سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳:۵۷
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

ارزش محصولات مراکز رشد شهرستانی خراسان رضوی به هزار میلیارد ریال رسید

دکتر رضا قنبری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: چهار واحد از مجموع ۹ “مرکز رشد” فعال خراسان رضوی هم‌اینک در شهرستانهای “نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه و گناباد” دایر و بقیه آنها در مشهد استقرار دارند. وی ادامه داد: افزون بر ۱۰۰ شرکت در چهار مرکز رشد فعال در شهرستانهای “نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه و گناباد” استقرار و فعالیت دارند […]



دکتر رضا قنبری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: چهار واحد از مجموع ۹ “مرکز رشد” فعال خراسان رضوی هم‌اینک در شهرستانهای “نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه و گناباد” دایر و بقیه آنها در مشهد استقرار دارند.

وی ادامه داد: افزون بر ۱۰۰ شرکت در چهار مرکز رشد فعال در شهرستانهای “نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه و گناباد” استقرار و فعالیت دارند که ۱۴ شرکت از این تعداد دانش‌بنیان هستند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمار شاغلان در مجموع این شرکنها را نیز ۶۰۰ نفر ذکر و بیان کرد: ۳۳۸ طرح فناورانه و نوآوران هم‌اکنون در مراکز رشد مورد حمایت پارک علم و فناوری خراسان در دست اجرا قرار دارد. 

وی گفت: حجم فروش سالانه محصولات مجموع شرکتهای فناور و نوآور خراسان رضوی ۱۶ هزار میلیارد ریال و سهم چهار مرکز رشد شهرستانی ۶.۲ درصد آن معادل هزار میلیارد ریال است.

دکتر قنبری افزود: گرچه این حجم ارزش فروش محصولات به صورت کلی پایین است اما نکته مهم اینکه روند تولید و فروش محصولات شرکتهای نوآور و فناور در سطح شهرستانها آغاز شده است.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری خراسان تلاش دارد تمرکز فعالیتهای نوآور و فناورانه از مشهد برداشته شده تا این فعالیتها به سایر شهرستانها در سطح خراسان رضوی گسترش یابد. 

رییس پارک علم و فناوری خراسان مهمترین برنامه این پارک را حرکت به سمت تبدیل خراسان رضوی به یک استان نوآور و دانش‌بنیان اعلام و بیان کرد: به همین دلیل به خصوص در شهرستانهای استان خراسان رضوی مسیر حرکت فعالیتهای نوآوری و فناورانه به سوی “توسعه فرهنگ نوآوری” است. 

وی گفت: مبنای کار در شهرستانها، ایجاد بستری برای ترویج و رشد فرهنگ نوآوری است. 

دکتر قنبری افزود: “مدل صحیح  کسب و کار” شاه‌کلید فرهنگ نوآوری است زیرا فناوری به خودی خود ارزشی ندارد بلکه فروش محصول آن است که در این حوزه حرف نخست را می‌زند. 

وی ادامه داد: ساخت و تولید یک محصول به تنهایی کافی نیست بلکه بازاریابی مناسب و فروش محصول با استفاده از مدل موثر کسب و کار است که امر بسیار مهم و اساسی تلقی می‌شود لذا پارک علم و فناوری خراسان به دنبال آموزش مهارت فروش و توسعه نوآوری در مدل کسب و کار است.  

رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور با چهار هزار و ۷۰۰ نیروی متخصص در حوزه‌های آی.تی، آی.سی.تی، فنی و مهندسی، ساخت و تولید، پزشکی، صنایع غذایی، کشاورزی و فناوری فرهنگی در این پارک فعالیت دارند. 

وی افزود: مدارک تحصیلی ۸۵ درصد نیروهای فعال در شرکتهای دانش‌بنیان و فناور پارک علم و فناوری خراسان “لیسانس به بالا” و این خود گویای ضرورت تقویت ارتباط آنها با مراکز آموزش عالی و دانشگاهها است. 

۵.۵ درصد از مجموع کل شرکتهای دانش‌بنیان فعال در سطح کشور، در خراسان رضوی مستقر و فعال هستند. 

پارک علم و فناوری خراسان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکتها و موسساتی که بر پایه علم و دانش فعالند، آغاز کرده است.

در چارچوب براساس افق برنامه ۲۰ ساله ایران یعنی تا پایان سال ۱۴۰۴ مقرر شده افزون بر ۵۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال شوند. با این وجود تاکنون تعداد این شرکتها تنها به سه هزار و ۲۰۰ واحد رسیده که نشانگر راه طولانی این مسیر و نیاز شرکتهای دانش‌بنیان به کمکها و حمایت روافزون است. 

شرکتهای دانش‌بنیان به عنوان بنگاههای اقتصادی مبتنی بر آخرین دانش‌ روز، نقشی محوری را در ساختار اقتصاد دانش‌بنیان ایفا می‌کنند. 

بر اساس ماده‌ یکم “قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان” اینگونه موسسات و شرکتها واحدهای خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه‌ اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع، نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده‌ فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارها تشکیل می‌شوند. 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج + یک =