چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۸:۳۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

اربعین، جریانی آماده‌کننده ظهور است

حجت الاسلام محمدصادق کفیل به مناسبت اربعین حسینی در گفت و گو با خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: در پایان زیارت اربعین سه گام مطرح می شود و می گوییم «قلبی لقلبکم سلم و رایی لک تبع و نصرتی لکم معده» (قلب من با قلبتان در صلح و کارم پیرو کارتان، و یاری ام برای شما آماده است) یعنی زیارت […]



حجت الاسلام محمدصادق کفیل به مناسبت اربعین حسینی در گفت و گو با خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: در پایان زیارت اربعین سه گام مطرح می شود و می گوییم «قلبی لقلبکم سلم و رایی لک تبع و نصرتی لکم معده» (قلب من با قلبتان در صلح و کارم پیرو کارتان، و یاری ام برای شما آماده است) یعنی زیارت اربعین یک زیارت آماده کننده برای ظهور امام زمان (عج) است. انسان اربعینی وقتی با اربعین پیوند برقرار می کند، واقعا با خود می گوید، اگرچه من در کربلا نبودم؛ خودم را مهیای ظهور امام زمان (عج) می کنم.

البته این سه گام در زیارت جامعه کبیره نیز آمده است و این سه محور زمینه سازی ظهور است و هر فرد منتظری باید این سه ویژگی را داشته باشد تا ظهور رخ دهد.

این پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: اربعین یک جریان آمادهکننده ظهور است و به تعبیری عملاً در بحث اربعین می گوییم پیاده روی اربعین بهتر از عاشورا توانسته امام حسین(ع) را به جهانیان معرفی کند. چون برای مردم جهان این سوال مطرح می شود که علت این اتفاقات چه بوده است و امام عصر (عج) نیز خود را با امام حسین(ع) معرفی می کند. یعنی عملاً به هر میزان که امام حسین(ع) بیشتر شناخته شوند، ظهور نزدیک تر است و معرفی امام حسین و کربلا به دنیا راه زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) است.

شرایط ظهور در جریان عاشورا دیده شده است

کفیل اضافه کرد: وقتی مردم دنیا وقایعی را ببینند و آن را لمس کنند، بهتر می توانند با آن موضوع ارتباط برقرار کنند و اهل دنیا بهتر می توانند با عاشورا، اربعین و کربلا پیوند برقرار کنند. 

اگر مقوله مهدویت را به عاشورا و امام حسین (ع) پیوند بزنیم، می توانیم بگوییم اگر شرط ظهور امام زمان (عج) عبارت از عدالتخواهی، ظلم ستیزی و مقابله با طاغوت باشد، همه اینها در جریان عاشورا دیده شده و هر کسی که با عاشورا پیوند برقرار کند این صفات را کسب می کند و وقتی این صفات کسب شد، زمینه سازی ظهور صورت می گیرد. یعنی باید با الگوگیری از عاشورا دنیا را عدالت خواه و ظلم ستیز کنیم تا مهیای فرج شود. 

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: به عبارت دیگر ما نماد عملی برای  ظلم ستیزی، مبارزه با طاغوت و ایستادگی در مقابل جریان ظلم را بوجود آورده ایم و باید این نماد را به دنیا نشان دهیم. چون یک بار در عاشورا جواب گرفتیم و یک بار دیگر باید این اتفاق رخ دهد. 

وی افزود: امام صادق (ع) در زیارت اربعین درباره هدف حادثه عاشورا می فرماید: امام حسین خونشان را به خاطر نجات جامعه از جهل و گمراهی هدیه کردند. یعنی امام حسین (ع) عاشق جامعه بودند و همه هستی خود را دادند تا جامعه نجات پیدا کند و به تعبیری می توان گفت قیام امام زمان(عج) نیز مبارزه با جهل و طاغوت و برای از بین رفتن جهل است است.  

کفیل ادامه داد: در مورد ظهور امام زمان در دعای افتتاح می گوییم «اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعز بها الاسلام و اهله و تعز بها النفاق و اهله» یعنی خدایا برای دولت کریمه ‏ای به سوی تو مشتاقیم‏ که اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانی و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی. لذا جبهه مقابل امام زمان (عج) افراد منافق و دو رو هستند یعنی کسانی که امام را می شناسند ولی منافع آنها ایجاب می کند که به دنبال نفع خود باشند.

وی تاکید کرد: امام حسین در کربلا خطاب به دشمنان فرمود اگر دین ندارید آزاده باشید. یعنی اگر عرب هستید حداقل مثل گذشته ها باشید و اگر عرب مشرک بودید، این فجایع را به بار نمی آوردند. 

ضرورت امام‌شناسی در زیارت اربعین 

کفیل اظهار داشت: در زیارت اربعین چهار گام مطرح می شود که یک محور مهم زیارت مربوط به امام شناسی است. یعنی برای پیوند با امام باید امام را شناخت و در زیارت اربعین، حدود ۶۰ صفت از ویژگی های امام حسین (ع)آمده است و این امر بسیار مهم است. همین اتفاق باید در پیوند با امام عصر (عج) بیفتد و اوصاف آن حضرت در زیارت آل یاسین آمده است، لذا جامعه‌ای می‌تواند با امام ارتباط برقرار کند که امام را بشناسد و بداند امام زمانش چه کسی است.

گاهی شناخت اجمالی از امام حاصل می‌شود ولی برخی مسائل مانع راه پیوند با امام (ع)می شود که به عنوان نمونه در زیارت اربعین آمده است که آن حضرت «جانش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند، درحالی که بر علیه او به کمک هم برخاستند، کسانی که دنیا مغرورشان کرد، و بهره واقعی خود را به چیزی فرومایه تر و پست تر فروختند، و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند، تکبّر کردند و خود را در دامن هوای نفس انداختند، تو را و پیامبرت را به خشم آوردند.»

استاد مرکز تخصصی مهدویت افزود: عصاره این فراز از زیارت اربعین این است که جامعه ای که در مقابل امام قرار گرفتند یک جامعه دنیاگرا بودند؛ یعنی امام را می شناختند و فضائل امام را می دانستند ولی دوستی دنیا به آنان اجازه نمی‌داد با امام همراهی کنند. بعضی افراد در نظام زندگی می‌دانند باید منتظر و زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج)باشند و رضایت آن حضرت را حاصل کنند و زندگی شان مهدوی باشد ولی از طرف دیگر می گویند که دوست دارند تا در دنیا یک زندگی راحت داشته باشند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در زیارت اربعین اشاره می‌کنند کسانی با امام مقابله کردند که آخرت خود را به یک چیز ناچیز فروختند. بنابراین آنها آخرت را می شناسند و بهشت و جهنم را می دانند و از همه چیز خبر دارند ولی گویی دنیا را با آخرت معامله می کنند و به  تعبیری می‌گوید فعلاً این دنیا نقد است. 

کفیل اضافه کرد: هنگامی که عمار با مغیره بحث می کرد، حضرت علی(ع) به عمار فرمود «او را رها کن. او از دین آن چیز را می خواهد که به دنیای خود برسد.» یعنی برخی افراد در واقع دینداران دنیاصفت هستند و نگاهشان فقط به جهان هستی است و اگر دیندار هست، دین را نیز برای دنیای خود می خواهد. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

9 − 7 =