چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۳:۲۲:۵۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

احیای بادگیرهای قدیمی‌ترین بنای مجموعه امیرچقماق

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد گفت: بازسازی بادگیرهای مسجد امیرچقماق در دستور کار این اداره قرار گرفت.



به گزارش فرهنگ سار از یزد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محمدرضا فلاحتی اظهار کرد: بر اساس مستندات و شواهد موجود و بررسی عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ دو عدد بادگیر با ارتفاع کم در مجاورت ضلع جنوبی گنبد مسجد امیرچقماق قرار داشته که در اثر عوامل جوی و عدم رسیدگی، در گذشته تخریب گردیده است.

فلاحتی با اشاره به اینکه بازسازی و احیاء بادگیرهای مذکور در دستور کار این اداره قرار گرفته، عنوان کرد: عملیات عمرانی این پروژه توسط نیروهای امانی اداره کل در حال انجام است و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قدمت این مسجد تاریخی به قرن نهم هـ. ق باز می گردد، اظهار داشت: بازسازی بادگیرهای آن، بصورت بازسازی ساق، قفسه، پشت بام و اجزاء بادگیر بر اساس مستندات و شواهد گذشته می‌باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد با توضیح این مطلب که این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچخماق قرار دارد و قدیمی ترین بنای میدان است افزود: محراب اصلی مسجد از کاشی معرق است و از ساختمان های مقرنس کاری شده تشکیل شده است. گنبد بنا با کاشی سبز رنگ تزیین شده و پیرامون آن نیز کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد.

مسجد تاریخی امیرچقماق در سال ۱۳۱۴ به شماره ۲۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/و


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × 3 =