایش است.

* جبران ضرر فروش برخی کالای بدون سود با فروش محصولات جدید غیربرند

مدیرعامل شرکت گلبرگ زرین فروشگاه‌های زنجیره‌ای “نشان” در باره استفاده از برندهای جدید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصریح کرد: یکی از اهداف این فروشگاه‌ها حمایت از تولید است و در این زمینه ابتدا تیم کارشناسی، کیفیت کالا را کنترل و سپس قدرت چانه‌زنی روی محصول تولیدی را به تولیدکنندگان، پیشنهاد و مازاد تخفیف را برای مشتریان در نظر می‌گیرندکه در عمل، ضرر فروش برخی از کالاها جبران می شود.

وی اضافه کرد: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت بسیار بالایی روی قیمت‌ها دارد و کوچکترین افزایش قیمت در فروشگاه ها را گزارش می‌کند.

زمانی تاکید کرد: بزرگترین حُسن فروشگاه‌های زنجیره‌ای این است که از صفر تا صد کار آنها قابل رصد است و مسوولان نظارتی از کم و کیف خریدهایشان با خبرند و آنها را در سامانه جامع تجارت خریدها و فروش‌ها ثبت می‌کنند.

*ضعف قانونی مخالفت با رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای 

اما جواد محمدی فشارکی  مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان، نظری خلاف موارد مطرح شده دارد و در گفت و گو با گزارشگر فرهنگ سار در باره تخفیف‌های کاذب و فریب مشتریان و تکذیب آن از سوی فروشگاه های زنجیره‌ای می‌گوید: شخصاً به‌عنوان یک مدیر بازرس اصناف جزو مخالفان شدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستم و حتی موافق فعالیت فروشگاه‌های زیر نظر شهرداری تحت عنوان “کوثر” هم نیستم زیرا تخفیف‌های ادعایی آنها واقعی نیست و بعضاً گرانفروشی هم می‌کنند.

وی با بیان‌اینکه تخلفات اینگونه فروشگاه‌ها زیاد است،افزود: قانون سقفی برای تعداد فروشگاه‌های زنجیره ای نگذاشته و این ضعف قانونی است که حد و مرزی برای تکثیر اینگونه فروشگاه‌ها در نظر گرفته نشده است.

* کساد ۱۵۰ سوپرمارکت با احداث یک فروشگاه زنجیره‌ای 

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان تصریح کرد: با احداث هر فروشگاه زنجیره‌ای شهری در مناطق مختلف، کسب و کار حدود۱۵۰ سوپر مواد غذایی به خطر می‌افتد و حتی تعطیل می‌شود و این در حالیست که اتفاقا فروشگاه‌های کوچک مویرگی، بهتر از  فروشگاه ها بزرگ از تداول کمبودهای مشتریان جلوگیری می‌کنند.

وی معتقد است: وقتی یک محصول مورد نیاز مردم کمیاب شود بار روانی منفی آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که با حجم بسیار زیاد مشتریان روزانه مواجهند، بیشتر احساس می‌شود تا مغازه‌های محلی مویرگی که از هر کالایی تنها چند بسته دارند و با کمی جستجو هم می‌توان آن را در بازار یافت، زیرا فروش مویرگی باعث توزیع بهتر کالا می‌شود.

محمدی فشارکی با بیان اینکه تخلفات فروشگاه زنجیرهای خاص است؛ به فروش اجباری برخی اقلام مایحتاج و ضروری مردم همراه با برخی کالاهای غیرضروری به مشتریان توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سود حاصله آن اشاره کرد.

*مردم باید فاکتورهای خرید از فروشگاه‌ها را چک کنند

وی ادامه داد: بسیاری از مردم فقط در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کالایی را می‌خرند و کارت می‌کشند و فاکتور خرید را بدون چک کردن دور می‌اندازند در حالی که یکی از تخلفات این فروشگاه‌ها، اختلاف قیمت درج شده کالا و قیمت تمام شده و دریافت شده از مشتری است که هیچ وقت آن را چک نمی‌کند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان تاکید کرد: این دست تخلفات فاکتوری زیاد رُخ می‌دهد و هیچ توجیهی هم از سوی متولیان فروشگاه‌های زنجیره ای بابت اختلاف بین قیمت درج شده با هزینه دریافت شده وارد نیست؛ چرا که راهش کاملا مشخص است و هر کالایی بارکد دارد که در سیستم بطور قطع ثبت شده است.

محمدی فشارکی تاکید کرد: ادعای اینکه اختلاف این قیمت بخاطر خریدها قبل و خریدها جدید است، بهانه‌ای بیش برای سرپوش گذاشتن روی درآمدهای جدید این نوع فروشگاه‌ها نیست.

