سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰:۴۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲:۰۹

آیت الله اعرافی: ما پیشگامان امت اسلام در برابر از دست رفتن کرامت مسلمانان مسئولیم

به گزارش فرهنگ سار از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی سه شنبه شب در “وبینار چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا”، افزود: ما فکر می‌کردیم که بشر با علم و فناوری خود بتواند چالش‌های رویاروی سلامتی را رفع کند، اما اکنون نزدیک به یک سال […]



به گزارش فرهنگ سار از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی سه شنبه شب در “وبینار چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا”، افزود: ما فکر می‌کردیم که بشر با علم و فناوری خود بتواند چالش‌های رویاروی سلامتی را رفع کند، اما اکنون نزدیک به یک سال است که با یک اپیدمی گسترده روبرو است و رنج‌های بسیاری را متحمل شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور از رنج‌های انسانی و تلفات بشریت در جای جای جهان به علت شیوع ویروس کرونا یاد کرد وگفت: خسارت‌های گسترده اقتصادی در پرتو این بلای جهان‌گیر متوجه کشورها، دولت‌ها، اصناف و طبقات مختلف به ویژه نیازمندان و مستضعفان شده است.

وی با بیان اینکه کرونا مشکلات علمی و دانشی بسیاری برای بشر پدید آورده است، عنوان کرد: هر چند نظام آموزش به سمت فضای مجازی حرکت کرده اما خواه ناخواه با ضعفی روبرو شده که می‌تواند برای بشر زیان‌آور باشد.

اعرافی از آسیب‌های فرهنگی کرونا به ویژه مخدوش کردن ارتباطات عاطفی و خانوادگی یاد کرد و گفت: آسیب دیگر، ضربه به زیرساخت‌های بشر به ویژه زیرساخت‌های حوزه سلامت از جمله مشکلات این بیماری بوده است.

**ضرورت تشکیل شورایی میان کشورهای اسلامی برای مقابله با بلایا و مصائب

سفیر جمهوری اسلامی ایران در برونئی با تاکید بر لزوم تأسیس یک شورا میان کشورهای اسلامی با هدف مقابله با بلایا و مصائب گفت: این شورا در قالب گردهمایی علما و متخصصان مذهبی و بهداشتی جهان اسلام می‌تواند علاوه بر انتقال تجربیات، با ارائه دستورالعمل‌ها و پیشنهاداتی به کشورهای اسلامی، آن‌ها را در شرایط غیر قابل پیش‌بینی راهنمایی کند.

“حمیرا ریگی” افزود: ما شاهد پدیده‌ای نادر هستیم که همه تمدن‌ها و قدرت‌های جهان را با خود درگیر کرده است و همه حکومت‌ها به ناگزیر در راستای رویارویی با این پدیده به دنبال قانون‌گذاری هستند و در این میان نقاط ضعف و قوت کشورها و توانمندی هر کشور در حوزه سلامت و بسیج مردم مشخص شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در برونئی گفت: مردم ایران با سخت‌ترین تحریم‌های پزشکی و یک جانبه غیرقانونی آمریکا روبرو هستند و این موضوع خود نقض حقوق بشر است و آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر است.

وی با تاکید بر اینکه خداوند با کرونا فرصتی برای رشد مؤمنان ایجاد می‌کند، تصریح کرد: کرونا در صورت هوشیاری کشورهای اسلامی می‌تواند به همگرایی و وحدت امت‌ها تبدیل شود.

** کوتاهی ما موجب برداشت‌های نادرست از اسلام شد

دبیرشورای برنامه‌ریزی مدارس علمی اهل سنت کشور از تلاش اندیشمندان غربی برای مخدوش کردن چهره اسلام یاد کرد و گفت: وظیفه ما است که زیبایی‌های اسلام را تبیین و ترویج کنیم.

حجت‌الاسلام کاظم لطفیان با بیان اینکه امروز با دو نگاه در حوزه تمدنی اسلام و غرب روبرو هستیم، گفت: نگاه برگرفته از معارف قرآنی از امید و ایمان موج می‌زند و همانطور که رهبری فرمودند اسلام در این قرن، معنویت را به بشر عرضه نموده است.

وی اضافه کرد: در تفکر غرب نگرش‌هایی است که نشان از پوچی این تفکر است و همانطور که یکی از اندیشمندان غربی بیان کرده، قرن آمریکا تمام شده است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علمی اهل سنت کشور خاطرنشان کرد: اندیشه نخست به آینده امیدوار اما در اندیشه دوم ناامیدی موج می‌زند به همین علت اندیشه‌ای که به فکر نابودی است دست به هر جنایتی می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه امت اسلامی با فتنه‌های مختلفی روبرو است، عنوان کرد: اکنون رسانه‌های مکتوب و تصویری غرب در اندیشه جوانان نفوذ کرده است؛ تهدیدهای نظامی که برای امت اسلامی به وجود آمده است، نتیجه ایجاد ترس میان امت‌ها و فروش جنگ افزارها به دنیای اسلام توسط غرب است.

لطفیان با اشاره به اینکه فتنه نظامی در پرتو اندیشه ننگین غربی به خوبی قابل مشاهده است، تصریح کرد: فتنه سیاسی امروز امت اسلام را تهدید می‌کند و این فتنه از این رهگذر تعقیب می‌شود که نگاه از دریچه غرب به دنیا یا همان لیبرال دموکراسی نجات دهنده بشر است.

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از روز پنجشنبه (۸ آبان) مصادف با ۱۲ ربیع الاول به صورت مجازی آغاز به کار کرد و بیش از ۱۶۷ شخصیت برجسته جهان اسلام از ۴۷ کشور و همچنین ۱۲۰ سخنران داخلی به صورت «وبیناری» پیرامون موضوع های کنفرانس به ویژه همکاری های اسلامی در مواجهه با مصایب و بلایا با رویکرد کرونا سخنرانی کردند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − 10 =