وی تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای را معتنابه عنوان و خاطرنشان کرد: مصداق بارز تخلفات این فروشگاه‌ها؛ فروش روغن مورد نیاز بود که دقیقا زمانی که مردم بسیار بدنبال یافتن روغن بودند تعدادی از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سهیمه روغن را گرفته و انبار کردند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند و بتوانند گرانتر بفروشند.

* تایید تبانی خرید و فروش بین تولیدکننده و توزیع کننده کالا 

مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان در پاسخ به این سووال که آیا برای درج قیمت بالاتر توسط تولیدکننده به سفارش توزیع کننده تبانی رُخ می‌دهد یا خیر، گفت: بعضاً توافق هایی در این زمینه صورت می گیرد، منتها توسط تولیدکنندگان در کارخانه از حجم، وزن، جعبه و ظرف کالا کم می‌شود که البته این کارها علنی نیست و وقتی کارخانه‌داری، مشتری و خریدار دائمی داشته باشد چرا درخواست او را برای تبانی تامین نکند؟

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نَفس فلسفه وجودی خود فاصله گرفته‌اند کمااینکه یکسری از این فروشگاه‌ها قرار بود بواسطه حذف واسطه‌ها، محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم را بطور مستقیم و با قیمت مناسب از کارخانه به فروشگاه بیاورند اما در عمل هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

* تشکیل ۵ هزار و ۵۳۳ پرونده تعزیراتی و قضایی از واحدهای صنفی مُتخلف

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در بخشی از صحبت‌های خود به ۲۸۴ هزار و ۶۸۳ مورد بازرسی از واحدهای صنفی عرضه کالا در استان خبر داد و گفت: از این تعداد بازرسی، پنج هزار و ۵۳۳ پرونده به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی در زمینه گرانفروشی، درج نکردن قیمت کالا، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و غیره ارسال شده است.

وی در باره اختصاص ناظران ویژه برای رصد فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار داشت: تیم‌های ویژه و نظارت خاص برای این فروشگاه‌ها وجود دارد که پرونده‌های تخلف مرکز فروش را به دستگاه‌های حکومتی و نظارتی گزارش می‌دهند که البته مهمترین تخلفات این فروشگاها در استان، همان بحث تخفیف‌ها و ادعای کذب است.

محمدی فشارکی در عین حال، کمترین میزان تخلف را در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان اصفهان بین فروشگاه‌های زیر مجموعه شهرداری(کوثر) و فروشگاه‌های رفاه اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ سار، آنچه مسلم است همه این دست فروشگاه‌ها داعیه جلب رضایت مشتری و حفط حق و حقوق آنها را دارند اما واقعیت این است که متقاضیان و خریداران که با جیب پُر پول به خرید می‌روند و با جیب خالی بازمی‌گردند، بیشتر از هر کس واقف‌اند که آیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای براستی به فکر جیب مشتریان و رفاه حال آنها خود هستند یا به فکر تمایلات سودبخش خود که هر روز هم در حال تکثیر و رشد بی‌محاباست.

هرچند هدف اعلام شده این فروشگاه‌ها تثبیت قیمت کالا، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و دسترسی آسان و یکجا به طیف وسیعی از کالاها، کاهش رفت و آمد شهری و بار ترافیکی، حمایت از تولید، حذف واسطه‌های غیرضروری میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، پیشگیری از فروش کالاهای تقلبی و غیراستاندارد و نظارت بر افزایش بی‌رویه قیمت و توزیع کالا بوده است؛ اما در مجموع می‌توان گفت که خرید از فروشگاه‌های بزرگ، زمانی به صرفه است که مشتری علاوه بر وقوف به سطح نیاز واقعی خود، بتواند به معنای واقعی، نه با تبلیغ و رنگ و لعاب زیاد، مایحتاجش را با قیمت نازلتر و باکیفیت‌تر از مغازه‌ها تهیه کند نه اینکه در نهایت بعد از مدتی، به سمت رفاه‌طلبی بیشتر و مصرف غیرضروری و افراطی سوق یابد.

گفتنی است تلاش‌های مستمر خبرنگار فرهنگ سار برای احراز آمار شُعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان اعم از هایپر مارکت، هایپر استار، جانبو، کوروش، اتکا، وین مارکت، شهروند و نمایندگی های وابسته به این فروشگاه‌ها از نماینده اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره ای اصفهان بی‌نتیجه ماند با این حال بر اساس برخی آمار در استان ۳۰ شعبه فروشگاه رفاه و در شهر اصفهان ۶ شعبه آن در میدان امام علی(ع)، میدان لاله، صمدیه، خانه اصفهان، باغ غدیر، ملک شهر و خوراستگان، پنج فروشگاه نشان در شهر اصفهان واقع در سپاهان شهر، خیابان ۵ آذر، گلستان، چهارراه وفایی و کُهندژ و  همچنین ۱۵ فروشگاه کوثر شهرداری وجود دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × چهار =